صفحه اصلی / روزی که هواپیمای Il Grande Torino سقوط کرد

روزی که هواپیمای Il Grande Torino سقوط کرد

در اواخر دهه ۴۰ تورینو بهترین تیم جهان محسوب می‌شد. این تیم سه فصل پیاپی (۱۹۴۶تا ۱۹۴۸) فاتح اسکودتو شد و در سال ۱۹۴۹ به قهرمانی در این رقابت‌ها نزدیک بود.
تورینو چهار هفته مانده به پایان مسابقات نسبت به تیم دوم چهار امتیاز بیشتر داشت. به این افتخارات باید قهرمانی در سال ۱۹۴۳ را نیز اضافه کرد. در سال های ۱۹۴۴ و ۴۵ لیگ ایتالیا به خاطر جنگ جهانی دوم برگزار نشد. اصلی ترین بازیکنان تیم ملی ایتالیا از تیم تورینو بودند.
ایتالیا در سال ۱۹۴۹ با حضور ۶ بازیکن تورینو در چامارتین در دیداری دوستانه به مصاف اسپانیا رفت و سه بر یک پیروز شد. همه مردم این تیم را تحسین می کردند و دوست داشتند تورینو بزرگ را ببینند، تیمی که در ترکیب خود از ستاره‌ای به نام والنتینو ماتزولا بهره می‌برد. او قدبلند، بور و زیبا بود.
تورینو پس از فتح لیگ ایتالیا در سال ۱۹۴۹ به لیسبون سفر کرد تا بازی دوستانه ای برای گرامیداشت فرانسیسکو فریرا (کاپیتان بنفیکا) برگزار کند اما هنگام برگشت با سانحه هوایی رو به رو شدند. زمانی که هواپیمای حامل این تیم به تورین رسید برف می‌آمد. به همین خاطر فرود سخت شد و خلبان لاین اشتباهی را انتخاب کرد و هواپیما روی دیوار سنگی سقوط کرد و کاملا از بین رفت. هیچ کس از این حادثه جان سالم به در نبرد. پنج خدمه هواپیما، سه روزنامه‌نگار که به عنوان کارشناس تیم را همراهی می‌کردند، دو مدیر، دو مربی، ماساژور و ۱۸ بازیکن ایتالیایی در این حادثه جان خود را از دست دادند.
هنوز هم می‌توان نام آن بازیکنان را روی دیواری که هواپیما برابر آن سقوط کرد دید. هنوز هم این مکان به عنوان یک زیارتگاه محسوب می‌شود. از آن تاریخ تا به امروز تورینو تنها یک بار توانست اسکودتو را فتح کند (۱۹۷۶). با این حال هنوز هم بالاتر از یوونتوس محبوب‌ترین تیم تورینی محسوب می‌شود ولی تیم ضعیف‌تری از یووه است.
حادثه Il grande torino باعث شد تیم ملی ایتالیا با هواپیما به برزیل (میزبان مسابقات) سفر نکند و با کشتی به این کشور برود. به همین دلیل این سفر دو هفته طول کشید. ایتالیا عملکرد ضعیفی در جام جهانی داشت اما اگر ستارگانش این تیم را همراهی می کردند می‌توانست فاتح این رقابت‌ها می‌شود.
یادگاری ماتزولا، پسرش ساندرو، سال‌ها بعد به ستاره جهان تبدیل شد. او در اینتر و تیم ملی بازی می‌کرد. همسر ماتزولا پس از حادثه Il Grande Torino به میلان نقل مکان کرد و به همین خاطر ماتزولا جدید نتوانست در تورینو بازی کند. اگر این اتفاق رخ می داد ممکن بود آن تیم بزرگ دوباره از نو ساخته شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.