صفحه اصلی / رونق فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان درگرو تبدیل تخصص‌های علمی به مهارت‌های عملیاتی است

رونق فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان درگرو تبدیل تخصص‌های علمی به مهارت‌های عملیاتی است

 تا دانش‌ کسب‌شده و دانسته‌های فرد تحصیلکرده ابتر نماند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان،  محمدمجید ابراهیمی؛ عضو هیئت‌علمی مؤسسۀ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تولید و اشتغال دو موضوع منطبق هستند، گفت: رونق تولید، سبب ایجاد اشتغال و گسترش فرهنگ اشتغال زمینه‌ساز رونق تولید است.
وی با اشاره به اهمیت تولید علم، حصول فناوری را مهمترین هدف علم دانست و افزود: در سال‌های گذشته کشور در بخش تولید علم عملکرد خوبی داشته است اما باید دانست تولید علم زمانی ارزشمندی کامل خواهد داشت که منجر به حصول فناوری و در نهایت تولید محصولات دانش‌بنیان شود.
ابراهیمی ادامه داد: علمی که زمینه‌ساز تولید فناوری و ثروت‌آفرینی پایدار نباشد، نمی‌تواند کارگشای مشکلات و مسائل کشور و حرکت به سمت توسعه باشد و در بهترین حالت به انتشار مقاله ختم می‌شود که البته این اقدام نیز سودمند است اما خروجی آن دردی از کشور مداوا نمی‌کند.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان البرز تصریح کرد: برای رسیدن به فضای کسب‌وکار مناسب و دانش‌بنیان باید تخصص‌های علمی به مهارت‌های عملیاتی تبدیل شوند تا دانش‌ کسب‌شده و دانسته‌های فرد تحصیلکرده ابتر نماند.
ابراهیمی با اشاره به اشباع دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها از استخدام نیروی‌انسانی، تأکید کرد: در شرایط کنونی استخدام عملاً وجود ندارد اما حتی اگر فضا برای استخدام دولتی هم وجود داشت باز نیروی‌‎انسانی متخصص نباید وارد گردونۀ استخدام می‌شد چراکه با استخدام خلاقیت، تخصص، مهارت و توانایی فرد در ایده‌پردازی از بین می‌رود در حالی که اگر این داشته‌ها در مسیر صحیح بکار گرفته شود و وارد عرصۀ دانش‌بنیان شود می‌تواند علاوه بر خوداشتغال‌ گام بلندی در کارآفرینی و ثروت‌آفرینی نیز باشد.
عضو هیئت‌علمی مؤسسۀ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، استخدام را یکی از عوامل تورم دولت‌ها برشمرد و یادآور شد: بزرگ شدن دولت تبعات بسیار نامطلوبی برای جامعه دارد به‌همین دلیل حرکت به‌سمت شرکت‌های دانش‌بنیان یک ضرورت است؛ البته در این بین باید ظرفیت‌های بخش‌خصوصی به صورت منطقی و برنامه‌ریزی‌شده وارد چرخۀ دانش‌بنیان شود و به‌عبارت دیگر مدیریت تولید، خصوصی باشد. از سوی دیگر، به دلیل نوپا بودن شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، دولت نباید از ضرورت نظارت غفلت کند.
ابراهیمی تشکیل هسته‌های پژوهشی و کارگروهی را یکی از رموز موفقیت شرکت‌های بزرگ و دانش‌بنیان بین‌المللی برشمرد و گفت: متأسفانه آموزش کافی برای کارگروهی به افراد ارائه نشده در حالی که خروجی و نتایج عملکرد گروهی با اقدامات فردی اصلاً قابل قیاس نیست. به عنوان نمونه در شرکت‌های دانش‌بنیان موفق، متخصصان حوزه‌های مختلف و متعدد حضور دارند و همین عامل سبب می‌شود نگاه یک‌بعدی به تولیدات و خدمات نداشته باشند. در این شرکت‌ها متخصص بازاریابی، امور مالیاتی و مسائل حقوقی در کنار متخصصان و محققان تولید حضور دارند؛ به‌همین دلیل تولیدات این شرکت‌ها چه کالا باشد و چه خدمات علاوه بر استاندارهای بالا، در بازار رقابت نیز به موفقیت می‌رسد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌ها برای موفقیت علاوه بر پروپوزال دانش‌بنیان باید Plan  Business(مدل مالی) داشته باشند به این معنا که دقیقاً بدانند آیا بازار به محصول آنان نیاز دارد؟ این نیاز تا چه اندازه است؟ شرکت‌های رقابت‌کنند در چه سطحی هستند؟ محصولی تولید‌شده آنان می‌تواند در بخش مالی و کیفی نسبت به محصولات مشابه مزیت نسبی داشته باشد؟ مسائل حقوقی و مالیاتی محصول چگونه است؟ پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند درصد موفقیت را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.