صفحه اصلی / ادعای بنیاد مستضعفان، توهین به مصوبه شورای انقلاب است

ادعای بنیاد مستضعفان، توهین به مصوبه شورای انقلاب است

 چراکه این ادعا توهین به مصوبه شورای انقلاب تلقی می‌شود.»
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا، حدود ۱۰ سال پیش بود که صحبت‌هایی درباره‌ی مالکیت بنیاد مستضعفان بر نیاوران و سعدآباد مطرح و حتی پیگیری‌هایی نیز انجام شد؛ تا اوایل سال ۹۲ که بار دیگر سر صحبت در این زمینه باز و جلسات دادگاهی نیز برگزار شدند، اما با مسکوت ماندن ماجرا، به نظر می‌رسید بار دیگر پرونده بدون نتیجه به حال خود رها شده است، تا این‌که از حدود  یک ماه پیش پیش دوباره خبرهایی از تلاش‌های مجدد بنیاد مستضعفان برای گرفتن حق مالکیت دو مجموعه‌ی فرهنگی – تاریخی نیاوران و سعدآباد منتشر شدند.
واکنش‌هایی که پس از  انتشار این خبر به وجود آمد، از معاون میراث فرهنگی تا معماران و دیگر مسئولان حوزه‌ی شهری و حتی معاونت ریاست جمهوری، همگی تا امروز یک پاسخ داشته‌اند: «بنیاد مستضعفان نمی‌تواند ادعای مالکیت کاخ‌ها را داشته باشد.»
حسین رایتی مقدم، مدیرکل اسبق حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در این زمینه به ایسنا گفت: ادعای بنیاد مستضعفان درباره مالکیت مجموعه‌های فرهنگی تاریخی نیاوران و سعدآباد در حقیقت توهین به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
اوتاکید کرد: قانون همه‌چیز را مشخص کرده است، بنابراین بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این دو مجموعه فرهنگی تاریخی در اوایل انقلاب به وزارت آموزش عالی و سپس به میراث فرهنگی سپرده‌شده است.
وی از سوی دیگر به مصوبه شورای عالی انقلاب اشاره کرد و گفت: این مصوبه نیز برای همه‌چیز تعیین تکلیف کرده و وضعیت کاملاً مشخص است، بنابراین بنیاد مستضعفان نباید در این‌باره ادعایی داشته باشد، چراکه این ادعا توهین به مصوبه شورای انقلاب تلقی می‌شود.
«رایتی» با اشاره به وضعیت کاخ شمس در کرج نیز بیان کرد: چندی پیش کاخ خواهر شاه مخلوع در کرج یعنی کاخ شمس که نخست در اختیار بنیاد مستضعفان و سپس به یک نهاد دیگر فروخته شد، بر اساس حکم دادگاه به سازمان میراث فرهنگی واگذار شد، حالا چگونه است که بنیاد مستضعفان درباره نیاوران و سعدآباد چنین ادعایی را مطرح می‌کند؟
این کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بهره‌گیری از توان تخصصی، مشورت با نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود می‌تواند در برابر این ادعا ایستادگی کند.
ادعای بنیاد مستضعفان هیچ جایگاهی ندارد
هم‌چنین اکبر تقی‌زاده، یک پیشکسوت سازمان میراث‌فرهنگی در این زمینه به ایسنا گفت: ادعای بنیاد مستضعفان در رابطه با واگذاری مجموعه‌های فرهنگی تاریخی نیاوران و سعدآباد به این بنیاد هیچ جایگاهی ندارد.
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و مجری طرح پردیسان اظهار کرد: بر اساس قانون و مصوبه شورای انقلاب مدیریت، حفظ و نگهداری از نیاوران و سعدآباد بر عهده سازمان میراث فرهنگی است بنابراین بنیاد مستضعفان نباید دراین‌باره ادعایی داشته باشد.
او افزود: بر اساس این مصوبه شورای انقلاب حتی کاخ محل اقامت محمدرضا شاه در سوئیس نیز باید به میراث فرهنگی واگذار شود، چراکه این‌یک مکان فرهنگی است و باید مدیریت آن به سازمان تخصصی یعنی میراث فرهنگی واگذار شود.
وی ادامه داد: نیاوران و سعدآباد دو مکان فرهنگی تاریخی مهم در پایتخت هستند و واگذاری آن‌ها به بنیاد مستضعفان اصلاً به مصلحت نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.