صفحه اصلی / رشد ۷۳ درصد هزینه های جاری کشور در چهار سال گذشته

رشد ۷۳ درصد هزینه های جاری کشور در چهار سال گذشته

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در سی و سومین یادواره بزرگداشت مقام معلم که در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، اظهار کرد: امسال برای چهارمین سال متوالی افتخار نصیب شد تا با حضور در جمع شما فرهنگیان عرض ادب و ارادت خود را بیان کنم و همواره که در جمع شما فرهنگیان گرانقدر هستم خود را یک معلم می‌دانم.
وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان، افزود: زمانی که طرح رتبه بندی معلمان مطرح شد هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بار مالی داشت که در ابتدا با مخالفت برخی مواجه شد زیرا مبلغ دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مازاد بودجه هم بابت پاداش فرهنگیان پیش بینی شده بود اما در مجموع طرح رتبه بندی معلمان در زمان اجرا بالغ بر ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بارمالی داشت.
تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم
نوبخت با اشاره به عملکرد دولت طی چهار سال گذشته، گفت: در سال ۹۲ که دولت یازدهم اداره امور کشور را به عهده گرفت بودجه کشور از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان به ۳۶۴ هزار میلیارد تومان در امسال رسیده که حدود ۵۴ درصد رشد داشته است. افزایش حقوق فرهنگیان از میانگین یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان نمونه کوچکی است که می‌تواند نمادی از تفاوت رویکرد تلقی شود، گرچه لازم است اما کافی نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: اگر اقدامات صورت گرفته را بررسی کنیم، کسی نمی‌تواند بگوید وضع ما در سال ۹۶ مطلوب است زیرا تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.
نوبخت ادامه داد: همان اعتمادی که شما فرهنگیان بزرگوار در ۴ دوره مجلس به بنده داشتید باعث شد که رئیس جمهور هم به بنده اعتماد کند تا به شما و ملت ایران خدمت کنم لذا به شما حق می‌دهم که از من بپرسید «در طی چهارسال گذشته چه کرده ایم؟» باید به واقع بگویم وضع الان قابل انتقاد است زیرا تا رسیدن به ایده آل فاصله داریم اما نسبت به سال ۹۲ در حد مطلوبی هستیم.
رشد اعتبارات مختلف کشور طی چهارسال گذشته
وی اضافه کرد: نفت، مالیات و اوراق مشارکت سه منبع درآمد اصلی کشور هستند که مهمترین منبع درآمدی فروش نفت است لذا اگر پول نفت خوب باشد چرخه اقتصادی کشور می‌چرخد، بنابر آمار جهانی در سال ۹۲ قیمت نفت ۱۰۴ دلار بود در حالیکه این قیمت در سال ۹۵ به متوسط ۴۴ دلار رسید و به عبارتی از نصف هم کمتر شد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: از سال ۸۸ تا ۹۱ کل درآمدهای نفتی ۲۵۱ میلیارد دلار بوده در حالیکه طی چهار سال اخیر میزان درآمدهای نفتی ما به ۱۵۷ دلار رسیده است؛ با توجه به کاهش این درآمد توقعات لازم و به جا همچنان وجود دارد.
نوبخت با اشاره به رشد اعتبارات رفاهی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی، دفاعی کشور طی چهارسال گذشته، خاطرنشان کرد: با اینکه درآمدهای نفتی سقوط کرد اما ما همچنان باید پاسخگوی نیازها باشیم که با توجه به شرایط و منابع مذکور هزینه‌های جاری کشور طی چهارسال گذشته ۷۳ درصد و همچنین هزینه‌های عمرانی کشور ۹۱ درصد رشد داشته است.
افزایش ۳.۴ درصدی یارانه خانوارهای کم درآمد
وی با اشاره به برخی انتقادات غیرمنصفانه گفت: گفته شد «این دولت عمدتا متوجه ثروتمندان است و به محرومین کاری ندارد» ولی آمارها بیانگر این است که اگر حقوق کارکنان اضافه شده، یارانه خانوارهای کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم ۳.۴ درصد افزایش یافته است که باز هم آمادگی داریم دو برابر کنیم.
وی ادامه داد: این دولت را متهم می‌کنند به اینکه چشمش به خارج از کشور است در حالیکه مذاکره برای رفع تحریم‌های ظالمانه بوده است. آژانس هسته‌ای داشتیم که اعلام کرد فعالیت هسته‌ای ایران نظامی است و آنها حکمی علیه ایران صادر کردند لذا باید می‌رفتیم سراغ آنان که به سبب PMD اعلام کردیم که فعالیت نظامی نداریم و همین امر سبب لغو قطعنامه علیه ایران شد.
هفته آینده قطار به همدان می‌رود
وی افزود: قبلا در سال ۹۲ میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود در حالیکه اکنون پس از مذاکرات در سال ۹۵ به ۱۳ و نیم میلیارد دلار افزایش یافت.
سخنگوی دولت با اشاره به سفر امروز وزیر راه به استان گیلان، گفت: وزیر راه برای بررسی پیشرفت راه آهن قزوین – رشت به گیلان سفر کرده است، تا ظرف چند ماه آینده قطار وارد رشت می‌شود البته برنامه ما فقط رشت نبود و ایجاد خط راه آهن برای استان‌های همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت در دستور کار بود که انشاالله تا هفته آینده قطار به همدان می‌رود.
نوبخت با بیان اینکه با توجه به سقوط درآمدها تلاش کردیم تا منابع را بشکنیم، تصریح کرد: میزان پرداختی به بیمارستان‌ها کم شد اما در عوض به ۱۱ میلیون نفر افراد کم درآمد دفترچه رایگان داده شد، همچنین یکی از بخش‌هایی که بیشترین رشد را داشته بخش دفاعی بوده زیرا ما اگر قدرت دفاعی نداشته باشیم نمی‌توانیم در میز مذاکره حاضر شویم.
۳ میلیون تن گندم آماده صادرات داریم
وی با اشاره به صادرات ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت، افزود: ۶ میلیون تن گندم تا سال ۹۲ وارد کشور می‌شد، در حالیکه با خرید تضمینی گندم به قیمت هزار و ۲۷۱ تومان به ازای هر یک کیلو از کشاورز زمینه گسترش کشت گندم و خودکفایی فراهم شد و امسال ۳ میلیون تن گندم را آماده صادرات داریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به توسعه زیر ساخت‌ها در چهار سال گذشته، ادامه داد: حدود ۱۰ هزار و ۱۱۷ کیلومتر راه آهن ساخته شد که نشان‌دهنده تلاش مضاعف است.
سخنگوی دولت در خصوص معضل بیکاری، بیان کرد: متاسفانه بیش از ۳ میلیون بیکار داریم، در سال ۹۲ نیروی پای کار ۲۳ میلیون و ۲۶۸ هزار نفر بوده است درحالیکه اکنون نیروی آماده به کار ما به دلیل حجم فارغ التحصیلان به ۲۵ میلیون نفر رسیده است؛ با مقایسه آمار سالهای ۸۴ تا ۹۱ در میابیم که طی هشت سال مذکور فقط ۱۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد در حالیکه طی چهار سال اخیر ۲ میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی با اشاره به همکاری دولت و مجلس خاطرنشان کرد: مجلس بهترین همکاری را با دولت داشته است و حتی در موضوع برجام رای قاطعی داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.