صفحه اصلی / معرفی جامع کسب وکار در اینترنت

معرفی جامع کسب وکار در اینترنت

شایلی قرایی
اما در کنار این شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین، استارت‌آپ‌ها هم توانستند جایی برای خود در میان مردم باز کنند. البته راه‌اندازی و ادامه فعالیت استارت‌آپ‌ها در ایران سختی‌های خودش را دارد. به‌طور کلی موانعی بر سر راه کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور وجود دارد و استارت‌آپ‌ها هم که به نوعی کارآفرینی و ایجاد اشتغال دارند، با این موانع روبه‌رو می‌شوند. 
به‌طور کلی، تب راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپای مبتنی بر فناوری (استارت‌آپ‌ها) چند سالی می‌شود که در کشور داغ شده و برای بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی یا پیوستن به یک تیم استارت‌آپی به یکی از اولویت‌های اصلی انتخاب مسیر تخصصی و کاری تبدیل شده است، ولی طبیعی است که همه استارت‌آپ‌‌های ایرانی موفق نشوند و بعد از مدت‌ها تلاش برای ایده‌ای که روزی به آن ایمان داشتند، ناامید شده و همه‌چیز را فراموش کنند. 
طبق آمار ارائه‌شده توسط فوربز بیش از ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند و استارت‌آپ‌‌های ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. چرخیک بنگاه کسب‌وکار با پول می‌چرخد. هرچند ممکن است انگیزاننده‌های دیگری هم وجود داشته باشند ولی اگر پول وارد سیستم نشود به تدریج دیگر انگیزاننده‌ها نیز از یاد می‌روند، چراکه همه اعضای تیم برای گذران زندگی روزمره خود نیازمند درآمد هستند. 
استارت‌آپ «پروفایل» نیز از جمله استارت‌آپ‌های موفق است که با خلاقیت بنیان‌گذاری جوان و خوش‌فکر راه‌اندازی شده و با یک تیم حرفه‌ای و جوان این راه پرفراز و نشیب را ادامه می‌دهد. در ادامه گفتگوی «کسب‌وکار» را با «سعید بیدرنگ»، بنیان‌گذار استارت‌آپ پروفایل می‌خوانید. 
لطفا در ابتدا درباره استارت‌آپ «پروفایل» توضیحاتی بدهید. 
پروفایل یک استارت‌آپ ایرانی است که ۹ ماه پیش با چشم‌اندازی بزرگ و با سرویس کوچک کارت ویزیت آنلاین شروع به‌کار کرد. این وب‌سایت در قدم بعدی امکان ثبت رزومه را به سرویس خود اضافه کرد و از چندی قبل امکان ارسال پست در دسته‌بندی‌های مختلف نیز به این سرویس اضافه شد. در این سرویس، مطالب می‌توانند از انواع متنی، آلبوم تصاویر، لینک، گیف و ویدئوهایی تا ۱۰ دقیقه باشند و در کنار امکان دسته‌بندی مطالب یکپارچگی خوب این سرویس با هشتگ‌ها به شما این امکان را خواهد داد تا به‌راحتی سایر کاربران و مطالب مورد نظرتان را در این سرویس بیابید. 
در توضیح کامل‌تر باید بگویم که پروفایل با ارائه آدرسی منحصربه‌فرد به کاربران این امکان را می‌دهد که کارت ویزیت آنلاینی طراحی کرده و هویت مجازی‌ خود از جمله لینک کلیه شبکه‌های اجتماعی‌، بیوگرافی، حرفه‌ها و علاقه‌مندی‌‌های‌شان را در پروفایل خود قرار داده و معرفی جامع‌تری در فضای اینترنت از کسب‌وکارشان ارائه دهند. 
ایده راه‌اندازی این استارت‌آپ چگونه به ذهن شما رسید؟
ایده راه‌اندازی وب‌سایتی به نام پروفایل، سال‌ها پیش و همزمان با تولد شبکه‌های اجتماعی در ذهن من شکل گرفت، اما با توجه به مشغله‌ها و ایده‌آل‌گرایی ای که داشتم هیچ‌گاه به‌صورت عملی پیاده‌سازی نشد و سال‌ها به عنوان پرونده بازی که هر از گاهی فکر و ایده‌های تازه‌ای به آن وارد می‌شد، ماند تا چندی پیش که تصمیم گرفتیم این پرونده قدیمی را به جریان بیندازیم. در همین راستا یک مدل اولیه (MVP) از این استارت‌آپ را با عنوان کارت ویزیت آنلاین طراحی کردیم که این سرویس در آخرین دقایق مرداد ۹۵ و پس از یک کمپین شمارش معکوس که در شبکه‌های اجتماعی داشتیم، راه‌اندازی شد. 
این روزها، شبکه‌های اجتماعی از طرفداران بسیاری برخوردارند، نظر شما به عنوان موسس پروفایل مبنی بر اینکه این استارت‌آپ تبدیل به یک شبکه اجتماعی شود، چیست؟
دنیای امروز پر است از شبکه‌های اجتماعی مختلف و نیاز به یک شبکه مجازی جدید کمتر احساس می‌شود. اما ما در پروفایل اگر مطمئن شویم می‌توانیم جوابی برای نیازهای کاربران ایرانی داشته باشیم که دیگران آن را محقق نکرده‌اند، حتما این کار را خواهیم کرد. 
به‌طور کلی، این سرویس از اینرو بااهمیت است که شما می‌توانید در کنار اطلاعات شخصی خود از امکانات یک وبلاگ متفاوت نیز بهره‌مند شوید و بسته به نوع استفاده‌ای که از پروفایل دارید انواع مطالب از جمله نمونه‌کارها، روزنوشت، تجربیات و سایر مطالب مفید را در قالب تصاویر، نوشته، لینک و ویدئو در دسته‌بندی‌های مختلف پروفایل‌تان قرار دهید. امیدواریم با مشارکت و همراهی مردم بتوانیم این سرویس را توسعه داده و قدم‌های تبدیل شدن پروفایل به یک شبکه اجتماعی قابل اعتماد ایرانی را ‌برداریم. مطمئنا در این مسیر نظرات و پیشنهادات شما همیشه راه‌گشا خواهد بود. 
پروفایل یا همان کارت ویزیت آنلاین چه تفاوتی با نمونه‌های خارجی خود و به عنوان مثال شبکه Linked in دارد؟
از همان روز اول می‌شنیدیم که پروفایل با سرویس‌های دیگری مقایسه می‌شود (از about. me تا linkedin و facebook) . در این بین افرادی از تکراری بودن ایده می‌گفتند و افرادی سبک طراحی و پیاده‌سازی متفاوت پروفایل را نسبت به نمونه‌های مشابه تحسین می‌کردند. اما درحقیقت از روز اول نه علاقه‌مند به تبدیل شدن به about. me فارسی بودیم و نه linkedin ایرانی شدن چشم‌اندازمان بود. درواقع با یک سرویس حداقلی -اما قابل استفاده- اما با چشم‌اندازی به بزرگی تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی جهانی شروع به‌کار کردیم؛ سرویسی که به مرور بتواند ارزش‌های جدید و متفاوتی از نمونه‌های مطرح خارجی را برآورده کند. 
درواقع لینکدین یک شبکه مجازی مخصوص متخصصان است که افراد تخصص‌های خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، در صورتی که پروفایل در مرحله اول به کاربران یک صفحه شخصی ارائه می‌دهد تا بتوانند لینک تمامی شبکه‌های اجتماعی‌شان ازجمله لینکدین را در آن قرار داده و برای معرفی خود از آن استفاده کنند و در به‌روزرسانی بعدی، این صفحه شخصی توسعه‌هایی پیدا خواهد کرد که قسمتی از امکانات لینکدین را نیز به‌صورت بومی‌سازی‌شده ارائه کند. 
استفاده از خدمات پروفایل رایگان است؟
بله، پروفایل یک سرویس Freemium است. به این معنی که اکثر امکانات پروفایل به‌صورت کاملا رایگان به کاربران ارائه می‌شود. اما به‌زودی‌ امکانات مخصوصی برای کاربران ویژه (Premium) معرفی می‌شود که شامل هزینه خواهد بود. 
برنامه‌های آینده «پروفایل» چیست؟
استارت‌آپ پروفایل که تا به امروز سرویس آن تنها از طریق وب‌سایت اینترنتی profile. ir در دسترس  بوده صاحب اپلیکیشن موبایل هم شده و نسخه اندرویدی آن از طریق کافه‌بازار در اختیار عموم قرار گرفته و نسخه iOS نیز خیلی زود به اپل استور اضافه خواهد شد. 
همچنین سرویس «پروفایل برای برنامه‌نویسان» اختصاص داده می‌شود. سرویس برنامه‌نویسان پروفایل که به زودی رونمایی خواهد شد در چهار بخش تعریف می‌شود: سرویس آواتار، سرویس ورود به سیستم با شناسه پروفایل، سرویس بانک داده آزاد و سرویس نشان‌ها که این مجموعه سرویس‌ها به برنامه‌نویسان کمک خواهند کرد تا بتوانند بخشی از دغدغه‌های خود را از طریق یک سرویس ایرانی پوشش دهند. توضیحات بیشتر درباره سرویس برنامه‌نویسان پروفایل در آدرس developers. profile. ir در دسترس عموم قرار گرفته است. 
به‌طور کلی پروفایل را شما می‌سازید. ما هم امیدواریم با توجه به کیفیت خوب ساخت پروفایل با همراهی کاربران ایرانی با این استارت‌آپ و تیم جوان بتوانیم شاهد موفقیت یک شبکه اجتماعی دوست داشتنی داخلی باشیم. به عبارت بهتر، شبکه اجتماعی را مردم می‌سازند. بیایید قدرت همراهی‌مان را نشان دهیم و این ظرفیت بزرگ را با کمک هم فعال کنیم. 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.