صفحه اصلی / سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام ۵۱ درصد کاهش یافته است

سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام ۵۱ درصد کاهش یافته است

 روند نزولی داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از فارس، رئیس‌جمهور در جدیدترین اظهارات انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مدعی شده که: «چرا در سال‌های قبل از سال ۹۲ سرمایه‌گذاری خارجی متوقف و منفی شد؟ به دلیل اینکه مردم نمی‌دانستند با چه تحریم و مشکلاتی مواجه هستند.»
 برخلاف اظهارات روحانی، آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در گزارشی آورده که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است.
ناگفته نماند آخرین گزارش آنکتاد مربوط به سال ۹۴ بوده و مقایسه سال ۹۵ با این سال (۹۴)، براساس اظهارات مسئولان داخلی از وضعیت جذب سرمایه به غیر از منابع نفت و گاز، مناطق آزاد و بورس، حدود یک میلیارد دلار در نظر گرفته شد.
همچنین رئیس‌جمهور اردیبهشت سال  95 مدعی شده بود: امروز بهترین شرایط را داریم، زیرا روابط بانکی، پولی و اقتصادی با جهان تسهیل شده و صدها شرکت، کمپانی و موسسه اقتصادی دنیا برای حضور در ایران مسابقه گذاشتند.
اما علیرغم این ادعا اکنون در بخش سرمایه‌گذاری خارجی با وجود آمارهای بین‌المللی که مورد تایید دستگاه‌های اقتصادی از جمله سازمان متولی (سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی) هم هست نه تنها امید به جذب سرمایه را نمی‌دهد، بلکه اوضاع وخیم‌تر شده و این شاخص در دولت یازدهم سقوط کرد.قرار بود برجام روابط اقتصادی و رشد شکوفایی تولید و صنعت را به همراه داشته باشد که البته تاکنون از رفت و آمد هیئت‌های خارجی فقط آمار دادن و ذوق‌زدگی آن نصیب مسئولان و کشور شد و جذب سرمایه‌ خارجی موثر سرابی بیش نیست.در همین راستا علیرضا رِمَن یک سرمایه‌گذار ایرانی آلمانی که کار اخذ مجوزها را از مهر ماه سال ۹۵ شروع کرده است، به فارس می‌گوید: با وجود امیدها و تشویق مسئولان در کلام، عملا در این مدت کار به سرانجام نرسیده و در حال حاضر ۷۵ میلیون تومان نیز هزینه برداشته است.
موضوع غم‌بار و تاسف‌برانگیز اینکه این سرمایه‌گذار ادعا می‌کند، هر سازمان و دستگاه مجوز دهنده، از ایده این شرکت دانش‌بنیان سهم‌خواهی می‌کنند.
همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس نیز درباره وضعیت جذب منابع مالی خارجی معتقد است به رغم پتانسیل بالای کشور، تاکنون عملکرد رضایت‌بخشی در زمینه تعامل با بازارهای مالی جهانی و جذب FDI نداشته‌ایم. در سال ۲۰۱۵ یعنی در آستانه برنامه ششم ریسک بالای کشور در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی عامل مهم بازدارنده به شمار می‌رفت. هر چند با اجرایی شدن برجام انتظار می‌رفت شاهد اقبال سرمایه‌گذاران خارجی باشیم، اما به دلایل مختلف این انتظارات برآورده نشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.