صفحه اصلی / جیوگا را از دست ندهیم

جیوگا را از دست ندهیم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محسن شادی، دارنده دو مدال طلای بازی‌های آسیایی پس از اینچئون از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد اما در ماه‌های گذشته صحبت‌هایی درباره بازگشتش به قایقرانی بود. او به هیچ وجه تمایل نداشت که مصاحبه کند اما اتفاق‌های اخیر در رویینگ باعث شد تا او تصمیم بگیرد درباره موارد مختلف اظهار نظر کند. محسن شادی قهرمان تکرار نشدنی رویینگ ایران در گفت‌وگویی مفصل با ایسنا درباره موارد مختلف این روزهای قایقرانی صحبت کرد.
شادی ابتدا درباره شرایط این روزهای رویینگ اظهار کرد: چندین ماه است که آقای صادقی به عنوان رییس کمیته رویینگ کارش را شروع کرده‌ است و آقای پورعسگر به عنوان دبیر کمیته فعالیت می‌کند. طبق برنامه‌ریزی که داشتند قرار بوده کمیته رویینگ به طور کلی در اختیار آقای صادقی باشد و پیش برود. بر همین اساس نیز مسوولان کمیته چند ماه تلاش کردند که جیوگانیک بیاید و سرمربی ایران شود. او سابقه خوبی در ایران داشت و مدال‌های خوبی در فرصت کمی که داشت کسب کرد و بالاخره این اتفاق افتاد و این مربی راضی شد و آمد و فدراسیون هم در روزهای اول استقبال خوبی از او کرد.
دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون ادامه داد: قول و قرارهای جیوگانیک اول مورد قبول نبود اما به هرحال توافق‌ها انجام شد و او سرمربی کل تیم‌های ملی رویینگ شد. او طبق این قرارداد تصمیم داشت تمرین‌ها را در سد حسن‌لو و شهر چای شروع کند اما بعد از چند روز افشین فرزام با رایزنی با آقای امینی و آقای مرادی اعلام کرد که نمی‌خواهد تیمش را در اختیار مربی خارجی قرار دهد و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که تمام قرارها فراموش شد. او نمی‌خواست تیم دختران را به جیوگانیک بدهد و مربی خارجی هم اعلام کرد که از اول قرار بوده مربی همه تیم‌ها باشد.
شادی افزود: حالا نمی‌دانم چه اتفاق‌هایی افتاده است. متاسفانه جلسه‌هایی پنهانی بدون اطلاع  آقای صادقی و پورعسگر گذاشتند و صحبت‌هایی کرده‌اند که در شان فدراسیون ایران نیست. شایسته نبوده که به یک مربی حرفه‌یی که ۸۰ مدال جهانی و المپیک دارد چنین حرف‌هایی زده بشود. صحبت‌هایی با جیوگانیک کردند که شایسته ورزش ایران نبوده‌ است.  
ملی‌پوش پیشین رویینگ ایران تاکید کرد: آقای فرزام در آسیا مدال گرفته ولی من او را هنوز هم تایید نمی‌کنم. همه در فدراسیون می‌دانند که این مدال‌ها چطور در آسیایی گرفته شده‌ است. هم آقای مرادی و هم آقای امینی و هم ورزشکاران می‌دانند. با این وضعیت گفتند ما جیوگانیک را در سطح خودمان نمی‌دانیم. از هرکس بپرسید که جیوگانیک چطور است همه او را تایید می‌کنند و می‌دانند این مربی چه شرایطی دارد و در چه سطحی مربی‌گری می کند. این‌طور نیست که یک شبه مربی شده‌ باشد.
این دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانژو ادامه داد: آقای مرادی گفته پرونده‌ای از سال ۲۰۰۷ درباره جیوگانیک دارد. این آقا به تازگی نایب رییس آسیا شده اما نمی‌داند که این مربی خارجی در آن زمان به خاطر ایران این کار را کرده است. من خودم تاییدش می‌کنم. مگر حق عبدولی و سلیمی و همه ما را نمی‌خورند؟ او برای ایران مدال آورده است. من حرکتش را تایید می‌کنم.
شادی افزود: اگر از او پرونده دارند و حرف می‌زنند یادشان رفته که خودشان هم در بازی‌های آسیایی پرونده دارند؟ آن پرونده را می‌خواهند چه کار کنند؟ خودشان هم در جریان هستند و با رایزنی خود مرادی این اتفاق افتاد که مدال در یک قایق گرفته شد. اگر جوانمردانه می‌خواهد حرف بزند همه چیز را نگاه کند. او که در آسیا سمت دارد چرا این کار را کرده‌ است و حالا برای یک مربی حرفه‌یی که این همه مدال جهانی و المپیک دارد این‌طور حرف می‌زند.
ملی‌پوش پیشین رویینگ ایران با تمجید از عملکرد این مربی رومانیایی تصریح کرد: جیوگانیک فقط طلا می‌خواهد. اصلا دوم و سوم برایش مهم نیست. می‌گوید ورزشکار من باید بهترین باشد و فقط طلا می‌خواهد. حالا می‌خواهند سر یک نفر این مربی را از دست بدهند. بعد از او نیز مهره‌هایی مثل صادقی را از دست می‌دهند که در برنامه‌ریزی و کار نمونه هستند. این طور مدیران دست فدراسیون را می‌گیرند و کار می‌کنند. این افراد همیشه برای قایقران‌ها عزیز و محترم بوده‌اند چون واقعا کار کرده‌اند. حالا فدراسیون می‌خواهد آقای صادقی و این مربی حرفه‌یی را از دست بدهد؟ آقای پورعسگر ۱۰ تا ۱۲ سال در این فدراسیون بوده و بیش از این‌ها در قایقرانی فعالیت کرده و حالا فدراسیون می‌خواهد این افراد را از دست بدهد؟
او درباره بازگشت خودش به قایقرانی نیز گفت: آقای صادقی به من زنگ زد و بارها اصرار کرد. تاکید می‌کرد که خودش بازگشته و من هم برگردم. شما اطلاع دارید که آقای امینی چند ماه پیگیر بود تا آقای صادقی رییس کمیته شود. بعد از این اتفاق هم آقای صادقی خواست که بازگردم و گفت که می‌توانی دوباره پارو بزنی. آقای پورعسگر و آقای دنیامالی هم با من صحبت کردند. با آمدن جیوگانیک هم تصمیم گرفتیم که بازگردیم. جیوگانیک وقتی آمد نقده و از سد حسن لو و شهر چای بازدید کرد من حضور داشتم و با او صحبت کردم. تاکید کرد که بازگردم چون می‌توانم مدال بگیرم. حتی اعتقاد داشت در همین آسیایی چند ماه بعد مدال می‌گیرم. من هم مشورت کردم و می‌خواستم بازگردم اما حالا با این وضعیت که فدراسیون می‌خواهد به خاطر یک مربی که همه او را می‌شناسند همه چیز را خراب کند، خب من هم بازنمی‌گردم.
شادی ادامه داد: آقای امینی یا دیگر مسوولان بروند با ورزشکاران خصوصی صحبت کنند و ببینند او را تایید می‌کنند یا نه. من با آقای فرزام از اول مشکل داشتم اما با افراد دیگر صحبت کنند. از ورزشکارانی که اصلا محسن شادی را ندیده‌اند بپرسند که افشین فرزام را تایید می‌کنند یا جیوگانیک را. درست است مدال گرفته و در سابقه کاری‌اش مدال آور است اما او که در قهرمانی آسیا با آن شرایط مدال گرفته نباید خودش را با این مربی حرفه‌یی که سابقه مدال‌ جهانی و المپیک دارد مقایسه کند. من از فدراسیون وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک انتظار دارم که حمایت کنند. ورزشکار، رییس کمیته و هم مربی را حمایت کنند تا این افراد حفظ شوند. چرا باید به خاطر یک نفر این همه مهره تاثیرگذار را از دست بدهیم. من اصلا نمی‌آیم و به فکر خودم نیستم اما برای آینده قایقرانی این کار را نکنیم.
او تصریح کرد: زمانی که جیوگانیک به ایران آمد ۱۰ تا ۱۲ نفر را انتخاب کرد که هنوز همان‌ها برای ایران افتخار آفرینی می‌کنند. من، عاقل حبیبیان و برخی دیگر را همین جیوگانیک انتخاب کرد. طاهر کبوتری که مربی تیم ملی شده و شاگردانش در آسیا مدال‌آوری می‌کنند نیز ورزشکار جیوگانیک بود. کبوتری جوانان خوبی پرورش داد که در آسیا مدال‌آوری کردند و به نظرم رزومه کاری‌اش بهتر از افشین فرزام هم هست. مدال‌آوری در نوجوانان و جوانان خیلی سخت‌تر است که طاهر کبوتری در آن موفق بوده‌ است. امیدوارم فکر دوستان باز شود و آن‌قدر راحت این افراد که برای آینده قایقرانی مفید هستند را از دست ندهند.
 در ادامه محسن شادی پاسخگوی سوالات ایسنا بود.
*آقای شادی بعد از رفتن آقای فرزام، دختران هم با حالت قهر تمرین نکردند. این موضوع را چطور می‌بینید؟
قهر دختران احساسی است. چون چند سال است با فرزام کار می‌کنند برایشان سخت است. البته تمام دختران این‌طور نیستند. مهره‌های اصلی این‌طور نیستند. حتی من شنیده‌ام که علاقه دارند جدا شوند. این ماجرا هم راه‌حلی دارد. من این ورزشکاران را می‌شناسم و مطمئنم که آن‌ها هم می‌دانند جیوگانیک چه شرایطی دارد و چقدر می‌تواند به آن‌ها کمک کند. طبیعی است که این واکنش‌های احساسی دیده شود. خود من زمانی که دنیا مالی رفت چقدر احساسی شده بودم و تحت تاثیر قرار گرفتم. خب طبیعی است که در ابتدا این واکنش دیده شود اما در کل خود ورزشکار هم به فکر پیشرفت است و منطقی تصمیم می‌گیرد.
*اگر خود دختران بخواهند با آقای فرزام کار کنند چه؟
من یک زمانی با فدراسیون سرمربی خارجی اختلاف داشتم. مربی ایرانی قبول نمی‌کردم. دختران ما هم اگر می‌خواهند در سطح آسیا بمانند مشکلی ندارد. اگر ورزشکار هدفش بالاتر از آسیایی است که این تصمیم‌شان اشتباه است. من به همه آن‌ها ارادت دارم اما اگر می‌خواهند به سطح جهانی برسند و پیشرفت کنند این راه درست نیست.
*آقای فرزام در این سال‌ها برای رویینگ زحمت کشیده. آیا حذف او درست است؟
فرزام را کنار نگذارند و حذف نکنند اما یک تیم دیگر به او بدهند. تیم ب یا تیم جوانان را در اختیارش بسازند. مثل زمان قبل. تیم اصلی دست جیوگا بود و تیم ب در اختیار مربی آلمانی تمرین می‌کرد. ورزشکاران دو تیم هم همیشه باهم رقابت داشتند و پیشرفت خوبی هم ایجاد شد.
*خب این‌همه اصرار برای در اختیار گرفتن دختران توسط مربی خارجی درست است؟
من خودم به جیوگانیک گفتم بی‌خیال شود و خودش چند ورزشکار پیدا کند و آن‌ها را پرورش دهد.اما می‌گوید چرا این دختران را به سطح جهانی نرسانیم و سر خودمان کلاه بگذاریم. ببینید مربی خارجی با یک ورزشکار کار کند یا با بیست نفر پولش را می‌گیرد. او اما می‌خواهد به نفع فدراسیون کار کند. مربیان خارجی که می‌آیند به فکر این هستند خودشان را نشان دهند و مدال بیاورند. مدال آسیایی هم نمی‌خواهند به دنبال مدال جهانی هستند. مدال آسیایی برای ایران که دیگر مساله‌ای نیست. جیوگانیک هم به فکر پیشرفت قایقرانی ایران است و حق دارد.
*به عنوان سوال پایانی. متاسفانه در این مدت فضای نامناسبی در رویینگ ایران به خصوص تیم پسران ایجاد شده که حاشیه ساز شده‌است. این فضا را چطور می‌بینید؟
متاسفانه این موضوع ایجاد شده و به مدیریت بازمی‌گردد. در آن زمان که من در تیم ملی بودم یکبار نشد که بروم پیش یک مسوول و از ورزشکار دیگری بگویم. حتی بارها فدراسیون می‌گفت به عنوان بزرگ تیم حواست به ورزشکاران باشد و آن‌ها را جمع کن اما من اصلا قبول نمی‌کردم. الان اما هرکس که می‌آید مدعی است و با فدراسیون و افراد درون فدراسیون ارتباط می‌گیرد و زیرآب ورزشکاران را می‌زند. اکنون وضعیت این است که باید مدیریت شود. با مربی رابطه ایجاد می‌کنند که مربی هوایش را در اعزام‌ها داشته باشد. الان برخی در تیم پسران زیرآب مربی را می‌زنند. طاهر سن کمی دارد و جوان است. تقریبا هم نسل ورزشکاران است. حالا برخی ورزشکاران هم می‌خواهند با ایجاد دوستی با طاهر در اعزام‌ها باشند. طاهر اما قبول نمی‌کند و می‌گوید هرکس زمان خوبی داشته باشد اعزام می‌شود. به همین دلیل حالا با او بد شده‌اند اما اگر اسم همه را در فهرست اعزام بگذارد همه با او خوب می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.