صفحه اصلی / ورود هواپیمای وارسی پروازی به فرودگاه زنجان

ورود هواپیمای وارسی پروازی به فرودگاه زنجان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی, پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد قاسمی با بیان این مطلب افزود: این هواپیمای پیشرفته، پس از برجام خریداری و وارد کشور شده است.
به گفته وی، قبل از این تست دستگاه‌ها توسط هواپیماهای پاکستان، قرقیزستان و دیگر کشورها انجام می‌شد که در حال حاضر توسط هواپیمای پیشرفته و به دست متخصصان ایرانی انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایت چک (وارسی پروازی) که ظهر جمعه گذشته وارد این فرودگاه شد امروز و در چند روز آینده دستگاه‌های ناوبری VOR – DME، راداری، چراغ‌های باند پاپی و تقرب ۳۰ جدید فرودگاه را بررسی خواهد کرد.
وی افزود: چراغ‌های تقرب باند ۳۰ که برای اولین بار دراین فرودگاه نصب شده و با توجه به اینکه این باند بیشتر مورد استفاده پروازهای ورودی است موجب کاهش ابطال و ارتقای ضریب ایمنی پروازها هنگام نشستن در این باند می شود.
قاسمی تاکید کرد: در بخش دوم نیزبه این هواپیما چراغ‌های محدوده ۳۰۰ متری اضافه شده به باند فرودگاه ومحدوده STOPWAY باند ۳۰ ، در بخش سوم چراغ‌های پاپی باند ۱۲ این فرودگاه چک می‌شود که به هواپیما زاویه نشستن می‌دهد و به تازگی نصب شده است.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: این چراغ‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خریداری و نصب شده است.
قاسمی خاطرنشان کرد: هواپیمای فلایت چک به صورت متوالی و پشت سرهم نشست و برخاست خواهد کرد و شهروندان زنجانی در جریان باشند که هیچ مشکلی برای هیچ پروازی وجود ندارد.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایت چک به صورت استاندارد باید هر شش ماه دستگاه‌های ناوبری و چراغ‌های باند پاپی و تقرب جدید این فرودگاه را چک کند.
قاسمی با بیان اینکه این هواپیما در تهران مستقر است، یادآورشد: این هواپیما همه فرودگاه‌ها و مسیرهای هوایی و حتی بعضی فرودگاه‌های نظامی را هم چک می‌کند.
وی افزود: هواپیمای فلایت‌چک ایران در پی عبور از تحریم‌ها، ازخرداد سال گذشته فعالیت خود را آغاز و ۴۵ فرودگاه کشور، ۱۵۳ دستگاه کمک ناوبری و راه‌های هوایی را وارسی و چک می‌کند.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایت‌چک به طور مداوم بین فرودگاه‌های فعال کشور پرواز می ‌کند تا شرایط آنها را برای ایمنی و مراقبت از پرواز تایید کند، موضوعی که می‌تواند از نظر اقتصادی، نظامی و امنیتی برای کشور اهمیت داشته باشد.
قاسمی اظهارکرد: پیش از این، ایران یک فروند هواپیمای جت فالکن برای فلایت چک داشت که اسفند ۱۳۹۲ به علت نقص فنی در آب‌های اطراف جزیره کیش سقوط کرد و تحریم صنعت هوانوردی کشور مانع خرید هواپیمای جایگزین شد.
وی ادامه داد: از این رو ‌سازمان هواپیمایی کشوری برای کنترل سیستم‌های پروازی از هواپیمای اجاره‌ای فلایت چک قزاقستان و دیگر کشورها استفاده می‌کرد که افزون بر مشکلات امنیتی هزینه‌های سرسام‌آوری را هم به کشور تحمیل می‌کرد.
مدیر فرودگاه زنجان یاد آورشد: سرانجام در پی گشایش‌های به وجود آمده به سبب توافق هسته‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، آذر ۱۳۹۴ پس از سقوط فالکن سازمان هواپیمایی در کیش یک فروند هواپیمای «کینگ ایر۳۵۰» مدل ۲۰۱۳ ساخت شرکت «بیچ‌کرفت» به ایران رسید.
قاسمی خاطرنشان کرد: این هواپیما که تا پیش از این دو سال در بخش هوانوردی دانمارک فعال بود، خرداد ۱۳۹۵ پروازهای خود را در ایران آغاز کرد.
به گفته وی دستگاه «اف.آی.اس-FIS» (دستگاه ناوبری هوایی در هواپیماهای فلایت چک) از نوع آئرودیتای آلمان (AERODATA) با مدل ۲۰۱۴ است که پیشرفته‌ترین و قابل اعتمادترین دستگاه روز دنیا به شمار می‌رود.
فرودگاه زنجان، یکی از فرودگاه‌های فعال ایران از نوع داخلی است که در مرکز استان زنجان واقع شده است. این فرودگاه از سال ۱۳۹۰ شروع به فعالیت کرده است که در زمان حاضر پروازهای فرودگاه زنجان به مقصد مشهد انجام می شود.
از خردادماه سال ۹۲، پروژه توسعه باند فرودگاه زنجان آغاز شده است و با توجه به مصوبه دولت مبنی بر تبدیل فرودگاه زنجان به مرز هوایی اردیبهشت ۹۱ نیز نخستین پرواز خارجی به مقصد عربستان برای انجام حج عمره انجام شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.