صفحه اصلی / ضرورت شفاف‌سازی اقتصادی

ضرورت شفاف‌سازی اقتصادی

سرمقاله
 باید وابستگی ۷۰ درصدی بودجه عمومی کشور چه قبل و بعد از انقلاب به نفت، به ۲۰ درصد کاهش یابد.
این در حالیست که هیچ‌کدام از این موضوعات به علاوه اجرای صحیح خصوصی‌سازی، رونق فعالیت در بورس، نحوه پیشگیری و مبارزه با مفاسد اقتصادی در مناظره اقتصادی کاندیداهای ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم وجود خارجی نداشت. انتظار می‌رفت مناظره‌ها به تبیین عملکردهای گذشته و برنامه‌های آینده اختصاص یابد، اما به تخریب و واکنش نسبت به اظهارات یکدیگر گذشت و عملا برنامه‌های کاندیداها در بخش‌های مختلف بیان نشد. متاسفانه در مناظره اقتصادی کاندیداها به جای ارائه برنامه جامع و دقیق، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، تعریف اسناد بالادستی و اتکا به احکام برنامه ششم توسعه ، به بحث‌های غیرتخصصی اقتصادی و تخریب یکدیگر پرداختند. در سایر حوزه‌ها از جمله صنعت هم باید اقدامات مناسب انجام شود. تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امروز مهم‌ترین بحث کلان کشور است، عصاره ۲۴ ماده‌ای ابلاغی مقام معظم رهبری شاه‌کلید حل مشکل است که همه اقتصاددانان داخل و خارج کشور روی آن توافق دارند. 
ضرورت دارد شفاف‌سازی اقتصادی به ویژه افشای صورت‌های مالی تمامی بنگاه‌های اقتصادی دولتی کشور صورت بگیرد تا دیگر شاهد بهره‌وری پایین، ناکارآمدی و فساد اقتصادی و رانت درکشور نباشیم. 
هدف از برگزاری مناظره‌ها آشنایی مردم با عملکردهای اقتصادی کاندیداها و برنامه‌های آینده آنها بود. موضوع اصلی اقتصاد عملا در مناظره‌ها مغفول ماند که این کار مجلس را با افرادی که در آینده در حوزه‌های اقتصادی ورود پیدا می‌کنند، عملا سخت می‌کند و نوع فعالیت‌های اجرایی آنها مشخص نیست. کاندیداها موضوعات اساسی را رها کرده و به موضوعات حاشیه‌ای پرداختند و با توجه به اینکه برنامه‌های اجرایی کاندیداها در حوزه اقتصادی بیان نشد، نگرانی مجلس این است که کشور در چهار سال آینده با چالش روبه‌رو شود.
 
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.