صفحه اصلی / اصناف اصیل ترین تشکل اقتصادی کشور هستند

اصناف اصیل ترین تشکل اقتصادی کشور هستند

و باید اجازه داد تا اصناف در حوزه های تصمیم گیری که مربوط به خودشان است ، تصمیم بگیرند. به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، محسن کوهکن  افزود: اصناف تشکل مهمی در کشور هستند و باید تصمیات مربوط به خودشان را با استفاده از نظرات کارشناسی اصناف باشد ؛ در این راستا باید چارچوب های حاکمیتی را مشخص کنیم و اختیارات  اصناف را به خود اصناف بدهیم و دولت هم نظارت داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید از فضای اقتصاد دولتی خارج شویم، تصریح کرد: با مردمی کردن اقتصاد،
ساز و کارهای لازم و فرهنگ عمومی کار هم تغییر پیدا می‌کند ؛ لذا باید با واگذاری امور به بخش خصوصی درجهت افزایش تولید و اشتغال گام های اساسی برداشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مهمترین اولویت دولت باید برنامه ریزی برای خروج از رکود باشد چرا که اگر رکود در کشور نهادینه شود، به راحتی امکان خروج از آن نیست و می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه راه حل اصلی توسعه اقتصاد کشور پا گذاشتن بر ریل اقتصاد مقاومتی است، افزود: رفتن به سمت تولیدات صادرات محور و حفظ مشاغل موجود از مسایل مهم اقتصاد است و در شرایط رکود باید تلاش کرد علاوه بر ایجاد فضای کار برای جوانان مشاغل موجود را هم حفظ کرد.
کوهکن استفاده از تجارب کشورهای موفق در زمینه تولید و اشتغال را ضروری خواند و اظهار کرد: برخی قوانین همچون قانون کار نیز باید درجهت حمایت از تولیدگران و کارآفرینان اصلاح شود.
وی با بیان اینکه شیوه های استاد – شاگردی را برای افرایش اشتغال باید احیا کنیم، افزود: فرهنگ کار استاد – شاگردی اصناف در گذشته ،  فرهنگ بارز و کارگشایی بوده است چرا که یک جوان در یک واحد صنفی مشغول به کار و مسئول صنف تمامی امور آن جوان از تامین درآمد گرفته تا ازدواج را عهده دار می شد اما اکنون اصناف به دلیل وجود برخی قوانین از بکارگیری کارگر خودداری می‌کنند.
کوهکن با اهمیت احیای سنت شاگرد- استادی و مزایای آن اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل برخی از قوانین نامناسب کار این مساله دیگر از بین رفته است. باید موانع و محدویت ها را برداشت و این سنت را احیاء کرد چرا که علاوه بر ایجاد اشتغال زایی بار فرهنگی و تربیتی را نیز به همراه دارد.
وی افزود: قانون کار باعث شده تا واحدهای صنفی از پذیرفتن کارگر سرباز  بزنند، چرا هر فرد به مدت  شش ماه تا یک سال کار می‌کند و  و از طریق کارفرما بیمه می شود؛ بعد دست از کار می کشد و از دست کارفرما شکایت می کند که مسئله معضلی برای کارآفرینان شده است؛ لذا باید قوانین کار تسهیل شده و حمایت بیشتری از صنوف صورت بگیرد

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.