صفحه اصلی / سرها در ابر

سرها در ابر

 گزارش چشم‌انداز این شرکت مورد بررسی قرار گرفته‌است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از آینده نگر، تا یک دهه پیش، دیدار با رئیس مایکروسافت در نزدیکی سیاتل مانند سفری به قلمروی دشمن بود. اکثر مدیرها از هر دیداری پرهیز می‌کنند. آنها حتی نمی‌توانند چیزی را از گزارشگرانِ روزنامه‌ها مخفی کنند چرا که در نهایت زبان بدن، دستِ آنها را رو می‌کند. بیل گیتس همیشه از آنها فراری بوده‌است.
اما امروز فضای محوطه مایکروسافت به کلی تغییر کرده؛ ۱۰۰ساختمانی که گروه مایکروسافت را تشکیل می‌دهند نسبت به گذشته بسیار متفاوت هستند. دیگر حساسیت‌ها در مورد سؤالات مانند گذشته نیست و انتقادها نیز شکل دیگری به خود گرفته‌است. رئیس جدید این شرکت یعنی ساتیا نادلا نسبت به گیتس لحن مهربان‌تر و لطیف‌تری دارد؛ او حتی نسبت به سایر رؤسا نیز بهتر است.
اما این توصیف‌ها تنها کاریکاتوری را از فضا ایجاد می‌کند و حقیقتی را نشان می‌دهد: بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزار دنیا به همین خاطر در فاصله‌ای بسیار کوتاه تا این اندازه تغییر کرده‌است، یعنی به فاصله آمدن آقای نادلا از اوایل سال ۲۰۱۴ تاکنون، همه‌چیز در این شرکت تغییر کرده‌است. حالا همه‌چیز نسبت به آن روزها که سیستم‌ها با ویندوز هدایت می‌شد تغییر کرده‌است. شرکت قصد داشت به هر قیمتی از سیستم خود محافظت کند؛ این تنها چیزی بود که شرکت به دنبال حفظ آن بود.
از آن زمان تاکنون ویندوز نقشی حمایتگر داشته‌است. گاهی تنها وسیله‌ای برای تحمیل محصولات جدید است. اما در دل کارهای مایکروسافت، فضای ابری از همه مهم‌تر است. بیش از ۱۰۰مرکز داده در جهان وجود دارد که به کمک فضای وب کار می‌کنند. آنها زندگی را به موبایل‌ها می‌بخشند و اطلاعات را به کمک هوش مصنوعی خلق می‌کنند. اما در مورد مایکروسافت اینها نوعی تغییر موضع و استراتژی به شمار می‌آید. این شرکت فرهنگ خود را تغییر داده و کمی نسبت به گذشته بازتر شده‌است.
خداحافظ ویندوز
اما تحول مایکروسافت هنوز با تکامل فاصله زیادی دارد. ویندوز و آفیس که جزو ابزارهای ابتدایی و لازمه کار بسیاری از افراد با کامپیوتر هستند همچنان درآمد اصلی این شرکت را تشکیل می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سه‌چهارم از کل درآمد این شرکت از طریق ویندوز و‌آفیس تأمین می‌شود. به این ترتیب سود این شرکت هنوز در همین برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها است. اما هرکسی رفتارهای آقای نادلا را در این چند وقت دنبال کرده‌باشد به خوبی می‌داند که او تغییر رویه اساسی داده و از گذشته این شرکت فاصله بسیاری گرفته‌است.
اما نکته جالب این است که تغییر رویه این شرکت با آمدن آقای نادلا آغاز نشد. با آمدن او، اشتیاقی برای ساختن برنامه‌های جدید شکل گرفت. رفته‌رفته سرمایه‌گذاران نیز با مشاهده این اشتیاق به این شرکت روی آوردند. به همین خاطر است که سهم قیمتی این شرکت در دوران نادلا دوبرابر شد. کنار زدن ویندوز نخستین وظیفه آقای نادلا بود. البته قرار بود این کار به گونه‌ای انجام شود که دیگر کالاهای جدید یا قدیمی تحت تأثیر قرار نگیرند. یکی از تصمیمات او نیز این بود که به کارکنان خود اجازه داد در صورت نیاز از ابزارها و محصولات رقبا استفاده کنند. کنار زدن ویندوز به نادلا کمک بسیار زیادی کرد تا بتواند فرهنگ حاکم بر مایکروسافت را تغییر بدهد. او می‌گوید: «تکنولوژی‌ها می‌آیند و می‌روند، ما باید به فرهنگ‌های مختلف اجازه ورود بدهیم تا بتوانیم خودمان را به‌روز کنیم.» سیگنال‌هایی که نادلا در دنیای تکنولوژی فرستاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به این ترتیب نادلا ساختار کلی مایکروسافت را تغییر داد. این شرکت در حال حاضر برنامه‌های مختلف و متنوعی در دست اجرا دارد و مرکز داده‌های مختص خودش را راه‌اندازی کرده‌است.
اما واقعیت این است که مایکروسافت قدم به دنیای جدیدی گذاشته‌است. موفقیت یا شکست در دنیای جدید به یک اندازه محتمل است. شاید نادلا بتواند با وضعیت جدید درآمدزایی بیشتری کند و شاید هم تمامی سودهایش به زیان تبدیل شود. اما نکته جالب توجه دیگر این است که به نظر می‌رسد نادلا هیچ نگرانی از بابت این فضای جدید ندارد. از نظر او در دنیای صنعت همه‌چیز با سرعت تغییر می‌کند. او به دنبال موفقیت‌های بیش از ظرفیت نیست و به همین خاطر نگرانی زیادی ندارد. او می‌گوید وقتی هسته این شرکت رشد ۲۰درصدی دارد دیگر جای نگرانی نیست و می‌توان به پیشرفت آن امیدوار بود.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.