صفحه اصلی / دستوالعملی برای مذاکره با آمریکا خارج از برجام نداریم

دستوالعملی برای مذاکره با آمریکا خارج از برجام نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره درخواست آمریکا برای آزادی دو تبعه ‌آمریکایی – ایرانی که به جرم جاسوسی در زندان‌های ایران هستند، اظهار کرد: ظاهرا طرف آمریکایی صحبت‌هایی را در حاشیه  کمیسیون برجام درباره یک یا دو نفر که در زندان‌های ایران به دلایل مشخص زندانی هستند  مطرح کرده‌ است.
وی از توضیح بیشتر خودداری کرد و افزود: آنچه در کمیسیون برجام میان طرف ها رد و بدل می شود صرفا مسائل برجامی است و  ما کماکان در رابطه با گفت‌وگو با آمریکا درباره مسائل خارج از برجام دستورالعملی نداریم.
وی همچنین در ادامه با اشاره به نتایج هفتمین کمیسیون مشترک برجام میان ایران و ۱+۵ ، اظهار کرد: بیانیه پایانی این نشست یک بحث جدی و اساسی است که باید به آن توجه کرد و آن این است که ۱+۵ که شامل  آمریکا هم می شود بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرده و نیز تعهدات خود را به برجام یادآور شده اند. همچنین ۱+۵ از اجرای تعهدات از سوی ایران نسبت به آژانس و برجام قدردانی کردند.
قاسمی ادامه داد:  1+5 همچنین از تفاهم ایران و چین در رابطه با بازطراحی راکتور اراک حمایت کردند؛ این  رویکرد ۱+۵ گامی به جلو و یکی از دستاوردهای برجام است که ۱+۵ نیز این نوع همکاری‌ها را تشویق می کند.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برخی اخبار مبنی بر مذاکره ایران و آمریکا در حاشیه کمیسیون مشترک برجام گفت: من چنین خبری را ندارم اما در حاشیه نشست ۵ آوریل هیئت ایرانی با تک تک کشورهای عضو گروه ۱+۵ درباره برجام  و مسائل دو جانبه گفت‌وگو کرده است.
وی تاکید کرد: ما به آنچه در گذشته در رابطه با آمریکا عمل کرده‌ایم پایبند هستیم و آن این است که با آمریکا در حوزه های خارج از برجام مذاکره ای نداشته‌ایم. البته در دولت قبلی آمریکا به دلایل انسانی گفت‌وگوهایی را درباره برخی زندانیان ایرانی و آمریکایی داشتیم که نتایج مثبتی هم در بر داشت.
سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر کشته شدن رئیس ایرانی شبکه جم تی وی در ترکیه اظهار کرد: من اطلاعات تکمیلی در این زمینه ندارم و موضوع مورد اشاره از مجاری دیپلماتیک در حال بررسی و پیگیری است.
وی افزود: ما از دولت ترکیه خواسته‌ایم که به این موضوع با توجه به اینکه این اتفاق در مورد یک شهروند ایرانی رخ داده رسیدگی و پیگیری و هر چه زودتر نتیجه تحقیقات و بررسی‌های خود را به ما اعلام کند.
وی گفت: ما منتظر این هستیم که توسط دولت ترکیه اطلاعات بیشتری در این زمینه به ما داده شود این موضوع در حال پیگیری است و همانطور که گفتم سفارت ما در آنکارا و وزارت خارجه در حال پیگیری اتفاق رخ داده و آگاهی از جزئیات آن هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که روز گذشته رسانه های ترک اعلام کردند که یک ایرانی در ترکیه که موشک های ضد تانک در خودرواش جاسازی کرده بوده را دستگیر کرده‌اند گفت: من این خبر را نه تایید می کنم و نه تکذیب می کنم. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و قرار است اطلاعات لازم از دولت ترکیه بگیریم.
وی ادامه داد: البته بعضا پیش از این نیز چنین صحبت‌هایی مطرح شده و صحت نداشته ولی خیلی از مواقع صحت نداشته ولی موضوع مورد اشاره مشکوک است و باید صحت و سقم آن را بررسی کنیم
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: گفته می شود اقلامی در این کامیون بوده و مقصد آن ایران بوده است. این موضوع می تواند نهایتا اقدامی باشد توسط گروه های تروریستی و معاند ولی همانطور که پیش از این گفتم صحت و سقم این خبر هنوز مشخص نیست و باید منتظر نتایج بررسی ها بود.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصادو مسکن وزارت راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.