صفحه اصلی / صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی با اصلاح بذر چغندرقند

صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی با اصلاح بذر چغندرقند

مجتبی کاوه
 تا با ارائه چند خبر دستاوردهای این سازمان را اطلاع‌رسانی کند. رسول زارع در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر ارزش مالی طرح‌های پژوهشی به ثمر رسیده در این سازمان گفت: ارزش این طرح‌ها بسته به نوع طرح و کاربری آن متنوع است و برای مثال درباره بذر چغندرقند چهار بذری که توسط این سازمان ارائه شده ارزشی معادل ۱۵ میلیارد تومان دارد، اما اگر می‌خواستیم همین بذرها را از خارج وارد کنیم، باید ۱۰ میلیون یورو می‌پرداختیم. وی گفت: نوعی از بذر چغندرقند معرفی شده که ۲۱ درصد شکر بیشتر تولید می‌کند و در تنش‌های آبی تا ۴۰ درصد آب کمتری مصرف می‌کند. رسول زارع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال‌هاست که از نژادهای مرغ انگلیسی مانند راس یا گاو هلشتاین برای گاو شیری در کشور استفاده می‌کنیم و این سازمان چه کاری برای اصلاح نژاد دامی کشور انجام داده که او در پاسخ گفت: ما بیشتر به تحقیقات در بخش امور تغذیه پرداخته‌ایم و کمتر به امور اصلاح نژاد دام توجه شده و در این زمینه راه زیادی در پیش داریم. وی اضافه کرد: اما امسال با همکاری دانشگاه تهران ۴ طرح ملی به تفاهم رسیده داریم که ۲ مورد آن در حوزه امور دام است و قرار است اصلاح نژاد بز شیری در مناطق سردسیر در دستور کار قرار بگیرد. به گفته زارع، پروژه‌های اصلاح نژاد دام بسیار پرهزینه و زمان‌بر است که پس از چند سال به نتیجه می‌رسد و برای هر دوره حداقل باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود. 
تفاهمنامه با صندوق حمایت از طرح‌های پژوهشی
وی همچنین درباره اهمیت ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی ایران گفت: یک پروژه توسعه نژاد گاو دو منظوره هم در حال اجراست که حفظ ذخایر ژنتیکی موجود مانند گاو سیستانی در دستور کار قرار دارد. وی به اهمیت تقویت نژاد بومی ایران در حوزه دام اشاره کرد و افزود: در زمان‌های گذشته که بارش‌ها بیشتر بوده، نمونه‌های خوبی از گاو شیری در کشور داشته‌ایم که گاو سیستانی به بیماری‌ها بسیار مقاوم بوده و به راحتی بیمار نمی‌شود که تعدادی از این گاوها به خوزستان منتقل شده تا پرورش یابند. زارع همچنین به این نکته اشاره کرد که هر سال ۱۲۰ پروژه تحقیقاتی بین مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و صندوق حمایت از طرح‌های پژوهشی تفاهم می‌شود تا حمایت شود و به نتیجه برسد، اما پیش‌شرط آن این است که این پروژه‌ها قابل استفاده باشد. وی پروژه نگهداری ذخایر ژنتیکی را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پژوهشی عنوان کرد و افزود: اکنون پس از ده‌ها سال ۴.۵ میلیون نمونه از ذخایر دریایی، گیاهی، بذر گیاهان، نمونه‌های خشک گیاهی، نمونه‌های دام و نمونه‌های گیاهی زنده به صورت باغ‌گیاه‌شناسی جمع‌آوری و نگهداری می‌شود. وی همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای با دانشگاه تهران خبر داد که ۴ پروژه ملی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان پیش خواهد رفت که ۲ پروژه در حوزه دام و ۲ پروژه در حوزه تولید بذر هیبریدی است که به تنش‌های محیطی مقاوم خواهد بود و مزیت انجام کار مشترک جلوگیری از تحقیقات جزیره‌ای است. وی اظهار امیدواری کرد تا از سال ۹۶ پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با خارج از کشور نیز اجرا شود. 
رونمایی ۷ طرح تحقیقات کاربردی در بخش دام و کشاورزی
زارع همچنین از رونمایی ۷ طرح تحقیقات کاربردی در بخش دام و کشاورزی خبر داد و گفت: استفاده از ارقام جدید چغندرقند که سبب افزایش تولید شکر می‌شود، یکی از آنهاست که ارقام بذر چغندر آریا، پایا، شکوفا و مطهر از جمله آنهاست که در شرایط خشکی و تنش آبی ۳۰ تا ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب دارند و عملکرد آنها در تولید شکر ۲۱ درصد بیشتر است. تولید نوعی بذر سیب‌زمینی مقاوم به بیماری و ویروس خبر دیگری بود که این مسئول در سازمان تات وزارت جهاد کشاورزی به آن اشاره کرد و گفت: استفاده از مینی‌تیوبر سیب‌زمینی اصلاح‌شده سبب می‌شود کشاورز بتواند محصول یکنواختی را به دست بیاورد، مضاف بر آنکه آفت‌های سیب‌زمینی به‌شدت کاهش می‌یابد. زارع همچنین گفت: یکی از ناهنجاری‌های جوجه یک روزه در مرغداری‌ها، بیماری آسیت است که مایع در حفره شکمی جوجه یک روزه تجمع کرده و مرگ و میر جوجه‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد که با استفاده از برگ زیتون در جیره غذایی توانسته‌ایم جلوی توسعه این بیماری را بگیریم و مرگ و میر را در جوجه یک روزه به ۲ درصد کاهش دهیم. 
 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.