صفحه اصلی / جشنواره رویش دماوند آغاز بکار کرد

جشنواره رویش دماوند آغاز بکار کرد

مراسم افتتاحیه جشنواره رویش دماوند با حضور معاونان بنیاد ملی نخبگان در محل سالن نمایشگاه دائمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ هشتمین جشنواره اخترعات رویش دماوند و ششمین جشنواره ملی مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاونان بنیاد ملی نخبگان، مسؤولان و مدیران‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و مخترعان، به‌همت بنیاد نخبگان استان تهران و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، چهارشنبه؛ سیزدهم اردیبهشت‌ماه در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی آغاز به کار کرد.
در بخشی از این مراسم، یدالله اردوخانی، رئیس بنیاد نخبگان استان تهران گفت: براساس پهنه‌بندی‌های انجام شده در بنیاد ملی نخبگان، جشنواره رویش دماوند ۹۶ با حضور بنیادهای نخبگان استان‌های تهران، البرز، سمنان، مازندران و گلستان به میزبانی تهران و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.
وی افزود: مجموعاً ۲۳۰ اخترع به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از بین آنها، ۱۳۲ اختراع به مرحلۀ داوری‌اولیه راه یافتند و در سیزده گروه تقسیم‌بندی شدند.
اردوخانی تصریح کرد: گروه پزشکی و مهندسی پزشکی بالاترین تعداد و گروه مهندسی کامپیوتر تنها با یک اختراع کمترین تعداد اختراع را در جشنواره امسال دارند.
رئیس بنیاد نخبگان استان تهران در ادامه با اشاره به تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان به اخترعات برگزیده، حضور نیروی‌انسانی دانش‌آموخته در عرصۀ دانش‌بنیان را تنها راه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تجاری‌سازی اخترعات و فراهم‌شدن بستر مناسب برای نهادینه‌شدن فرهنگ نوآوری و خلاقیت در دانشگاه‌ها از گام‌های اساسی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: حمایت از اختراع برگزیده در واقع بسترسازی برای تبدیل سرمایه‌های فکری به ثروت است.
در ادامه این مراسم، مرتضی موسی‌خانی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، همکاری با بنیاد ملی نخبگان را نقطه عطفی در روند حرکتی دانشگاه آزاد برشمرد و گفت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی دارد و در این دولت با نظر مثبت دکتر ستاری، تعامل خوبی بین دانشگاه آزاد اسلامی با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان برقرار شده است که قطعاً برکات آن به جامعه می‌رسد.
وی افزود: بنیاد ملی نخبگان در دولت جدید، اقدامات بسیاری خوبی برای حفظ و ارتقاء استقلال و عزت ایران در قالب حمایت از اجتماع نخبگانی و کارآفرینان انجام داده است که امید است این روند ادامه یابد.
موسی‌خانی نیروی‌انسانی جوان، باهوش و علاقمند به تحصیلات آموزش عالی را مهمترین مؤلفۀ کشور برای رسیدن به توسعۀ پایدار دانست و ادامه داد: با برنامه‌ریزی صحیح و اجرای منطقی برای ورود اجتماع نخبگانی و دانشگاهی به همۀ ابعاد جامعه، می‌توان این مزیت نسبی را به مزیتی رقابتی تبدیل کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی «چرایی» و «خلق ارزش» را مهمترین اهداف و نشانۀ یک اختراع خوب قلمداد و خاطرنشان کرد: در اختراع فرد پیش و بیش از چگونگی، باید به چرایی پاسخ مناسب دهد و در طول فرایند اختراع نیر به جای اندیشیدن به تولید ثروت، روی خلق ارزش برای جامعه بومی متمرکز شود چراکه سود مالی در کنار خلق ارزش و خدمت‌رسانی به جامعه، خودبه‌خود حاصل می‌شود.
وی تصریح کرد: حمایت‌های استراتژیک معاونت علمی‌وفناوری و همچنین بنیاد ملی نخبگان از اخترعات سبب شده مخترعان به سمت تولید اخترعات با قابلیت رقابت‌پذیری و بهره‌وری بالا متمایل شوند.
در بخش دیگری از این مراسم، احمد شمس؛ سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی نیز با اشاره به اهمیت برگزاری همزمان هشتمین جشنواره رویش دماوند و ششمین جشنواره ملی مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی، این اقدام را نهضتی بزرگ در دانشگاه آزاد برشمرد و گفت: برگزاری همزمان این دو جشنواره علاوه بر اینکه زمینه‌ساز همکاری و تعامل بیشتر بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد، نقش بسزایی در گسترش فرهنگ خلاقیت و اختراع در این  دانشگاه دارد.
غلامعلی منتظر؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت، آریا الستی؛ معاون فرهنگی، سید مهدی موسوی‌کوهپر؛ معاون توسعه مدیریت‌ومنابع بنیاد ملی نخبگان، مرتضی موسی‌خانی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و احمد شمس؛ سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی از جمله حاضران در این مراسم بودند.
فرایند داوری و جمع‌بندی نتایج توسط داوران جشنواره و همچنین برپایی کارگاه‌های آموزشی با عنوان‌های تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات فناوری، آینده‌پژوهی فناوری و همچنین آشنایی با راهکارهای ثبت پتنت بین‌المللی و مالکیت‌فکری از دیگر بخش‌های اولین روز این جشنواره است.
هشتمین جشنواره رویش دماوند و ششمین جشنواره ملی مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی به‌مدت سه‌روز در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی در حال برگزاری است.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.