صفحه اصلی / یادداشت – اهمیت پرداختن به حقوق شهروندی

یادداشت – اهمیت پرداختن به حقوق شهروندی

یادداشت
 و از پرداختن به موضوعات دیگر هرچند مهم‌تر از موضوع تعیین‌شده باشد، بپرهیزند.
این موضوع باعث می‌شود درمناظرات به نتیجه‌ای واحد رسید و به جمع‌بندی مورد نظر درباره موضوع تعیین‌شده دست یافت. به این ترتیب جمع‌بندی برای مردم نیز راحت‌تر
خواهد شد. 
مساله‌ای مهم که در این مناظره مطرح شد مساله حقوق شهروندی بود که تمام و کمال نه تنها در دولت دوازدهم بلکه در تمام دولت‌ها، رئیس دولت موظف به رعایت آن بوده است. در ایران باید نهادهای جامعه مدنی جایگاه خود را پیدا کنند و سازمان‌های مردم‌نهاد در تحقق حقوق شهروندی نقش بسیار پررنگی را ایفا کرده و مهم‌تر از این دو عامل، این نقش باید به رسمیت شناخته شود که امیدواریم رئیس‌جمهوری منتخب در دولت دوازدهم برای تحقق این امر تلاش کند. از طرف دیگر تقویت جوامع مدنی مکمل منشور حقوق شهروندی است که به صورت غیرمستقیم به نزدیکی بین دولت‌ها و مردم و در نهایت افزایش اعتماد اجتماعی منجرمی‌شود. 
در این رابطه عملکرد دولت یازدهم را نمی‌توان نادیده انگاشت و خوشبختانه باید گفت که گامی مثبت در این راه برداشته شده است. البته این بدان معنا نیست که این راه تکامل یافته است. درست است که گام مثبت دولت یازدهم در انتشار منشورحقوق شهروندی باعث شد نگاه دنیا به نظام حقوقی و سیاسی کشورمان تغییر یابد و تحقق حقوق شهروندی توانست نگاه جهانیان به حقوق بشر در ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما این پایان راه نیست. 
بنابراین ضرورت دارد رئیس دولت دوازدهم، برای کاهش فاصله بین مردم و دولت و با تکیه بر منشور حقوق شهروندی و گفتمان ملی تلاش کند. در این حالت است که بی‌اعتمادی‌های موجود از بین می‌رود و موفقیت در ارتقای حقوق شهروندی حاصل شود. 
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.