صفحه اصلی / همه گروه های زنان در دولت یازدهم دیده شدند

همه گروه های زنان در دولت یازدهم دیده شدند

به گزارش کسب و کار نیوز به  نقل از  ایرنا، زهرا شجاعی درباره عملکرد حوزه زنان در دولت یازدهم افزود: همه گروه های زنان در فعالیت ها و اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت تدبیر و امید دیده شدند و اگر به فعالیت های چهار ساله نگاه کنیم مشاهده می شود زنان خانه دار، دختران دانشجو، زنان روستایی حتی زنان کارتن خواب و خانواده زندانیان سیاسی و زنان آسیب دیده از نگاه دقیق و تیزبین معاونت امور زنان مغفول نماندند.
وی تصریح کرد: معاونت زنان ریاست جمهوری در این چهار سال،‌ برای همه گروه های زنان در حد توان، امکانات و ظرفیت، برنامه هایی اساسی اجرا کرد.
شجاعی ادامه داد: البته در ارزیابی عملکرد هر دستگاهی باید شرایط زمانی، مکانی، پیرامونی و امکاناتی که مدیر در اختیار دارد، توجه کرد و میزان حمایت ها و پشتیبانی ها را براساس آن، ارزیابی کرد که در این زمینه دولت و معاونت زنان از هیچ کوششی حتی با وجود کمبود امکانات دریغ نکردند.
وی اظهارکرد: در سال ۱۳۹۲ زمانی که شهیندخت مولاوردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را به عهده گرفت با یک مجموعه ای مواجه شد که دو برابر پست های سازمانی خودش نیرو داشت اما این نیروها همه متخصص و کارشناس و در جای خودشان قرار نگرفته بودند و سازمانی را تحویل گرفت که بودجه آن به یک سوم نسبت به دوره گذشته کاهش یافته بود.
وی با بیان اینکه در زمان فعالیت، فضای بیرونی به ویژه در حوزه زنان به شدت ملتهب بود، تاکید کرد: انتظارات جامعه بسیار بالا و مطالبات زنان در حد بالایی قرار داشت و در حوزه زنان در دولت قبلی شاهد اقدام اساسی و مشخص در چارچوب برای زنان نبودیم.
وی خاطرنشان کرد: البته باید گفت که تشکیلات دولتی حوزه زنان وظیفه راهبردی، برنامه ریزی و سیاستگذاری در حوزه زنان دارد نه وظیفه کمیته امدادی و امور تربیتی که دولت قبل فاقد یک مبانی و نظریه روشن در حوزه زنان بود و افراد کارهایی که فقط بلد بودند انجام می دادند نه کارهایی که باید به عنوان وظیفه انجام می دادند.
شجاعی ادامه داد: به نظر من در آن زمان شناخت دقیقی نسبت به رسالت و ماموریت تشکیلات زنان وجود نداشت در سال های پایانی در دو سال آخر این شناخت تا حدودی به وجود آمده بود اما در ۶ سال اول متاسفانه وضعیت خوبی نداشت و در قالب یکسری برنامه ها و سلسله فعالیت های نمایشی خلاصه می شد.
به گفته وی، در دوره یازدهم با توجه به شناختی که معاونت زنان نسبت به قضیه داشتند و با وجود همه حاشیه ها،‌کارهایی انجام شده است که از دو ویژگی برخوردار است یکی اینکه همه گروه های زنان در فعالیت ها و اقدامات معاونت زنان دیده شدند و نکته دوم اینکه از کارهای هیجانی، نمادینی و نمایشی پرهیز شد.
وی اضافه کرد: تمامی فعالیت های انجام شده در حوزه زنان جنبه راهبردی، نظارتی و واگذار کردن کار به دستگاه مربوطه داشت یعنی اگر به موافقت نامه هایی که تعداد زیادی میان معاونت زنان با دستگاه های اجرایی منعقد شد نگاه کنیم، حاکی از این است که کار در واقع در مجاری خودش قرار گرفته است.
دبیر مجمع زنان اصلاح طلب ادامه داد: البته معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری وظیفه اقدام و اجرا ندارد، بلکه یک نهاد فرابخشی و میان بخشی است و وظیفه هر دستگاه را مشخص می کند و موظف است فعالیت های خودش را در حوزه زنان با توجه و رعایت نگرش جنسیتی انجام دهد.
شجاعی خاطرنشان کرد: همچنین در دولت یازدهم معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در امور بین الملل موفقیت های خوبی به دست آورد، البته بخشی از این موفقیت ها بخاطر به وجود آمدن فضای خوب در ایران در دولت یازدهم بوده است.
به گفته وی، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که اصل بر عزت، کرامت و منزلت بود، فرصت خوبی برای معرفی زن ایرانی در مجامع بین المللی و حضور موثر و سازنده در جامعه به وجود آمد که این هم در کارنامه موفق معاونت زنان است.
شجاعی از دیگر کارهای مثبت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری را افزایش توانمندی و توان افزایی زنان بیان کرد و افزود: اجرای دوره آموزش مهارت های حضور در مجامع بین المللی در این دوره از جمله برنامه های بسیار خوب در حوزه مدیریتی زنان بود.
وی برگزاری دوره های آموزشی برای زنان روستایی و مدیران را از دیگر برنامه های موثر در این دولت در حوزه زنان دانست و اظهار کرد: این مهم از اقدامات اساسی و زیربنایی بود که باعث شد شاخص های توسعه انسانی بر حسب جنس در حوزه زنان ارتقا یابد.
شجاعی ادامه داد: توجه به دختران مناطق محروم روستایی که تلاش های زیادی برای افزایش پوشش تحصیلی این دختران انجام شد دیگر اقدام مناسب در این دولت بوده که در واقع محرومیت زدایی از مناطق محروم را به دنبال داشت و باعث ارتقای سطح توانمندی های نسل آینده و نسل جوان ما نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: فضای خوبی در این سال ها با روحیه امیدواری و اعتماد به نفس در جامعه به ویژه در میان زنان ایجاد شد که نتیجه آن در انتخابات مجلس دهم مشاهده شد که رشد کاندیدا (نامزد) های زن در این دوره و تعداد نمایندگان زن بود که تحت تاثیر عوامل مختلف و فعالیت ها و تلاش های حوزه معاونت زنان است.
دبیر مجمع زنان اصلاح طلب افزود: کارهای پژوهشی و تدوین سندها و همچنین اقداماتی که در جهت مستندکردن فعالیت ها و برنامه های حوزه زنان صورت گرفته که یک بخش آن منتشر شده است و بخش دیگر آن در آینده استخراج خواهد شد.
وی اضافه کرد: تلاشی که در جهت تدوین برنامه ششم توسعه صورت گرفت با توجه به فراز و نشیب هایی که این برنامه داشت در هر مقطعی به تناسب تصمیمات در سطح کلان در ارتباط با برنامه های زنان تیم هایی در همین زمینه تلاش می کردند و خوشبختانه موفق شدند ، ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم در حوزه زنان را به تصویب رسانند.
شجاعی ابراز امیدواری کرد با همراهی و همکاری بیشتر در دولت آینده نیز بتوان موفقیت هایی که در حوزه زنان ایجاد شده است ادامه داشته باشد تا بتوانیم شاهد تحولات گسترده در این حوزه در آینده باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.