صفحه اصلی / غفلت از تولید و تجارت گل

غفلت از تولید و تجارت گل

مجتبی کاوه
 تا پایتخت‌نشینان بار دیگر میزبان جشنواره‌ای از عطر و رنگ طبیعت باشند.
به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته غرفه‌داران، استقبال مردم از این نمایشگاه سال به سال افزایش می‌یابد و این درحالیست که مسئولان تغییر چندانی در نگرش خود نسبت به فرصت‌هایی که تولید و تجارت گل و گیاه در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد می‌کند، نداده‌اند، برای مثال هنوز بخش فروش نمایشگاه که کسب‌وکاری‌ترین بخش نمایشگاه است، فقط یک روز فعالیت می‌کند. گشت و گذار در این نمایشگاه و صحبت‌های غرفه‌داران نمایان‌گر ظرفیت‌هایی است که بازار پرتقاضای این محصول می‌تواند در اختیار اشتغال‌آفرینی قرار دهد و در کنار تولید، افزایش کیفیت زندگی شهری و شادابی روح و روان شهروندان را نیز به ارمغان آورد.
فضا و دکور تکراری برای این نمایشگاه مناسب نیست
یکی از تولید‌کنندگان گل و گیاه حاضر در نمایشگاه با بیان اینکه استقبال از این نمایشگاه هرسال رو به افزایش است، به «کسب‌وکار» گفت: نمایشگاه گل و گیاه طی چند سال اخیر که در فضای نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار شده متناسب با استقبال بازدیدکنندگان رشد نکرده و تقریبا هر سال با همان امکانات و همان دکوراسیون برگزار می‌شود. مسعود دلاور با اشاره به حضورش در نمایشگاه‌های گل و گیاه کشورهای اروپایی، افزود: متنوع‌سازی دکورها و ایجاد جذابیت‌های بصری برای بازدیدکنندگان از ویژگی‌های بارز نمایشگاه‌های گل و گیاه در فرانسه و هلند و آلمان است که متاسفانه در ایران به این موضوع کم‌توجهی می‌شود. وی تصریح کرد: وقتی بازدیدکنندگان هر سال با همان دکور و فضاسازی سال پیش مواجه شوند، علاقه و توجه‌شان نسبت به نمایشگاه کاهش می‌یابد. ضمن اینکه کمترین خدمات برای بازدیدکنندگان در سالن‌ها نیست و نیمکتی برای نشستن تعبیه نشده و فقط چند نیمکت در یک بخش کوچک وجود دارد که نیاز مراجعان را برطرف نمی‌کند، حتی یک آبخوری ساده هم برای بازدیدکنندگان درنظر گرفته نشده است.
تقاضا برای گل و گیاه بالاست ولی به سمت تولید‌کننده هدایت نمی‌شود
یک شرکت‌کننده دیگر در نمایشگاه نیز مشکل اصلی تولید و تجارت گل را نبود برنامه‌ریزی مناسب از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور دانست و در این باره به «کسب‌وکار» گفت: چه نمایشگاهی را سراغ دارید که مردم آنقدر با علاقه در آن حضور یابند و از روز اول درصدد خرید اقلام به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه باشند؟ مریم قدیری با بیان اینکه بازار بیشتر محصولات در کشور ما اکنون با کاهش تقاضا روبه‌رو است ولی بازار گل و گیاه ظرفیت افزایش تقاضا را دارد، افزود: در شهر تهران ما با بازار وسیعی روبه‌رو هستیم که برای آن برنامه‌ریزی نداریم. گسترش آپارتمان‌نشینی در تهران فرصت بسیار بزرگی برای تولید و فروش گل و گیاهان آپارتمانی ایجاد کرده ولی آیا در این زمینه اقدامی شده است؟ اگر در مناطق مختلف نمایشگاه‌های دائمی گل و گیاه دایر شود و تبلیغ این نمایشگاه‌ها در نقاط مختلف شهر به رایگان نصب شود مردم به این بازار رونقی می‌دهند که در تصور نگنجد. وی تصریح کرد: بازار گل و گیاه پرتقاضاست ولی به دلیل غفلت مسئولان این تقاضا به سمت تولید‌کننده هدایت نمی‌شود.
فروش یک روزه باعث دلگیری مردم و پرورش‌دهندگان گل و گیاه
یک شرکت‌کننده دیگر با اشاره به یک روزه بودن فرصت فروش در این نمایشگاه به «کسب‌وکار» گفت: محدود بودن فرصت فروش واقعا مانع مردم و پرورش‌دهندگان است. سعید محمدی با بیان اینکه در همین چند ساعت ابتدای گشایش نمایشگاه تعداد تقاضای خرید قابل توجه بوده است، افزود: متقاضی آماده خرید است و محصول هم آماده است اما متاسفانه به دلیل مقررات دست و پاگیری که در این نمایشگاه حاکم شده، نمی‌توانیم از فرصت
 ایجاد شده بهره خوبی ببریم. وی با بیان اینکه نمایشگاه گل و گیاه چند سال است در دو مقطع بهاره و پاییزه برگزار می‌شود، گفت: سوال ما این است که اگر مسئولان قصد حمایت از تولیدکننده را دارند چرا این نمایشگاه را به صورت فصلی برگزار نمی‌کنند و چرا فروش در آن از روز ابتدایی آزاد نیست؟

همچنین مطالعه کنید:

وزیر ارتباطات: ۱۴۰۳، سال طلایی برای پروژه فیبرنوری است

به گزارش کسب و کار نیوز ، نخستین جلسه بررسی پروژه فیبر نوری منازل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.