صفحه اصلی / پیگیری پذیرش یک شرکت ایرانی در بورس های منطقه

پیگیری پذیرش یک شرکت ایرانی در بورس های منطقه

 گفت: از مهمترین مزایا برای شرکت های ایرانی، تامین مالی است که حضور در بازارهای سرمایه معتبر این امکان را برای آنها فراهم می کند تا بتوانند از منابع ارزان قیمت برای برنامه های توسعه ای خود استفاده کنند.
پیگیری پذیرش یک شرکت ایرانی در بورس های منطقه/ شرکت های ایرانی به منابع ارزان قیمت بین المللی دست می یابند
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، پس از رفع تحریم و برطرف شدن موانع پیش روی تعاملات بین المللی بازار سرمایه ایران، برخی شرکت ها اقدام به مذاکره برای حضور در سایر بورس ها کردند.
در ۲ سال اخیر، شرکت های متعددی مذاکراتی را در این باره با بورس های منطقه و بین المللی انجام دادند، اما هنوز منجر به عرضه سهام و یا اوراق در بورس های مورد نظر نشده است.
موضوعاتی مانند مسایل مالی و گزارش های مالی استاندارد بین المللی از جمله موانع بین المللی شدن شرکت های بورسی ایران، اعلام شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، روح الله حسینی مقدم معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران درباره آخرین وضعیت حضور شرکت های ایرانی در بورس های جهانی گفت: یکی از مهمترین نکات برای شرکت های ایرانی، تامین مالی است که حضور در بازارها این امکان را برای آنها فراهم می کند تا بتوانند از منابع ارزان قیمت برای برنامه های توسعه ای خود استفاده کنند.
وی افزود: به ویژه برای کشور ما که برخی شرکت های بزرگ آن در سطح جهانی مثال زدنی هستند و اندازه بسیاری از آنها در قیاس با بازارهای منطقه بسیار بزرگ است، این نگاه بین المللی، اهمیت بیشتری می یابد.
وی ادامه داد: هم اکنون حتی در بورس تهران شرکت هایی داریم که با قیمت ها و نسبت های امروز، بیش از ۶ میلیارد دلار ارزش دارند که این شرکت ها به دلایل مختلف باید نگاه به بازارهای مالی دنیا داشته باشند.
حسینی مقدم در پاسخ به این سوال که با پذیرفته شدن اوراق بنگاه های داخلی در بورس های جهانی چه آثاری بر بازار سرمایه کشور مترتب خواهد بود یا آثار متقابل احتمالی که بورس های جهانی از این رویداد به ویژه در بحران های اقتصادی خواهند پذیرفت کدامند، گفت: حضور در بازارهای معتبر برای شرکت ها اعتبار و شهرت بیشتری به همراه خواهد آورد.
به گفته معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، این اتفاق در صورت تحقق، برای بازار سرمایه ایران و مجموعه شرکت های پذیرفته شده و نهادهای مالی فعال شرایط ویژه ای را به همراه دارد و نگاه سرمایه گذاران دنیا نسبت به بازار سرمایه ایران به شکل قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت.
معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران عنوان داشت: شرکت هایی که نگاه صادراتی دارند و محصولات خود را در بازارهای کالایی دنیا عرضه می کنند برای کسب شهرت تجاری، حضور در بازارهای مالی بزرگ را دنبال می کنند. ضمن اینکه مزایای بی شمار دیگری را هم می توان برای این مساله بر شمرد.
وی با اشاره به اینکه هنوز شناخت لازم نسبت به بورس ما در دنیا وجود ندارد، اظهار داشت: هر چند در ۲ سال اخیر هیات ها و گروه های زیادی برای شناخت این بازار به بورس تهران آمده اند اما همچنان شناخت کاملی به وجود نیامده است. بنابراین حضور یک شرکت در بازارهای معتبر دنیا کمک می کند تا سرمایه گذاران خارجی نسبت به اینکه شرکت های ایرانی می توانند بسیاری از معیارها و حداقل های معمول را تامین کرده، دید مناسب پیدا کنند که به طور قطع موجب ایجاد جریان سرمایه به سمت سایر شرکت های ایرانی خواهد شد.
معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران تاکید کرد: نکته مهم آن است که این مسیر را به شکل دقیق و کارشناسی طی کنیم تا به اعتبار شرکت ها و بازار سرمایه کشور لطمه نزنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات خبر لیست شدن اوراق شرکت های داخلی در بورس های جهانی و اینکه قرار است این اقدام با چه مکانیسمی انجام شود، نیز گفت: در حال حاضر موضوع پذیرش متقابل یک شرکت در یکی از بازارهای منطقه جدی تر است. مذاکراتی انجام شده و درخواست پذیرش در هر دو بورس ارایه شده است. با توجه به تفاوت زیرساخت های فنی و نرم افزاری، کارگروهی تشکیل شده و در حال رایزنی برای تعیین یک مدل مناسب هستیم تا بتوانیم در قالب همین زیرساخت ها ، پذیرش متقابل را انجام دهیم.
حسینی مقدم در پاسخ به این سوال که بنگاه ها یا شرکت هایی که این مسیر را در کشور آغاز کرده اند در چه مرحله ای هستند، افزود: به نظرم این اتفاق در سال جاری انجام شود و تنها ملاحظه اساسی ما این است که بتوانیم همه جوانب کار را ببینیم و در خصوص آن با بورس کشور مقصد، به جمع بندی برسیم. ضمن اینکه یکی از الزامات تهیه صورت های مالی به زیان بین المللی است که شرکت در فرایند تهیه آن است.
وی با اشاره به فعالیت دیگر شرکت ها برای حضور در بورس های جهانی خاطرنشان کرد: در رسانه ها مطلع شدیم که شرکت های دیگری هم حضور در بورس های دیگر را پیگیری می کنند.
حسینی مقدم همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین اخبار رفع محدودیت های بازار سرمایه از جمله حذف حجم مبنا و تغییر در دامنه نوسان گفت: کارگروهی متشکل از سازمان بورس، بورس تهران و فرابورس ایران چندین جلسه کارشناسی در این خصوص برگزار کردند که ضمن بررسی تطبیقی مقررات سایر بورس ها ، جلسات کارشناسی هم به صورت جدی ادامه دارد.
معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران افزود: به تازگی سازمان بورس در جلسه ای با کارگزاران، برخی از ابعاد این تغییر سیاست را به اطلاع فعالان رساند و امیدواریم با بررسی همه ابعاد این سیاستگذاری بتوانیم برای کاهش محدودیت ها قدم برداریم. 
وی درباره تعریف شاخص برای حاکمیت شرکتی نیز اظهار داشت: مطالعات در بورس تهران در خصوص حاکمیت شرکتی به پایان رسید و در سازمان بورس هم گزارش هایی ارایه و نظرات کارشناسان نهاد ناظر هم اخذ شد.
معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران افزود: از نظر بورس تهران موضوع کمی سازی حاکمیت شرکتی به پایان رسیده چون نحوه رتبه بندی شرکت ها نهایی شده و جلسات کارشناسی برای اخذ نظرات همه صاحب نظران برگزار شده و امیدواریم پس از بررسی های سازمان بورس، امکان رتبه بندی و همچنین محاسبه شاخص فراهم شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.