درباره نحوه اطلاع کاربران از تحت پوشش قرار داشتن شماره تلفن آنها تحت فیبر نوری و درخواست سرویسهای جدید توضیح داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ، رسول سراییان با اشاره به صرفه اقتصادی بستههای جدید مخابرات برای کاربران بیان کرد: هزینه این بستهها خیلی بالا نیست اما با توجه به اینکه هر یک از بستههایی که تعریف شده گیگ مصرف بالایی دارد، کابران باید متناسب با آن هزینه بپردازند. این بستهها برای افرادی که مصرف بالایی داشته باشند، صرفه اقتصادی دارد. کسی که نیاز به اینترنت پرسرعت دارد، به مشاهده فیلم و برنامه آنلاین میپردازد، با این سرویس، اینترنت با سرعت و کیفیت بالا دریافت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت شهر کشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کرج دارای این قابلیت هستند، ادامه داد: البته تمامی نقاط این شهرها تحت پوشش نیست. ما از مجتمعهای مسکونی و تجاری شروع کردیم. در حال حاضر نیز در تهران تعدادی از مجتمعهای مسکونی و تجاری تحت پوشش قرار دارند. افراد و متقاضیان میتوانند به مراکز مخابرات مراجعه کنند و با توجه به بستههایی که انتخاب میکنند باید هزینه بپردازند.
مدیرعامل مخابرات ایران در پاسخ به اینکه بستههای کنونی مخابرات چه تفاوتی با تعرفههای قدیمی مخابرات دارد، گفت: بستههایی که تعریف کردیم، مشابه بستههای اپراتورهاست و کاربران با مراجعه به پورتال مخابرات میتوانند از این بستهها آگاه شوند. این بستهها از نظر تعرفه اینترنت تفاوتی نمیکند. البته دو مدل وجود دارد؛ یکی اینکه مودم خانه و سیمکشی داخلی داخل بسته باشد که به عهده ماست و یا خارج از بسته باشد که خود مردم متقاضی هستند.
سراییان با بیان اینکه مشترکان ADSL اگر محدودهشان تحت پوشش باشد، میتوانند فیبر را جایگزین کنند، توضیح داد: دو دسته مشتری داریم؛ کسانی که در حال حاضر روی ADSL هستند که میتوانند تقاضا بدهند و آنها را برروی فیبر ببریم و کسانی که ADSL ندارند و ما برایشان فیبر ایجاد میکنیم. اگر کاربران شماره تلفن خود را در پورتال وارد کنند، به آنها نشان میدهد که تحت پوشش هستند یا خیر. در صورتیکه کاربر تحت پوشش باشد، فرآیند راهاندازی فیبر ۴۸ ساعت طول میکشد.
وی تقاضا، استقبال و توجیه اقتصادی را عواملی دانست که باعث میشوند روند توسعه فیبر نوری ادامه یابد و اظهار کرد: تلاش ما این است که به مراکز استانها ورود پیدا کنیم اما توجیه اقتصادی رکن اساسی است. با توجه به هزینه سرمایهگذاری، تحت پوشش قرار دادن یک منطقه حتما باید توجیه اقتصادی داشته باشد.
مدیرعامل مخابرات ایران همچنین خاطرنشان کرد: مخابرات ایران از قبل هم در پروانه خود ارائه سرویس فیبر نوری را داشت. از یک سال گذشته فکر کردیم باید به این حوزه وارد شویم و آن را به بهرهبرداری برسانیم و در طول این یک سال هم برای این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری شده است.
مرحله نخست گسترش شبکه دسترسی به فیبر نوری (FTTH) در منازل تحت عنوان (تانوما) توسط شرکت مخابرات ایران در روز چهارم اردیبشهت افتتاح شد. اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرمافزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامههای زنده تلویزیونی با کیفیت HD و ۴K، بانکداری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموزش و پزشکی از راه دور و اینترنت اشیا از جمله سرویسهای قابل ارائه به صورت همزمان بر بستر فیبر نوری است.