صفحه اصلی / جزئیات برگزاری جلسه شورای فنی استان کرمان

جزئیات برگزاری جلسه شورای فنی استان کرمان

 با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان کرمان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد. به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی کرمان، محمد شکرچی زاده در جلسه شورای فنی استان کرمان با محوریت افتتاح دفاتر منطقه‌ای جنوب شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با افتتاح دفاتر منطقه‌ای جنوب شرق کشور و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، یک هم‌افزایی در مرکز تحقیقات ایجاد خواهد شد.
وی افزود: با ایجاد هم‌افزایی از امکانات هر منطقه در زمینه‌های زلزله، قیر و آسفالت، حمل و نقل و … حداکثر استفاده را باید کرد.
رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی با اشاره به حادثه پلاسکو، اظهار کرد: حادثه پلاسکو در تهران نشان داد که شهرهای بزرگ ما آسیب‌پذیر است و شایان ذکر است که صدها بلندمرتبه سازی در تهران وجود دارد که ایمنی مناسب در مقابل آتش ندارند.
وی از بلندمرتبه‌سازی‌های که در تهران صورت گرفته سخن به میان آورد و اضافه کرد: استانداردهای لازم در احداث برخی از بلندمرتبه‌های تهران رعایت نشده است و این موضوع شهر را آسیب‌پذیر کرده است، لازم به ذکر است که در کرمان باید برای احداث بلندمرتبه‌ها نکات ایمنی رعایت شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی از آسیب‌پذیری ساختمان‌های اسکلت فلزی سخن به میان آورد و بیان کرد: حوزه حمل و نقل، شهرسازی و ساختمان با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه به امر ایمن‌سازی ساختمان‌های فلزی در کرمان در راستای ایمن‌سازی در دستور کار قرار خود قرار دهند.
وقوع سالانه ۸۰۰ زلزله در استان کرمان
معاون امور فنی و عمرانی استانداری کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه اگر کیفی سازی شود، در بلندمدت بخشی از منابع دولت صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: بحث زلزله یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان کرمان است، شایان ذکر است که ۷۰۰ تا ۸۰۰ زلزله در استان کرمان سالانه وقوع زلزله داریم و همچنین در هر ۱۰ سال شاهد یک زلزله با مقیاس بزرگ بوده‌ایم.
ابوالقاسم سیف الهی گفت: استان کرمان رویکرد بسیار خوبی برای استانداردسازی‌های مسکن و راه‌ها دارد.
وی با بیان اینکه اگر کیفی سازی شود، در بلندمدت بخشی از منابع دولت صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: بحث زلزله یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان کرمان است، شایان ذکر است که ۷۰۰ تا ۸۰۰ زلزله در استان کرمان سالانه وقوع زلزله داریم و همچنین در هر ۱۰ سال شاهد یک زلزله با مقیاس بزرگ بوده‌ایم.
معاون امور فنی و عمرانی استانداری کرمان گسل و شهرها را دو یار جدایی‌ناپذیر دانست و عنوان کرد: واقعیت این است که گسل و شهرها را نمی‌توان جابجا کرد و باید این دو در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز با استانداردسازی و رعایت نکات ایمنی، داشته باشند.
وی بیان کرد: شهرداری‌های مراکز شهرها بایستی اصول فنی را رعایت کنند تا حوادث ناشی از وقوع حوادث طبیعی و غیرمترقبه را کاهش دهند.
سیف الهی از اهمیت آموزش در جنوب شرق کشور در جهت توسعه امنیت حوادث غیرمترقبه سخن به میان آورد و مطرح کرد: اکنون با مقاوم‌سازی و استانداردسازی مسکن‌های روستایی دیگر در زمان زلزله دغدغه‌ای نداریم.
سکونت ۶۳ درصد جمعیت استان کرمان در محدوده ممنوعه گسل‌ها
دبیر شورای فنی استان نیز در این جلسه با بیان این مطلب که ۶۳ درصد جمعیت استان کرمان در محدوده ممنوعه گسل سکنا دارند، افزود: ۹۴۵ آبادی و ۱۹ شهر استان کرمان در مناطق ممنوعه گسل جمعیتی را در خود جای داده‌اند.
جعفر رودری گفت: استان کرمان یکی از استان‌های حادثه خیر کشور است.
دبیر شورای فنی استان با بیان این مطلب که ۶۳ درصد جمعیت استان کرمان در محدوده ممنوعه گسل سکنا دارند، افزود: ۹۴۵ آبادی و ۱۹ شهر استان کرمان در مناطق ممنوعه گسل جمعیتی را در خود جای داده‌اند.
آغاز مطالعات زمین‌شناسی کرمان
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمان نیز از آغاز مطالعات زمین‌شناسی کرمان خبر داد و بیان کرد: مطالعات زمین‌شناسی کرمان آغاز شده است و امسال به دنبال تأمین اعتبار برای این مطالعات هستیم.
محمدمهدی بلوردی اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه تأکید دارد که تولید آسفالت استانداردسازی شود.
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، شهر کرمان جزء چهار کلان‌شهری است که حریم گسل‌های آن شناسایی شود و راهکارها و برنامه‌هایی برای مقاوم‌سازی آن ارائه گردد.
وی از آغاز مطالعات زمین‌شناسی کرمان خبر داد و بیان کرد: مطالعات زمین‌شناسی کرمان آغاز شده است و در سال جاری به دنبال تأمین اعتبار برای این مطالعات هستیم.
لازم به ذکر است معرفی ساختار، مأموریت‌ها و فعالیت‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تعیین حرام گسل شهر کرمان، توسعه شبکه شتاب‌نگاری، بررسی حوزه قیر و اسفالت استان کرمان و سند چشم‌انداز بتن ۱۴۰۴ با رویکرد استفاده از رویه‌های بتنی از دیگر محورهای مهمی بود که در این جلسه از سوی دکتر صفارزاده معاون تحقیقات و فناوری، دکتر بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری، مهندس فرزانگان مدیر شبکه شتاب‌نگاری و مهندس شجاعیان به نمایندگی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارائه شد.
در بخش دیگری از جلسه شورای فنی استان کرمان، تفاهم‌نامه چهارجانبه همکاری میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری  و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمان با هدف اقدام و عمل  در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبادله شد.
تبادل تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کرمان نیز از دیگر بخش‌های شورای فنی استان کرمان بود.
همچنین در پایان جلسه  الواح گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به شرکت راه‌سازی و ساختمانی ۱۱۵ کرمان در ۲ حوزه فرآیند تولید آسفالت و تولید محصول قیر امولسیون اهدا شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.