صفحه اصلی / برگزاری مناقصه آزادگان ظرف یک ماه آینده

برگزاری مناقصه آزادگان ظرف یک ماه آینده


 این میدان در قالب قراردادهای جدید به مناقصه می رود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سیدنورالدین شهنازی زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت دسترسی به افزایش ضریب برداشت از میادین غرب کارون گفت: رسیدن به این هدف مستلزم دو ابزار تکنولوژی و تجهیزات است که برای داشتن آن ها باید با شرکت های صاحب نام بین المللی تعامل دوسویه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت های بین المللی پیش از برجام هیچگونه تعاملی با ایران نداشتند، گفت: برخی شرکت ها نیز که تمایل به همکاری داشتند به دلیل مسائل بانکی و بین المللی قادر به همکاری با شرکت های ایرانی نبودند.
شهنازی زاده تعاملات بین المللی پس از برجام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حالا شرکت ها خود برای تعامل و همکاری با شرکت های بین المللی پیش قدم می شوند و دیگر برای همکاری به آنها التماس نمی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه توسعه میادین غرب کارون صرفا در گرو برجام نبوده است گفت: با این وجود چشم انداز توسعه بیشتر غرب کارون و دست یابی به هدف تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت از این منطقه و همچنین افزایش ضریب برداشت از میادین به ویژه در لایه های سنگین نیازمند تعامل با شرکت های صاحب دانش و فناوری است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت صنعت را جدا از بازی های سیاسی دانست و عنوان کرد: اگر چه به دلیل فعالیت های انتخاباتی شاید فعالیت ها قدری متأثر شود، اما اگر انتخابات به گونه ای باشد که آثار رفع تحریم ها و ارتباطات با دنیای بیرون تسهیل شود، توسعه و بهره وری شرکت مهندسی و توسعه نفت هم شتاب بیشتری می گیرد. برای افزایش تولید، توسعه، بهره وری و افزایش ضریب بازیافت، نتیجه انتخابات هرچه که هست باید به ثبات در صنعت و تقویت ارتباطات با جوامع بین المللی صاحب دانش و فناوری منجر شود.
برگزاری مناقصه آزادگان ظرف یک ماه آینده
شهنازی زاده در ارتباط با مناقصه توسعه میدان آزادگان گفت: در حال حاضر مدارک مناقصه تهیه شده و گروه های مذاکراتی نیز مشخص شده است و توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید به مناقصه می رود.
وی در مورد زمان اجرای مناقصه نیز گفت: شرکت های مشتاق شناسایی شده اند و نامه تأییدیه پیشنهادات به همراه دعوت نامه برای آنها ارسال شده است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده این مناقصات برگزار شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تعداد شرکت های انتخاب شده برای توسعه لایه یک را ۵ مورد بر شمرد و گفت: شرکت هایی از جمله توتال و شل فرانسه، اینپکس ژاپن، پتروناس مالزی، پی تی تی تایلند، سی ان پی سی و ساینوپک چین و انی ایتالیا دعوت به عمل آمده است اما اینکه آنها حضور می یابند یا خیر بستگی به خودشان دارد.
برای IOR و EOR نیازمند تجربه جهانی هستیم
شهنازی زاده در ارتباط با اجرای پروژه های افزایش ضریب بازیافت IOR و EOR از سوی شرکت های بین المللی گفت: شرکت های داخلی به تنهایی قادر به جاری سازی پروژه های IOR و EOR نیستند، چرا که این نوع پروژه ها فرایندهای فوق تخصصی هستند و در واقع در حین تولید باید افزایش ضریب بازیافت را انجام داد که نیازمند تکنولوژی های برتر و بروز است.
وی ادامه داد: برای تثبیت و افزایش تولید در حین تولید باید از شرکت های صاحب دانش بین المللی کمک بگیریم که البته شرکت های ایرانی E&P هم در کنار این شرکت ها حضور می یابند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: این فرایند می تواند به انتقال دانش و فناوری به داخل کشور کمک کند تا در آینده بتوانیم این علم را بومی سازی کنیم.
مطالعه چند باره، فرصت است نه تهدید
شهنازی زاده با اشاره به امضای تفاهمنامه مطالعاتی برای حوزه کیش، آزادگان و یادآوران گفت: این تفاهمنامه ها مراحل نهایی خود را طی می کنند و نمایندگان شرکت ها اطلاعات را بر اساس تفاهمنامه محرمانگی دریافت کرده و بازدیدهای کارشناسان انجام شده است.
وی مطالعات چندباره میادین را فرصتی برای بررسی هرچه بیشتر دانست و گفت: مطالعات چند باره منجر به مطالعات کامل تر و بررسی دیدگاه های متفاوت به میادین می شود که می تواند به بهره وری بهتر منجر شود.
مدیرعامل شرکت متن افزود: به طور مثال در میدان آزادگان مطالعات اولیه حاکی از ۱۲ میلیارد بشکه نفت درجا بود اما رفته رفته این میزان افزایش یافت و در مرحله نهایی صحبت از ۳۷ میلیارد بشکه نفت در جا می شود که می تواند عملیات ما را متأثر کند، که این مساله در مورد سایر میادین هم صدق می کند.
شرکت های مشتاق شناسایی شده اند و نامه تأییدیه پیشنهادات به همراه دعوت نامه برای آنها ارسال شده است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده این مناقصات برگزار شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تعداد شرکت های انتخاب شده برای توسعه لایه یک را ۵ مورد بر شمرد و گفت: شرکت هایی از جمله توتال و شل فرانسه، اینپکس ژاپن، پتروناس مالزی، پی تی تی تایلند، سی ان پی سی و ساینوپک چین و انی ایتالیا دعوت به عمل آمده است اما اینکه آنها حضور می یابند یا خیر بستگی به خودشان دارد

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.