صفحه اصلی / همکاری‌های علمی و فناوری ایران و افغانستان توسعه یافت

همکاری‌های علمی و فناوری ایران و افغانستان توسعه یافت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، اعلام کرد: نمایندگان جهاد دانشگاهی به منظور توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی این نهاد با دکتر نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان در ایران، دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار که با حضور دکتر محسن قرنفلی مشاور رئیس جهاد دانشگاهی، حبیب‌اله اصغری رئیس پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی و دکتر معصومه مداح، معاون فناوری مرکز رشد رویش برگزار شد، ابتدا دکتر قرنفلی ضمن معرفی جهاد دانشگاهی و ساختار آن و برشمردن توانمندی‌های این نهاد در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی، فنی مهندسی و کشاورزی، خواستار ارتباط هرچه بیشتر علمی و فناورانه و تبادل دانش نرم میان دوکشور توسط جهاد دانشگاهی شد.
در ادامه دکتر نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد به واسطه اشتراکات زبانی، فرهنگی و مذهبی میان دو کشور، اظهار داشت: هرگونه ارتباط و همکاری که در جهت توانمندسازی کشور افغانستان برقرار شود کاملا مورد حمایت دولت این کشور است.
در این دیدار حوزه‌های همکاری تعریف شده توسط جهاددانشگاهی از طریق تعامل با وزارت امور خارجه و ستاد افغانستان، که متناسب با نیاز کشور افغانستان و در راستای توانمندسازی اجتماعی این کشور است، معرفی شد تا در صورت تأیید و همچنین دریافت نقطه نظرات دکتر احمد نور، نحوه اجرا و تعامل با مخاطبین جامعه هدف بررسی شود.
بنابر مذاکرات دوظرف، این طرح‌ها و پروژه‌ها در سه حوزه اصلی و کلیدی شامل کشاورزی و دامپروری، سلامت و بهداشت و زیرساخت و معادن تعریف شده است که در حوزه کشاورزی طرح‌های آموزش زراعت و کشت جایگزین، توسعه کاشت و برداشت گیاهان دارویی، توسعه کشت گلخانه‌ای و آموزش اصلاح نژاد گیاهان پربازده همچون گندم، جو و دیگر غلات و حبوبات پیش‌بینی شده است
از جمله طرح‌هایی که در حوزه سلامت تعریف شده می‌توان به آموزش توانمندی‌های تخصصی در حوزه درمان ناباروری، آموزش در حوزه‌های «ترمیم بافت و زخم» و «سلامت باروری (تربیت ماما)» اشاره کرد. همچنین در حوزه معدن نیز طرح‌های آموزش‌های معدنی و زمین‌شناسی و آموزش تراش سنگ‌های قیمتی در نظر گرفته شده است. این طرحها توسط واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی اجرا می شود.
در پایان این دیدار دکتر نصیر احمد نور ضمن ارائه پیشنهاد تعمیق همکاری‌های جهاد دانشگاهی و دولت افغانستان، اظهار امیدواری کرد به زودی ضمن بازدید از جهاددانشگاهی، تفاهم‌نامه‌ای میان سفارت افغانستان و این نهاد منعقد شود.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.