صفحه اصلی / مین هر روز قربانی می گیرد

مین هر روز قربانی می گیرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، سید عباس عراقچی روز سه شنبه در همایش روز جهانی آگاهی از مین و کمک به اقدام علیه آن افزود: قربانیان مواد منفجره جنگ ها عمدتا از میان کودکان و زنان و اقشاری چون کشاورزان و دامداران هستند که فوت و یا معلول می شوند.
** گفت و گو بهترین راه حل برای رفع بحران ها 
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های اسلامی و ایرانی خود، موثرترین شیوه مقابله با تسلیحات را پرداختن به ریشه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مخاصمات میان ملل می داند، اظهار داشت: در این ارتباط گفت وگوی برابر میان ملت ها و دولت ها و روش های مسالمت آمیز برای حل اختلافات بر اساس برابری حاکمیت دولت، بهترین شیوه برای پیشگیری از بروز بحران و جنگ میان دولت ها است.
عراقچی خاطر نشان کرد: در این ارتباط مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت بزرگ نمونه ای است که به دنیا ثابت کرد که می توان با گفت وگو و مذاکره به راهی موثر برای حل و فصل اختلافات بین المللی رسید.
وی تصریح کرد: مقابله با هرگونه سلاحی نیاز به درک جامعی از وضعیت حقوق و تکالیف دولت ها در مخاصمات مسلحانه دارد، برخی از سلاح ها هستند که هیچگونه ضرورت یا الزامات دفاعی نمی تواند توجیه گر تولید ، انباشت و کاربرد آنها باشد که سلاح های کشتار جمعی از آن دسته هستند.
عراقچی با تاکید بر اینکه در راهبرد جمهوری اسلامی ایران هیچ الزام دفاعی نمی تواند کاربرد برخی از سلاح ها را توجیه کند، افزود: بر همین اساس است که ما همواره در ممنوعیت تولید ، انتقال و کاربرد سلاح های کشتار جمعی در کنفرانس ها و مجامع بین المللی تاکید کرده و از جمله کشورهای پیش رو در مقابله با اینگونه سلاح ها بوده ایم.
معاون وزارت امور خارجه ادامه داد: دسته ای دیگر از سلاح ها مانند بمب های خوشه ای هستند که سلاح کشتار جمعی در معنای غیر متعارف محسوب نمی شوند اما بدون تمایز در بین نظامیان و غیر نظامیان در مقیاس بسیار گسترده و در گذر زمانی طولانی، حتی پس از پایان جنگ قربانی می گیرند.
وی تصریح کرد: کاربرد اینگونه سلاح ها نیز با هیچ الزامی یا ضرورت دفاعی توجیه نمی شود، متاسفانه امروز شاهدیم که ائتلاف سعودی در یمن به صورت گسترده ای از بمب خوشه ای استفاده می کنند و با تاسف بسیار برخی از دولت های غربی نیز یا چنین سلاح هایی را تامین می کنند و یا بر این جنایت چشم می پوشانند. 
عراقچی اظهار داشت: جنگ عرصه توازن میان دو اصل بنیادین در رفتار دولت هاست، اصل مشروعیت دفاع ضروری و اصل تناسب در کاربرد زور ، مواجهه با موضوع مین نیاز به چنین درکی دارد، از یک سو همگان به خطرات و آثار دراز مدت مین و کاربرد آن آگاهند و از سویی دیگر الزامات و ضرورت های دفاعی، دولت های بسیاری را وا می دارد که این سلاح را از راهبرد دفاعی خود خارج نکند.
معاون وزارت امورخارجه تاکید کرد: به نظر اینجانب یافتن نقطه تعادل میان این دو ضرورت می بایست وجه همت فعالان بین المللی برای مقابله با مین باشد.
وی با بیان اینکه این مهم عرصه ای است که به خلاقیت و انعطاف هم از جانب دولت ها و هم از جانب کنش گران بین المللی مبارزه با مین نیاز دارد، گفت: بر این باوریم که افزایش همکاری میان دولت ها لازمه رسیدن به این نقطه تعادل است.
عراقچی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل فقدان این همکاری ها و رویکرد دو گانه و تنگ نظرانه سیاسی برخی کشورها ،جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط سرزمینی و سیاسی خاص خود، ملاحظات خود را دارد.
معاون وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت دست یافتن به تعادل میان ضرورت های دفاعی و تناسب در کاربرد زور، همواره در مجامع بین المللی از پیشگامان مذاکرات خلع سلاح بوده و به ویژه در خصوص مین تلاش کرده است و با هم فکری و هماهنگی نهادهای ذی ربط هم ملاحظات انسانی و هم الزامات دفاعی مشروع را در مذاکرات اسناد بین المللی مربوطه ملحوظ داشته است.
وی خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به گستردگی میادین آلوده به مین و دیگر مهمات انفجاری بجای مانده از جنگ تحمیلی توسط رژیم صدام، تلاش کرده است نهادهای مسئول در کشور در عرصه پاکسازی میدان های مین و نیز در حوزه آگاهی رسانی به عموم مردم در معرض خطر را با نهادها و سازمان های بین المللی مورد نظر مرتبط کند.
وی گفت: در این ارتباط همکاری میان سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ با مراکزی همچون مرکز مین زدایی کشور، جمعیت هلال احمر و سازمان بهزیستی ایجاد و تسهیل شده است.
به گفته وی، به رغم تمام تحریم های ظالمانه ای که علیه جمهوری اسلامی ایران حتی در حوزه بشر دوستانه مانند کاهش آسیب های مین می شود توانسته ایم با همکاری صلیب سرخ گام هایی در جهت تامین تجهیزات انفرادی دفاعی در پاکسازی مین برای مرکز مین زدایی برداریم.
همایش روز جهانی آگاهی از مین و کمک به اقدام علیه آن با حضور مقامات کشوری و لشکری و سفیران و نظامیان ارشد کشورهای مختلف در محل مجتمع کوثر برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.