صفحه اصلی / امضای تفاهم‌نامه برای توسعه صنایع کوچک و متوسط

امضای تفاهم‌نامه برای توسعه صنایع کوچک و متوسط

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به منظور توسعه صنایع کوچک و متوسط، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این مراسم گفت:‌ در مواردی که همکاری خوبی از بخش دولتی شاهد هستیم، باید از آن تقدیر کنیم. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به عنوان بخشی از دولت همکاری بسیار خوبی با بخش خصوصی دارد که جای تقدیر دارد.
وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه از مواردی است که با پیشنهاد سازمان صنایع کوچک، آماده شده است در حالی که معمولا در موارد مشابه این اتاق است که باید برای همکاری با دستگاه‌های دولتی پیش‌قدم شود و درخواست همکاری بدهد.
علی یزدانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز که برای امضای اینن تفاهم‌نامه به اتاق ایران آمده بود با شرکت در نشست شورای روسای اتاق بازرگانی بر ضرورت همکاری سازمان صنایع کوچک با اتاق بازرگانی در جهت استفاده بهینه از ظرفیت بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد.
یزدانی گفت: ۹ منطقه ویژه اقتصادی، ۹۶۰ شهرک و ناحیه مصوب در کشور وجود دارند که ۷۶۰ مورد از این زمین‌ها امسال در قابل حق انتفاع واگذار می‌‌شوند.
یزدانی با تأکید بر تعامل با بنگاه‌های کوچک و متوسط و سازمان شرکت شهرک‌های صنعتی ایران‌ گفت: آنچه موجب شد در اتاق ایران حضور یابم تأکید بر استمرار همکاری‌های دو طرف و تلاش بیشتر در جهت تحقق شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال است.
یزدانی همچنین از ابلاغ چهار بسته حمایتی دولت در قالب ۴۰ برنامه خبر داد و گفت: این برنامه‌ها در حوزه‌های صادراتی، مالی و دانش‌بنیان به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده‌ است که ۱۹ برنامه به طور مستقیم مربوط به وزارت صنعت است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اخذ مشورت و نظرخواهی از بخش خصوصی برای تقویت محتوای این برنامه‌ها تأکید کرد.
یزدانی هدف از امضای تفاهم‌نامه با اتاق ایران را ارتقای همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های صادرات، آموزش، تحقیق و نوسازی، توسعه خوشه‌ها، بروز نمودن آمار و عارضه‌یابی شرکت‌های کوچک و متوسط عنوان کرد. وی همچنین از ابلاغ این تفاهم‌نامه به همه استان‌ها در جهت همکاری‌های بیشتر خبر داد.
رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: آمادگی داریم در همه زمینه‌ها از حضور اعضای اتاق در تصمیم‌گیری‌ها بهره برده و تصمیمات ما با مشورت و نظرخواهی از اتاق‌ها باشد.
یزدانی از بازدیدهای سازمان شرکت شهرک‌های صنعتی ایران خبر داد و گفت: برای امسال ۵۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در دستور کار بازدید قرار دارند.
معاون وزیر صنعت همچنین با تأکید بر اینکه امسال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هیچ افزایشی در حق انتفاع نخواهیم داشت، گفت: برای امسال ۲۵۰ هزار شغل قطعی پیش‌بینی کرده‌ایم  و برای تحقق این موضوع به همفکری و تعامل هر چه بیشتر با اتاق نیاز داریم.
متن تفاهم‌نامه
به منظور گسترش همکاری‌ها، تقویت مشارکت و استفاده بهینه از منابع، ظرفیت‌ها، امکانات و توانایی‌های موجود و با هدف تقویت و توسعه صنایع کوچک و متوسط با رویکرد صادراتی، تفاهم‌نامه دو جانبه فی ما بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در این تفاهم‌نامه اتاق نامیده می‌شود به نمایندگی آقای غلامحسین شافعی، رئیس اتاق و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران که در این تفاهم‌نامه سازمان نامیده می‌شود به نمایندگی آقای علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان به شرح مفاد ذیل و در چارچوب قوانین و مقررات موجود منعقد می گردد.
ماده یک – هدف موضوع تفاهم نامه:
استفاده از ظرفیت های موجود طرفین در جهت افزایش صادرات، ارتقای بهره وری و رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط کشور
تشریک مساعی در توسعه رشته صنعت ها، شبکه ها و خوشه های کسب و کار
همکاری در شکل گیری و تقویت نظام مبادلات پیمانکاری فرعی (SPX)
حمایت از شکل گیری و تقویت کنسرسیوم های صادراتی
فراهم نمودن بستر مناسب جهت سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی در شهرک ها و نواحی صنعتی و صنایع کوچک و متوسط
انجام همکاری های مشترک در فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط
همکاری و تعامل دو طرف برای بهره برداری بهینه از فرصت های بین الملل در زمینه توسعه صنایع کوچک و متوسط
ماده دو – تعهدات مشترک طرفین
شناسایی، ایجاد و توسعه بازارهای صادراتی برای واحدهای صنعتی با تمرکز بر کنسرسیوم های صادراتی و واحدهای کوچک و متوسط صادراتی
برگزاری نشست ها و جلسات بازاریابی بین کارفرمایان و مشتریان خارجی و تأمین کنندگان داخلی
افزایش قابلیت و توانایی فنی، کیفی و ظرفیت تأمین کنندگان داخلی
تشکیل بانک اطلاعات از تأمین کنندگان توانمند داخلی در حوزه های مختلف
ارائه آموزش و مشاوره به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در حوره های مورد نیاز
پیگیری مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با همکاری یکدیگر
ایجاد مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی کشور از طریق همکاری اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ها و شرکت شهرک های صنعتی استانی
کمک به ساماندهی صادرات بخش صنایع کوچک و متوسط
ایجاد بانک اطلاعاتی صنایع کوچک و متوسط صادراتی به منظور هم افزایی در حمایت
اطلاع رسانی برنامه های مرتبط
مشارکت رؤسای اتاق های بازرگانی در هیأت مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان ها به جهت عملیاتی نمودن توافقات بندهای تفاهم نامه
ماده سه – به منظور اجرا و تحقق مفاد این تفاهم نامه و ارتقای سطح تعاملات فی مابین، کمیسیون مشترکی از سازمان و اتاق در سطح مسؤولان ارشد تشکیل می شود تا با رصد فعالیت های انجام شده، گزارشی از روند فعالیت ها و اقدامات انجام شده ارائه دهند.
ماده چهار –  مدت اعتبار تفاهم نامه سه سال از تاریخ امضا بوده که در صورت عدم اعلام مخالفت هر یک از طرفین، تمدید خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

انعقاد ۳۰ قرارداد صادرات خدمات فنی مهندسی/ اعزام هیات‌های تجاری به عراق، سوریه و چین

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد رضا کریم‌ زاده، با بیان اینکه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.