صفحه اصلی / امضای تفاهم نامه ای برای حراست از میراث فرهنگی کشور

امضای تفاهم نامه ای برای حراست از میراث فرهنگی کشور

این تفاهم نامه در راستای همکاری های پیشین میان سه نهاد در سازمان دهی و برنامه های آموزشی در حوزه حفاظت و مرمت میراث فرهنگی در ایران و منطقه با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، استفانو دی کارو مدیرکل ایکروم به امضا رسید. 
این درحالی است که تبدیل کردن ایران به مرکزی برای آموزش کارشناسان و ذینفعان حوزه میراث فرهنگی منطقه از دیگر اهداف این تفاهم نامه بود. 
مرکز بین المللی ایکروم در سال ۱۳۳۵ توسط سازمان یونسکو ایجاد و مقر اصلی آن از سال ۱۹۵۹ تاکنون در شهر رم پایتخت ایتالیا است. ایکروم با ۱۳۴ کشور عضو، به حفاظت و مرمت اموال منقول و غیرمنقول میراث فرهنگی در سراسر جهان می پردازد.
مرکز بین المللی ایکروم موظف است تا از طریق شیوه های بدیع، توسعه یافته و ساده به حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی جهان بپردازد و هدف از تاسیس آن، حفاظت از میراث فرهنگی جهان با کمک آموزش، اطلاع رسانی، پژوهش، همکاری و برنامه های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ظرافت مواریث فرهنگی است.
طالبیان درباره تفاهم نامه امضاشده گفت: این تفاهم نامه با هدف تقویت، حمایت و حراست از میراث فرهنگی به عنوان یک بخش تفکیک ناپذیر توسعه پایدار به امضا رسیده است. 
وی افزود: به موجب این تفاهم نامه طرفین در حوزه های میراث فرهنگی و توسعه پایدار، حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی جهانی، حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز حادثه، حفاظت سنگ، تقویت نقش موزه ها و مجموعه های آنها، حمایت از میراث، در جهان متمایل به شهرنشینی امروز، پاسداری و صیانت از میراث فرهنگی ناملموس و حمایت از میراث فرهنگی زیرآب با یکدیگر همکاری خواهند داشت. 
به گفته طالبیان، انتظار می رود فعالیت های تفاهم شده به فرصت های آموزش عالی و توسعه حرفه ای برای حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی، فرصت های آموزش عالی و توسعه حرفه ای به منظور ارتقای نقش میراث در توسعه پایدار از جمله در زمینه ترویج گردشگری و گفت و گوی میان فرهنگی در محوطه های میراث جهانی و سایر محوطه ها منجر شود. 
وی به فرصت های آموزش عالی و توسعه حرفه ای اشاره کرد و افزود: فرصت های آموزش عالی و توسعه حرفه ای در راستای تقویت مدیریت خطر و حفاظت پیشگیرانه در مجموعه موزه ای، تقویت باستان شناسی پیشگیرانه برای توسعه پایدار، ترویج رهیافت منظر با هدف پشتیبانی از برنامه هایی که خلا میان میراث فرهنگی و میراث طبیعی را پرمی کند و افزایش آگاهی در مورد مشکلات حفاظت شهری از دیگر نتایج مورد انتظار فعالیت های این تفاهم نامه به شمار می رود که لازم است در دستورکار قرار گیرد. 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.