صفحه اصلی / خودروهای برقی و هیبریدی ایرانی کاربردی می‌شوند

خودروهای برقی و هیبریدی ایرانی کاربردی می‌شوند

 گازهای گلخانه‌ای از سال‌ها قبل در دانشگاه‌های کشور آغاز شده و با تلاش معاونت علمی ریاست‌جمهوری موانع شماره‌گذاری این خودروها رفع شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛  با تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی دولت، طراحی و ساخت خودروها و موتورسیکلت‌های  برقی و هیبریدس به عنوان گامی در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای از سال‌ها قبل در دانشگاه‌های کشور آغاز شده و با تلاش معاونت علمی ریاست‌جمهوری موانع شماره‌گذاری این خودروها رفع شده است.
از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد و این مزایا موجب شده که برخی از کشورها و دولت‌ها به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی در نظر بگیرند؛ چراکه بر اساس پروتکل "کیوتو" گروه کثیری از کشورهای جهان متعهد شدند سطح انتشار دی اکسید کربن (CO2) خود را تا حدود ۵ درصد کمتر از میزانی که در سال ۱۹۹۰ انتشار می‌یافته، کاهش دهند.
بر اساس آمارهای جهانی ۱۱ کشور با بیشترین میزان تولید دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۱۵ شناخته شدند که ۱۰ کشور جهان حدود ۶۷ درصد از گاز دی‌اکسید کربن سراسر جهان را تولید می‌کنند و این در حالی است که کشور چین به تنهایی ۲۸٫۰۳ درصد از دی‌اکسید کربن جهان را تولید می‌کند.  ایران در این لیست در رتبه ۹ جهانی قرار دارد.
به گفته کارشناسان، طراحی و ساخت خودروهای برقی یکی از راهکارهای کاهش دی اکسید کربن است که در این راستا دانشگاه‌های کشور از سال‌های قبل گام‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند و در حال حاضر با تلاش‌های صورت گرفته برخی از موانع کاربردی کردن این خودرو در کشور رفع شده است.
موتورسیکلت چهارچرخ برقی ایرانی «یوز»
موتورسیکلت چهارچرخ دو سرنشین "کوآدرا Q۱ " با نام تجاری «یوز» از دیگر دستاوردهای محققان کشور در این زمینه است. این خودرو با قابلیت طی ۲۰۰ کیلومتر مسافت با ۳ ساعت شارژ و سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته شده است. این موتورسیکلت چهارچرخ شارژی که ۱۲۰ سانتیمتر عرض و ۲ متر طول و  ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند مشکلات پارک در خیابان‌ها را کاهش دهد و همچنین هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی ندارد.
در حال حاضر نمونه اولیه این وسیله نقلیه بدون ایربگ طراحی شده است، اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌های بعدی ایربگ نیز بر روی آن نصب کنند.
موتورسیکلت چهارچرخ یوز در سال گذشته از سوی رییس جمهور بازدید شد و هم اکنون نیز مشکلات مربوط به شماره‌گذاری آن رفع شده است.
طراحی و تولید انبوه موتورسیکلت‌ برقی
طراحی و تولید انبوه موتورسیکلت برقی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری اصفهان و شرکت تولیدی جهانرو و شرکت دانش‌بنیان بناشریف از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است و هم‌اکنون مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد. در این طرح، نیازها و اهداف موتورسیکلت برقی متناسب با نیاز کشور لحاظ شده است و بومی‌سازی قطعات اصلی آن در دستور کار قرار دارد.
دست‌یابی به دانش طراحی و توسعه موتورسیکلت برقی، اجزا و سیستم‌های اصلی آن از اهداف اصلی این طرح به شمار می‌آید. چندین شرکت دانش‌بنیان نیز در جهت دست‌یابی به دانش طراحی و تولید قطعات برقی مورد نیاز فعال شده‌اند. محصول شرکت یادشده، مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی موفق به اخذ تأییدیه‌های مربوطه شده است.
رفع مشکل شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های چهارچرخ برقی
با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای ساخت خودروهای برقی و تاثیر آنها در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برنامه‌ای برای کاربرد این خودروها در کشور اجرایی شد، به گونه‌ای که دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از رفع مشکل شماره‌گذاری این خودروها در کشور خبر داد و گفت: این اقدام کمک شایانی به رفع آلودگی هوای کشور خواهد کرد.
وی با تاکید بر این‌که معاونت علمی از هر نوع فناوری که در راستای رفع نیازهای کشور و استفاده از مزایای آن از سوی مردم باشد، حمایت می‌کند، یادآور شد: به منظور توسعه این فناوری در دولت یازدهم موانع شماره‌گذاری این نوع خودروها رفع شده است.
طراحی و ساخت خودروی هیبرید
همچنین با همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو)، فرآیند طراحی و ساخت سه نمونه خودرو رانا دونیرو در سال ۱۳۹۳ با موفقیت به اتمام رسید.
در این طرح موضوع طراحی و توسعه خودروهای سواری دونیرو برای اولین بار منطبق با استانداردهای خودروسازی در کشور انجام شده و بومی‌سازی دانش و فناوری‌های مربوطه نیز در سطح مناسبی صورت گرفته است. با هدف تولید انبوه خودرو دونیرو در ابعاد صنعتی نشست‌های متعدد کارشناسی و مدیریتی در سطوح مختلف اجزا و پیگیری‌های زیادی صورت پذیرفت که امید تحقق طراحی و توسعه خودروهای دونیرو را در آینده‌ای نزدیک و در صنعت خودرو کشور پررنگ‌تر می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.