صفحه اصلی / تنها موردی که به پیشنهاد یک حزب توجه شد در دولت آقای خاتمی بود

تنها موردی که به پیشنهاد یک حزب توجه شد در دولت آقای خاتمی بود

 موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایسنا، سید مصطفی میرسلیم در ادامه مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در پاسخ به این سوال که «با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه تعاملی با احزاب و جریانات منتقد خود خواهید داشت و چقدر دولت شما از انتقاد و رشد تضارب آرا استقبال می‌کند؟» اظهار کرد: هر کدام از این نامزدها در چارچوب مسولیت‌های خود موفقیت‌هایی داشته اند اما اینجا بحث ما انتقاد است.
وی ادامه داد: هیچ دولتی نمی‌تواند موفق بشود مگر اینکه انتقاد اقلیت و احزاب را بپذیرد. انتقاد تشکل های علمی، هنری و فرهنگی را بپذیرد. این راه پیشرفت است و بدون انتقاد پیشرفت حاصل نمی شود.
میرسلیم همچنین تصریح کرد: این انتقاد پذیری در دولت یازدهم به شکل بسیار کمی وجود داشته است. نتیجه‌اش این عبارت بوده که از سوی دولت مطرح شده. عبارتی مثل غیر انسان، تخریب‌گر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصر حجری، متوهم، بی شناسنامه، ‌کم سواد و … این تعبیرها، تعبیرهایی نیست که در جمهوری اسلامی ایران جای خودش را باز کند و اجازه بدهد نواقص برطرف شود.
وی ادامه داد: وقتی چنین شرایطی پیش آید دیگر یک منتقد جرأت نمی‌کند وارد صحنه شود، جلو آید و پیشنهادی ارائه دهد. باید راهی ایجاد شود که امکان انتقاد سازنده و مشوقانه آماده شود و ما به کرات پیشنهادهای خود را در حزب موتلفه مطرح کرده‌ایم و خود من شخصاً بارها به آقای روحانی و جهانگیری پیشنهادی داده‌ام اما به آن پیشنهادها اعتنا و توجهی نشد.
میرسلیم افزود: چرا از پیشنهادات سازنده و از دلسوزی‌های که از طرف احزاب و سازمان‌های مردم نهاد و علمی به دولت داده می‌شود استفاده‌ای نمی‌شود؟
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دوران دولت اصلاحات و شرایط نقدپذیری دولت در آن دوره اظهار کرد: من به یاد دارم که در دوران دولت آقای خاتمی که آقای عارف معاون اول بود پیشنهادی را به دولت ارائه کردم. پیشنهاد من مورد بررسی قرار گرفت و تصویب و آماده ابلاغ شد و این تنها موردی بود که ما شاهد بودیم یک دولت به پیشنهاد یک حزب توجه می‌کند. این راه درست برای ایجاد تعامل میان احزاب و دولت است تا آنان نیز درحل مشکلات کشور مشارکت داشته باشند و اگر غیر از این باشد نمی‌توان نقشی برای احزاب در اداره کشور قایل بود.
حسن روحانی در واکنش به پاسخ میرسلیم با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم اول باید افکار مختلف را به رسمیت بشماریم، اظهار کرد: در کشور ما برخی افکار به رسمیت شناخته نمی‌شود و نمی‌گذاریم همه احزاب و گروه‌ها با امکانات مساوی و عادلانه فعالیت کنند. ببینید چه کسانی در فضای مجازی آزادند و کسی کار به کار آن‌ها ندارند و چه کسانی هر روز به بهانه‌های مختلف احضار می‌شوند. اینگونه می خواهیم عدالت گستری انجام دهیم؟
 
وی ادامه داد: اگر می خواهیم به شرایط مناسب سیاسی برسیم، همه گروه‌ها باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. آیا اقوام و اقلیت‌ها دارای حقوق مساوی هستند. زمانی که ما یک فرماندار خانم را نصب می‌کنیم از دو طرف مورد حمله واقع می شویم. یک طرف حمله می‌کند که چرا یک خانم را انتخاب کردید و یک طرف می گوید که چرا یک اهل سنت مدیریت را به دست آورده است؟
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حقوق شهروندی انشاء نیست، تاکید کرد: در دولت دوازدهم حقوق شهروندی به زنگ عمل تبدیل شده و ما حساب‌کشی می‌کنیم که چگونه دستگاه‌های مختلف نسبت به شهروندان کشور رفتار کرده اند. ما یک ایران داریم و همه ایرانیان باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.
مصطفی هاشمی طبا نیز در این باره اظهار کرد: من بدون اینکه کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم داشته باشم و بعد از چهار سال برای نخستین بار آقای روحانی را در مناظره‌ها دیده‌ام و به جز چند مورد هیچ کدام از وزرا را در طول چهار سال اخیر ملاقات نکرده‌ام،‌ گواهی می‌دهم که بزرگترین هجمه‌ها و تخریب‌ها در روزنامه‌ها و برخی از سایت‌ها علیه دولت یازدهم اتفاق افتاده است اما اینکه دولت نمی‌تواند به بسیاری از پیشنهادات عمل کند به دلیل بزرگ شدن دولت و افزایش هزینه‌های جاری دولت است که مشکلات مختلفی را برای پژوهشگاه‌های مختلف فراهم می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه درآمد دولت معلوم است، خاطرنشان کرد: وعده‌هایی که امروز می‌دهیم و می‌خواهیم بدون توجه به اینکه مجلس بودجه چقدر است می‌خواهیم از مردادماه دو برابر درآمدهای بودجه هزینه کنیم، مشخص است که در وسط کار می‌مانیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ‌اگر مشخص کنیم که می‌خواهیم با بودجه فعلی دولت چه اقداماتی انجام دهیم وعده‌ها اجرایی‌تر می‌شوند.
هاشمی‌طبا اظهار کرد: اگر بخواهیم برخی از کلماتی را که احیاناً از سوی برخی روزنامه‌ها از روی نابخردی منتشر می‌شود را مورد توجه قرار دهیم نمی‌توانیم تعادل را برقرار کنیم.
اسحاق جهانگیری نیز در واکنش به صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: فکر می‌کنم انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به مسئولیت مختلف می‌دهد و هر کس در انتقاد را به روی دستگاهش ببندد یعنی خود را از یک نعمت بزرگی خودش را محروم کرده چون عده‌ای برای اصلاح انتقاد می‌کنند و او بی‌بهره می‌شود.
او ادامه داد: ما ازانتقاد استقبال می‌کنیم و دولت یازدهم در این زمینه کارهای بزرگی کرده است. ما خانه احزاب را که بسته شده بوده احیا کردیم که خانه احزاب می‌تواند یکی از جاهایی باشد که در آن انتقاد صورت می گیرد. ما به هشت هزار سازمان مردم نهاد مجوز دادیم که در کشور به راه افتادند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم و هر تعداد مجوز خواسته شد داده‌ایم. ما از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم و جلوی تمام قدرت‌هایی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند و مانع دسترسی به اطلاعات آزاد شوند ایستادیم و هزینه‌اش را دادیم.
جهانگیری همچنین یادآور شد: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در دولت گذشته و در سال ۸۸ تصویب شده بود آیین نامه اش در این دولت تصویب شد و با اصلاحات در اختیار مردم قرار گرفت. دولت از هر نقدی استقبال کرده است. مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم سرکار آمده مخالف هستند و متاسفانه این مخالفتشان به شکل نهادینه شده در فضای مجازی و در مطبوعات با تمام توان به تخریب دولت می پردازند و احدی هم به آنها معترض نمی‌شود.
ابراهیم رییسی نیز در این رابطه گفت: نقد تضمین سعادت فرد، جامعه و دولت‌ها است. آقای روحانی در اوایل مسئولیت خود اعلام کردند که به خدا پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان اما مواردی که آقای میرسلیم نام برد متأسفانه تا ۵۰ مورد نیز پیش می‌رود و همه شامل نسبت‌هایی می‌شود که رییس جمهوری به مخالف یا منتقد خود داده است. مگر درست است آدم با منتقد خود اینگونه سخن بگوید؟
وی ادامه داد: حق شهروندی این است که افراد حرفشان را بزنند و اگر این حرف درست نیست پاسخش داده شود. بگذاریم نشاط در کشور و میان دانشجویان، مردم و احزاب و کارشناسان وجود داشته باشد. حق شهروندی رونمایی از یک سند نیست. حق شهروندی رسیدگی به وضعیت بیکاران و جوانان این کشور و نیز اجازه اظهار نظر کردن به آنان دادن است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: من شنیدم که با خبرنگاری از سوی یک وزیر به خاطر طرح یک سوال برخورد شد، آیا ما باید با منتقد اینطور برخورد کنیم؟ ما باید به همه ۸۰ میلیون جمعیت ایران اجازه اظهار نظر بدهیم.
محمد باقر قالیباف تاکید کرد: نقد نعمتی است که خدا به ما داده است و جوامعی موفق هستند که با خرد جمعی و نقد و با توصیه به هم عمل کنند. ما به گونه‌ای صحبت نکنیم که گویی انقلاب مانع حقوق شهروندی شده است. همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی برخوردارند. منظور آقای روحانی را از حقوق اقوام و مذاهب را نفهمیدم. من زمانی که در نیروی انتظامی بودم چندین فرمانده در بالاترین رده‌ها حتی در کردستان از اهالی سنت و کرد انتخاب شدند. امروز در شهرداری تهران تعداد زیادی از اقوام،‌ ادیان و مذاهب مختلف حضور دارند. بیش از ۱۳ درصد مدیران شهرداری از بانوان هستند.
وی ادامه داد: در دولت مردم موظفیم اختیارات را به اینها محول کنیم و بر اساس شایسته سالاری از آن‌ها استفاده کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به روحانی گفت: در دولت شما دانشگاه‌های ما سیاسی نشده‌اند. اکنون دانشگاه‌ها سیاسی نشده است.
قالیباف همچنین گفت: مهم این است که ما تمرکززدایی انجام دهیم و اختیارات را در شهرستان‌ها به خود مردم بدهیم که آن‌ها با هر قومیت،‌ گرایش و سلیقه‌ای کار خود انجام دهند.
میرسلیم در مهلت پایانی جمع بندی صحبت‌های خود در پاسخ به اظهارات روحانی خطاب به او اظهار کرد: آقای روحانی وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می‌گیرد و وسیله ضبط صوت او را می‌گیرد آیا این یعنی احترام به حقوق شهروندی یا اینکه وزیر شما در جلسه علنی به فردی می گوید بی شعور یعنی احترام به حقوق شهروندی؟
وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که باید حلم در مردم سالاری دینی در مقابل ا نتقاد اقلیت‌ها، احزاب، گروه‌های مختلف و منتقدان دلسوخته فراموش نشود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی مبنی بر امر به معروف ونهی از منکر گفت:‌ چرا قانون امر و نهی را اجرا نمی کنید؛ شعار دادن کافی نیست. امروز باید صادقانه پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشیم. تا مردم با قضاوت خود بتوانند در مورد وعده‌هایی که ما برای آینده می‌دهیم قضاوت کنند.
میرسلیم اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مردم به ما اعتماد کنند نباید نعل وارونه بزنیم؛ مردم قول و قرارهای دولت را شنیده‌اند و عملکرد آن را دیده‌اند و نتایج آن را به تحمل سختی در معیشت و رنج تبعیض و رشوه‌ها و زیرمیزی‌ها چشیده‌اند. امروز نمی‌شود با یاس بازی بتوانیم مردم را فریب دهیم. باید دقت داشته باشیم و اهتمام بورزیم. ما باید دقت کنیم و اگر به انتقاد اعتقاد داریم به آن عمل کنیم. پذیرش انتقاد کار ساده و کار هر کسی نیست. سعه صدری می‌خواهد که در دولت یازدهم به ویژه شاهدش نبودیم.
وی با اشاره به قانون دسترسی اطلاعات یادآور شد: این قانون در دولت قبل تصویب شده و شما آیین‌نامه‌اش را تصویب کرده‌اید اما کامل اجرا نشده است. وظیفه اصلی دولت این است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد نه اینکه با مردم رقابت کند.
این کاندیدای انتخاباتی همچنین افزود: بسیاری از مدیران و وزرا هستند که کاسب هستند و از اطلاعات به نفع خودشان استفاده می‌کنند. اینها راه‌های غلط استفاده از امکانات است. هر کسی که وارد دولت می‌شود باید سراپای وجود خود را برای خدمت بگذارد. کارمند شریف دولت وظیفه‌اش قرار دادن اطلاعات در اختیار مردم است نه اینکه از آن به نفع خود استفاده کند.
میرسلیم در پایان تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان من جرأت نمی‌کنند اختراعاتشان را ثبت کنند چون می‌ترسند اطلاعاتشان دزدیده شود. شما باید اصلاح می‌کردید که نکردید و دیر شده است. اگر می‌خواهیم اصلاحی در جمهوری اسلامی ایران انجام شود باید به این مسایل بپردازیم. با تعارف کردن هم این مسایل حل نمی‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.