صفحه اصلی / سند ملی تغییر اقلیم نشان‌دهنده اراده ایران برای توسعه پایدار است

سند ملی تغییر اقلیم نشان‌دهنده اراده ایران برای توسعه پایدار است

توسعه پایدار و حاصل یک کار جمعی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، رئیس سازمان محیط زیست در نشست رونمایی از برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور گفت: این سند حاصل تلاش مشترک دستگاه‌های مختلف کشور است. سند راهبرد ملی تغییر اقلیم یک برنامه ملی و فرابخشی است و ما گام‌های زیادی برای اجرایی شدن آن را از قبل هم برداشته‌ایم.
معصومه ابتکار افزود: از سال ۱۳۸۹ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را ابلاغ فرمودند که اصلاح الگوی شدت انرژی در ایران بخشی از آن بود که بخش‌های خانگی، نیروگاهی، نفت، کشاورزی و … در آن سهم هستند.
وی ادامه داد: بعد از آن هم مصوبه دولت یازدهم برای اقتصاد کم کربن را داشتیم و این برای مشارکت ما در توافق پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای زمینه ساز شد. رویکرد ملی ما در دولت یازدهم در بحث سازگاری رویکردی بسیار جدی است زیرا کشور ما از تغییر اقلیم آسیب‌های زیادی در بخش آب و خاک می‌بیند و در بخش کشاورزی ما اصلاح در جهت سازگاری با تغییر اقلیم ضروری است که اصلاح الگوی آبیاری و الگوی کشت را شامل می‌شود. دولت در این زمینه هدف گذاری‌های خوبی داشته و در برنامه ششم هم که اقتصاد کم کربن سند پشتیبان آن است لحاظ شده است.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: احیا و حفظ منابع طبیعی و تالاب‌ها را هم در دستور کار داریم و در احیای تالاب‌ها دستاوردهای آشکاری داشتیم، مثال بارز آن احیای تالاب هورالعظیم است که سال ۹۲ به یک بیابان کامل تبدیل شده بود زیرا برخی شرکت‌های نفتی با فعالیت‌های غیراصولی خود آن را خشک کرده بودند اما تا امروز ۴٫۵ میلیارد متر مکعب آب وارد آن شده و هوالعظیم بیش از ۸۰ درصد آبگیری شده و پرندگان و صیادان به تالاب برگشته‌اند و تمام مولفه‌های یک اکوسیستم زنده در آن دیده می‌شود و هورالعظیم دیگر از کانون‌های گرد و غبار ما حذف شده است.
وی با اشاره به اهمیت پدیده گرد و غبار در منطقه تصریح کرد: سدسازی‌های گسترده در ترکیه، منابع آب دجله و فرات و تالاب‌های بزرگ عراق را از هم اکنون تحت تأثیر شدید قرار داده و ادامه این سیاست‌ها تأثیرات شدیدتری را به دنبال خواهد داشت که عواقب و آثارش در قالب طوفان‌های گرد و غبار ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ابتکار اظهار داشت: تقریباً ۷۵ درصد از گرد و غبار کشور منشأ خارجی دارد و در سال ۹۵، ۲۵ رخداد گرد و غبار داشتیم که تنها ۴ مورد آن داخلی بود و بقیه منشأ خارجی داشت.
وی ادامه داد: تالاب شادگان نیز وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته دارد و فعالیت‌های ما در آنجا ابعداد گسترده‌ای پیدا کرده است.
ابتکار با اشاره به آثار زیان بار تغییر اقلیم در خوزستان گفت: مردم بومی می‌گویند ۱۷ سال است آنجا خشکسالی است و دمای هوا به راحتی در تابستان به ۵۰ درجه می‌رسد و این دما رو به افزایش نیز هست که این هم از آثار تغییر اقلیم است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما رویکرد خیلی علمی را در پیش گرفته‌ایم و به کار بستن تجربه بین‌المللی را در دستور کار قرار دادیم و نگاه ما زیست‌محیطی و در عین حال اقتصادی بوده و تلاش شده نگاه توسعه پایدار را در سیاست هایمان جاری کنیم.
ابتکار با بیان اینکه هفته گذشته اولین قانون جامع آلودگی هوا را به تصویب رساندیم که به طور مفصل به گرد و غبار هم پرداخته است، گفت: یکی از زمینه‌های مهم اشتغال در آینده می‌تواند اشتغال سبز و اشتغال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد.
وی در پایان تأکید کرد: رونمایی این سند نشان دهنده اراده و سیاست قوی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف توسعه پایدار است و حاصل یک کار جمعی و مشارکت مردم و جامعه دانشگاهی و رسانه‌ها در آن بسیار کلیدی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.