صفحه اصلی / ۴۷۹ مورد سنگ‌پرانی به قطار در سال ۹۵ و بازداشت ۱۱۳ نفر

۴۷۹ مورد سنگ‌پرانی به قطار در سال ۹۵ و بازداشت ۱۱۳ نفر

دقیق سنگ‌پرانی را به انجام رسانده است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سردار پاسدار اکبر شاهی فرمانده پلیس‌راه آهن کشور با بیان اینکه یکی از معضلات و پدیده‌های هنجارشکنانه‌ای که از دیرباز در حوزه حمل‌ونقل ریلی دارای سابقه طولانی بوده، سنگ‌پرانی به قطارها در مسیر حرکت آن‌هاست، گفت: سالیان متوالی است که سنگ‌پرانی علاوه بر خسارت‌های تحمیلی، امنیت روحی و روانی مسافران را نیز تهدید و موجب بروز صدمه‌های جبران‌ناپذیر و یا نقص عضو برخی از آنان شده است.
سردار پاسدار اکبر شاهی خاطرنشان کرد: باهدف فرهنگ‌سازی، آموزش همگانی، نهادینه کردن نظم و قانون و همچنین توجیه ساکنان حاشیه خطوط ریلی نسبت به ایمنی راه‌آهن و عواقب آن، اقداماتی چون شناسایی مدارس و مؤسسات آموزشی حاشیه خطوط ریلی و اعزام افسران آموزش همگانی به واحدهای آموزشی، حضور در مساجد و برگزاری جلسات مستمر با شوراهای محلی، راه‌اندازی قطار نظم و دوستی ویژه مدارس حاشیه خطوط انجام‌شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پیشگیری و مهار معضل سنگ‌پرانی به قطارهای مسافری نیازمند بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود در شبکه حمل‌ونقل ریلی بوده، بنابراین تأمین امنیت سیر قطارها یک فرایند چندوجهی است که به‌تنهایی از عهده یک سازمان برنخواهد آمد.
سردار پاسدار اکبر شاهی گفت: همچنین به‌منظور پیشگیری و مهار معضل سنگ‌پرانی، پلیس راه‌آهن، طرح شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و تهیه فراوانی دقیق سنگ‌پرانی را به انجام رسانده و بر این اساس آمار کاملی از بلاک‌های پرحادثه را در اختیار دارد.
فرمانده پلیس راه‌آهن کشور گفت: اداره کل راه‌آهن تهران با ۲۲۵ مورد سنگ‌پرانی در سال ۹۵ بیشترین فراوانی و حوزه ریلی جنوب شرق و شرق کشور هیچ‌گونه مورد سنگ‌پرانی نداشته‌اند.
گفتنی است؛ آمار مقایسه‌ای سنگ‌پرانی در بازه زمانی سال ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد که در سال ۹۴، ۵۰۹ مورد سنگ‌پرانی و دستگیری ۶۱ نفر و همچنین ۴۷۹ مورد در سال ۹۵ و دستگیری ۱۱۳ نفر وجود داشته و خوشبختانه کاهش ۶ درصدی در این زمینه را شاهد بوده‌ایم.
وی افزود: برابر بررسی‌های به‌عمل‌آمده انگیزه‌های بازیگوشی، روحیه تهاجمی و پرخاشگرانه، مسابقه نشانه‌گیری، احساس پیروزی و غلبه، مورد تشویق قرار گرفتن از سوی دیگران و خودنمایی، کمبود محیط‌های تفریحی و ورزشی، محرومیت‌ها و محدودیت‌ها، عدم آشنایی با اهمیت قطار در توسعه کشور، ناآگاهی از عواقب سنگ‌پرانی به‌قطار، به‌عنوان مهم‌ترین عواقب ارتکاب این‌گونه اعمال از سوی کودکان و نوجوانان ساکن در حاشیه خطوط ریلی محسوب می‌شود.
فرمانده پلیس راه‌آهن کشور عنوان کرد: ضعف کنترل‌های فیزیکی و اجتماعی و پاسخ به انگیزه‌های محیطی در بروز رفتار سنگ‌پرانی به‌قطار بی‌تأثیر نبوده و عواملی چون عدم حصار کشی مناسب در اطراف خطوط ریلی، در دسترس بودن قطار، تنفر از قطار به خاطر ایجاد سروصدا و بر هم زدن آرامش در ساعات مختلف شبانه‌روز، عدم امکان توقف فوری و برخورد با عوامل سنگ‌پران موجب بروز چنین اعمالی از سوی گروه سنی هدف افراد ۱۵ تا ۱۶ سال ساکن در حاشیه خطوط ریلی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.