صفحه اصلی / دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی با یکدیگر بیگانه هستند

دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی با یکدیگر بیگانه هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به  نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،  شست هم‌اندیشی صنعت و دانشگاه با هدف تسهیل و ارتباط دوسویه دانشگاهیان و صنعتگران با حضور معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق شهرکرد برگزار شد.
سید محمدرضا سید نبوی، رئیس اتاق شهرکرد در این نشست گفت: با وجودی که همه معتقد به ارتباط دوسویه دانشگاه و صنعت هستیم ولی همچنان در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه در بحران بسر می بریم.دانشگاه‌ها باید نیاز آموزشی خود را مطابق با شرایط روز سنجیده و براساس جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا آن را عرضه کنند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: آموزش‌های دانشگاهی تقاضا محور نیست. دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی با یکدیگر بیگانه هستند.
برات قبادیان  بیان کرد: آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری حلقه مفقوده بنگاههای اقتصادی است. استقلال و پویایی در صنعت کشور نیازمند نوآوری و آموزش است.
قبادیان افزود: پنج میلیون دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و چهار میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارند که ایجاد اشتغال برای این افراد از سوی دولت امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و بخش صنعتی در کشور باید با همکاری وتشکیل کمیسیون‌های تحقیقاتی، برای رفع مشکل بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی و نیاز صنعت به نیروهای متخصص و ماهر چاره جویی کنند. دانشگاه باید با تخصصی کردن آموزش ها و بخش صنعت نیز با به روز کردن تکنولوژی و دانش، دیوار بی اعتمادی بین این دو بخش را بردارد.
قبادیان تصریح کرد: این وزارتخانه سه طرح اجرایی با هدف ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه شامل اجرای طرح کارآموزی دانشجویان در صنایع، فرصت مطالعاتی خارج از کشور با هدف به روز کردن دانش نرم افزاری و سخت افزاری برای استادان دانشگاهها و طرح پسا دکترای صنعتی را در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم خردگراست، افزود:دولت طرح های اشتغالزایی را با تدبیر اجرا کرده است. طرح های اشتغالزایی در دولت های گذشته بدون مطالعه و پایداری انجام شده است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این وزارت خانه سال گذشته سه میلیون نفر-ساعت آموزش‌های تخصصی و حرفه ای صنعت در کشور اجرا کرد که مطابق برنامه‌ریزی‌ها، آموزش های امسال سه برابر سال گذشته خواهد بود.
قبادیان با گلایه از تأخیر در راه اندازی کسب و کار در کشور، گفت: مطابق گفته برخی کارشناسان راه اندازی کسب و کار در کشور ۷۲۰ روز به طول می انجامد، درحالی که زمان انتظار در عربستان ۳۶ روز است.غربالگری نیازمندی‌های تکنولوژی، تولید و آموزشی بخش صنعت در کشور محسوس است و باید در کوتاه‌ترین زمان این نیازسنجی از سوی افراد کارشناس و کاردان با هدف کمک به دولت اجرا شود.
رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: برای رسیدن به توسعه در بخش اقتصاد و صنعت باید نوآوری و خلاقیت ایجاد شود که آموزش‌های به روز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان تنها راهکار است.
اسماعیل پیرعلی افزود: در برنامه ششم توسعه، شاخص های جدید نوآوری، رقابت پذیری و اشتغال از سوی شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی شده است که فعالان بخش صنعت می‌توانند از این فرصت برای پویاتر کردن  بخش خود بهره کافی ببرند.
 به گفته وی، در ابتدای دولت یازدهم ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال بود که اینک به دو هزار و ۷۰۰ شرکت ارتقا یافته و ۱۳ هزار شرکت دیگر برای ثبت شدن ثبت نام کرده و در انتظار ثبت هستند.
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد نیز در این نشست گفت: دانشگاه‌ها با بودجه و اعتبار محدود نمی‌توانند صنعت را در کشور به سمت پیشرفت حرکت دهند.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.