صفحه اصلی / شناسایی سکونتگاه غیررسمی در چهار شهر کرمان

شناسایی سکونتگاه غیررسمی در چهار شهر کرمان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی, محمدمهدی بلوردی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه   ۵۳۴ هزار نفر از مردم شهر کرمان در بافت ناکارآمد ساکن هستند و ۳۱ سکونتگاه غیررسمی در شهرهای جیرفت، سیرجان، کرمان و رفسنجان وجود دارد که ۳۳ هزار نفر جمعیت در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند.
بلوردی همچنین به تشریح وضعیت حاشیه‌نشینی این استان پرداخت و با اشاره به اینکه در شهرستان‌های کرمان، سیرجان و رفسنجان سکونتگاه غیررسمی وجود دارد، توضیح داد: مساحت کلی شهر کرمان ۱۳ هزار و ۱۶ هکتار با جمعیت کلی ۵۳۴ هزار و ۴۴۱ نفر است و ۸۱۷.۵ هکتار از این مساحت با جمعیت ۳۳ هزار و ۴۴۴ نفر به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد. همچنین مساحت کلی شهر سیرجان ۴۵۰۵هکتار با جمعیت کلی ۱۸۵هزار و ۶۲۳ نفر است و ۵۸۶ هکتار از این مساحت با جمعیت ۲۳ هزار و ۲۳۱ نفر به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارد. مساحت کلی رفسنجان نیز ۷۷۵۱ هکتار با جمعیت کلی ۱۵۱ هزار و ۴۲۰ نفر است و ۴۱۸.۴۲ هکتار از این مساحت با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۴ نفر در مناطق حاشیه‌نشین جای دارند.
شناسایی چهار محله حاشیه‌نشین درمرکز کرمان
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه در مرکز استان چهار محله فیروزآباد، شهرک صنعتی، شهرک صیاد شیرازی و الله آباد دارای سکونتگاه غیررسمی مصوب هستند، به شناسایی ۱۵۸۹ هکتار بافت ناکارآمد در مرکز کرمان اشاره کرد و توضیح داد: مساحت کلی استان کرمان ۶۴ هزار و ۳۲۴ هکتار است که ۸.۴۴ درصد آن یعنی ۵۴۲۹.۴۷ هکتار بافت فرسوده است. در مرکز استان با مساحت کلی ۱۳ هزار و ۱۶ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۵۳۴ هزار و ۴۴۱ نفر ۱۵۸۹ هکتار بافت ناکارآمد است که ۱۲.۲۱ درصد مساحت شهر را شامل می‌شود.
وی توضیح داد: برای بهسازی وضعیت حاشیه نشینی و بافت ناکارآمد استان کرمان اقدامات متعددی شده که ازجمله آنها می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مدیران، انعقاد تفاهمنامه با شهرداری‌ها بر اساس برنامه اجرایی درخصوص اعمال تخفیف و تشویق در این مناطق، تشکیل جلسه‌های متعدد با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور اجرای برنامه‌های مشترک در زمینه اشتغال و ایجاد بنگاه‌های تعاونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، پیگیری برای مشخص کردن وضعیت املاک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اشاره کرد. برنامه‌ریزی برای فروش املاک و تعریف پروژه‌های محرک توسعه ازجمله بازگشایی محور فتحعلیشاهی کرمان، طراحی بدنه خسایان ارجمند رفسنجان، بازگشایی کوچه امیری رفسنجان و اجرای پروژه‌های مشارکتی در کرمان و رفسنجان و راه‌اندازی پایگاه‌های خدمات اجتماعی در چهار محله سکونتگاه‌های غیررسمی شهر کرمان(فیروزآباد، صیاد شیرازی، الله‌آباد و شهرک صنعتی) به صورت پایلوت از دیگر فعالیت‌ها در این حوزه بوده است.
علاوه بر این جمع‌بندی مسائل و مشکلات ساکنان و تشکیل تیم‌های اجتماع‌محور برای توانمندسازی ساکنین محله‌ها در قالب اجرای طرح‌های اجتماع‌ محور و اعتمادساز از جمله زیرسازی و آسفالت محله‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برای گروه‌های سنی مختلف و همچنین راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال‌زایی در قالب مشاغل خانگی(قالی‌‌بافی، پته‌دوزی) برای زنان ساکن در محله و مشارکت دادن تمام ساکنین در برنامه‌های اجتماعی از جمله برگزاری جشنواره غذا برای زنان و برگزاری مراسم جشن روز جهانی کودک برای کودکان از دیگر برنامه‌هایی است که برای بهسازی وضعیت حاشیه‌نشانان مورد توجه بوده است.
بلوردی افزود: با تمام فرمانداری‌ها برای تشکیل جلسه‌های بازآفرینی پایدار شهری و مشخص کردن محله‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و نابسامان شهری مکاتبه شده است. همچنین جلسه‌های متعددی با ادارات کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد و فنی و حرفه‌ای برگزار و تفاهم‌نامه‌های چندجانبه برای ارتقای وضعیت فرهنگی، بهداشتی و کارآفرینی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی منعقد شده است.
وی همچنین به اقدامات شهرداری‌ها برای بهسازی بافت ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: اقداماتی از جمله بازسازی باغ فتح‌آباد، بازار کرمان، مدرسه حیاتیه و غیره در این راستا انجام شده است

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.