صفحه اصلی / نجات پایتخت امکان‌پذیر است

نجات پایتخت امکان‌پذیر است

سرمقاله
 یا ماشین دودی سوار می‌شدند یکصد سالی گذشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز، نیاکان بسیاری از ما، آن زمان در کوه و دشت و مرتع زندگی می‌کردند و چالش توسعه شهری قرن حاضر آنها را راهی تهران کرد. آمدیم و آمدیم و ساختیم و ساختیم تا روزن و چشم‌انداز پنجره‌ای که به باغ و کوه و دماوند باز می‌شد، با سازه‌ای زمخت و زشت مسدود شود. حال زمان آن بود که این زیستگاه‌مان را از خودرو و راه و مغازه آکنده کنیم تا امروز که دیگر در زمستانش کوچه‌باغی باقی نمانده تا پاچه‌های‌مان گلی شود، یا حوصله‌ای که هر هفته راهی زیارت عبدالعظیم شویم.
تهران شهری شد فراخ و کلان و ساکنانش شهروندانی گرفتار و خسته، اما شاید بتوان راهی گشود تا دوباره اهل تهران شویم. راهی که نه از کوچه سیاست و طرح جامع، که از میان قلب‌های ما ساکنان امروز تهران می‌گذرد. نجات پایتخت از وضعی که امروز به آن مبتلاست، امکان‌پذیر است و این مهم از محورهای ۷گانه ذیل محقق می‌شود که هر محور شامل زیربخش‌های متعدد است، اما برای جلوگیری از اطاله کلام تنها به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود. اول: شهروندمداری و مدیریت شهری مشارکتی و شفاف، از طریق: ۱) ایجاد شفافیت مالی در شهرداری تهران از طریق نظارت عمومی و اصلاح قوانین، ۲) کاهش تدریجی درآمد شهرداری از عوارض ساخت‌وساز و جایگزینی آن با درآمدهای حاصل از عوارض ناشی از ایجاد رونق در اقتصاد شهر تهران، ۳) جذب کمک‌های دولتی بیشتر تا یک سوم هزینه‌های شهرداری. دوم: حفاظت از بافت قدیم تهران، از طریق: ۱) حفاظت از خانه‌ها و بافت‌های ارزشمند باقیمانده ثروت‌های شهر تهران، ۲) تقویت زیرساخت‌های گردشگری در مراکز تاریخی شهر تهران. سوم: ارتقای کیفیت محیط شهری، از طریق: ۱) ایجاد حس تعلق به شهر از طریق تجدید و نگهداری فضاهای خاطره‌انگیز، ۲) کاهش آلودگی‌های صوتی و بصری در محیط‌های عمومی شهری از طریق بازآفرینی بدنه‌ها و فضاهای شهری. چهارم: تقویت الزامات محیط‌زیستی و ایمن‌سازی شهر تهران، از طریق: ۱) حفظ باغات باقیمانده در تهران، ۲) ارتقای تکنولوژی استفاده از وسایل نقلیه موتوری و جایگزینی آن با انرژی‌های پاک، ۳) تشویق استفاده از حمل ونقل عمومی از طریق تجهیز و متنوع‌سازی آن، ۴) بیرون بردن پادگان‌ها و انبار‌های بزرگ از شهر و تبدیل آنها به فضای سبز عمومی. پنجم: حرکت بهتر در شهر، از طریق:
۱) پیاده‌محوری در مراکز تاریخی شهر و مراکز محلات و مناطق شهری، ۲) هوشمند‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ۳) حمایت از ساخت پارکینگ‌های عمومی در مقیاس شهری و محله‌ای به ویژه در اطراف تهران تاریخی. ششم: کار و اشتغال و رفاه عادلانه برای همه، از طریق: ۱) حمایت از مشاغل دانش‌بنیان،
 2) حمایت از مشاغل خرد و دستفروشان از طریق تقویت بازارچه‌های خوداشتغالی برای افراد کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار. هفتم: ساماندهی و نوسازی در شهر و حاشیه‌های تهران از طریق: ۱) توانمندسازی مردم برای مشارکت خلق شهری بهتر، ۲) رسیدگی به سکونتگاه‌های غیر رسمی و محلات حاشیه‌نشین شهر تهران و روستاهای اطراف، ۳) تهیه طرح‌های ویژه بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت‌های قدیمی یا ناکارآمد شهری.

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.