صفحه اصلی / کاهش کیفیت به بهانه بی‌پولی مردم

کاهش کیفیت به بهانه بی‌پولی مردم

شایلی قرایی
انتظار‌ها اما بر این است که هرساله و با پیشرفت‌هایی که در دنیا شاهد آن هستیم در تولید کالاهای داخلی و به‌ویژه خودرو که وسیله‌ای مورد علاقه تمام مردم است نیز آن را ببینیم. 
به گزارش کسب و کار نیوز متاسفانه به گفته کارشناسان حوزه خودرو، خودروسازان برای رسیدن به این مهم تلاش نکردند. نظر شورای رقابت نیز نشان داد که برخی از محصولات تنزل کیفی و برخی هم مانند سال‌های گذشته روال ثابتی را پیش گرفتند. با این تفاسیر اگر خودروسازان بخواهند ادامه حیات بدهند و بتوانند با خودروسازان خارجی و به‌ویژه چینی رقابت کنند باید به سمت بهبود محصولات خود حرکت کنند. کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی هر ساله صدای بسیاری از مشتریان را درآورده و این در حالیست که گوش شنوایی برای رسیدگی به این اعتراض‌ها وجود ندارد. 
این در حالیست که دبیر انجمن خودروسازان گفته است: شورای رقابت دست ما را در قیمت‌گذاری خودرو آزاد بگذارد، ما خودمان ملاحظه مردم را خواهیم کرد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه منتظر نظر شورای رقابت برای اعلام قیمت محصولات پرتیراژ هستیم، افزود: باتوجه به تولیدات متنوعی که در کلاس‌های مختلف داریم، انتظار داریم شورای رقابت همچنانکه دیگر خودروسازان را از نظام قیمت‌گذاری معاف کرده ما را هم از قیمت‌گذاری معاف کند. وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در شرکت‌های خودروسازی گفت: فقط در بخش کارگری دستمزد‌ها ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است ضمن اینکه فولاد مبارکه در مقطعی قیمت ورق‌های فولادی را حدود ۲۰ درصد افزایش داد، ما اکنون در تامین برخی مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه هستیم که این موضوع را برخی شرکت‌ها به شورای رقابت اعلام کرده‌اند و برخی هم در حال ارائه گزارش به شورای رقابت هستند. نعمت‌بخش افزود: ما سال گذشته با وجود ابلاغ مجوز افزایش قیمت، بعد از حدود ۶ ماه آن را اعمال کردیم، سیاست کلی ما این است که تا حد ممکن از طریق افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها مانع از افزایش قیمت شویم، ولی اگر اینگونه نشد به ما اجازه بدهند برای جلوگیری از ضرر و زیان، افزایش قیمت داشته باشیم. 
وی گفت: خیلی از سهامداران ایران خودرو و سایپا از طریق سود سهام ارتزاق می‌کنند و ما مجاز نیستیم به آنها ضرر برسانیم. 
نعمت‌بخش با بیان اینکه هزینه شماره‌گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث افزایش یافته است، افزود: خودروسازان هیچگونه افزایش قیمتی روی محصولات اعمال نکرده‌اند و این افزایش قیمتی که مردم و خریداران خودرو با آن مواجه‌اند ناشی از افزایش هزینه شماره‌گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث است که شرکت‌های خودروسازی به نیابت از دستگاه‌های دیگر دریافت می‌کنند. وی به موضوع قرارداد خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز قراردادهایی که با خودروسازان خارجی منعقد شد، مقرر شد ۳۰ درصد خودروهای جدیدی که تولید می‌شود، صادر کنند. نعمت‌بخش افزود: ساخت داخل خودروهای جدید به مرور زمان افزایش خواهد یافت، تولید پژو ۲۰۰۸ با ۲۰ درصد ساخت داخل شروع شده و به سرعت این سهم در ۳ سال آینده به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت. وی با بیان اینکه قیمت پژو ۲۰۰۸ را شرکت ایران خودرو تعیین می‌کند، گفت: براساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم این خودرو با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان روانه بازار خواهد شد، البته، چون ۲۰۰۸ رقیب داخلی و وارداتی دارد شورای رقابت به قیمت‌گذاری این خودرو ورود نمی‌کند. نعمت‌بخش به رشد تولید خودرو در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته تولید خودروی سواری با بیش از ۴۰ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید و تکلیف شد میزان تولید خودرو در سال ۹۶ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد. وی با اشاره به افزایش تعداد استانداردهای ملی خودرو از ۵۵ استاندارد به ۸۱ استاندارد گفت: سازمان ملی استاندارد براساس برنامه زمانبندی خودروسازان را مکلف به اجرای این استاندارد‌ها کرده است که ۴۴ استاندارد از تاریخ ۰۱/۱۰/۹۵  اجرایی شده، ۱۱ استاندارد از ۰۱/۱۰/۹۶  و نیز ۲۲ استاندارد از ۰۱/۱۰/۹۷ اجرایی خواهد شد. نعمت‌بخش افزود: امیدواریم خودروهای جدیدی که با استانداردهای روز وارد بازار می‌شوند بتواند رضایت مردم را نسبت به گذشته بیشتر جلب کنند. وی با بیان اینکه تولید خودروهایی که نتوانند استانداردهای تعیین شده را پاس کنند ، متوقف خواهند شد، گفت: باتوجه به سختگیرانه شدن استاندارد‌ها الان دو نگاه وجود دارد یکی اینکه خودروهای قدیمی مثل پراید و پژو ۴۰۵ تولید نشود، چون خودروهای جایگزین با این قیمت‌ها نداریم و نگاه دوم این است که خودروسازان با استفاده از فرصت باقیمانده استاندارد این دو خودرو را ارتقا دهند. 
نعمت‌بخش درباره نارضایتی وزیر صنعت، معدن و تجارت از صادرات خودرو افزود: سال گذشته برنامه ما در بخش خودرو صادرات ۵۰۰ میلیون دلار بود که نیمی از آن معادل ۲۵۰ میلیون دلار محقق شد و اکنون گسترش بازارهای صادراتی از اولویت‌های ماست و تلاش می‌کنیم به صادرات ۵۰۰ میلیون دلار برسیم. وی گفت: صادرات ما فعلا منحصربه کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، سوریه و ونزوئلا ست، اما با ورود خودروهای جدید امکان صادرات بیشتریخواهیم داشت. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.