صفحه اصلی / مشروح سخنان نامزدها

مشروح سخنان نامزدها

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایرنا،  مصطفی آقا میر سلیم،‌حسن روحانی ،‌اسحاق جهانگیری،‌ابراهیم رییس الساداتی و سید مصطفی هاسشمی طبا ۶ نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری که هر ۶ نفر حاضر هستند با یکدیگر مناظره می کنند.
طبق اعلام برنامه، هاشمی طبا نفر اول ،‌ روحانی نفر دوم، قالیباف نفر سوم،‌ جهانگیری نفر چهارم، رییس الساداتی نفر پنجم و آقا میر سلیم نفر ششم به ترتیب سخنرانی خواهند کرد.
** میرسلیم: بی توجهی به آمایش سرزمینی مشکلات حاشیه نشینی را دامن زده است
مصطفی میرسلیم نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نبود توجه به سیاست های آمایش سرزمینی مشکلات حاشیه نشینی در کشور را دامن زده است.
 مصطفی میرسلیم در پاسخ به این سئوال که طرح و برنامه شما برای حل مشکل حاشیه نشینی چیست،افزود : مهمترین سرمایه کشور ما نیروی انسانی است وباید متناسب با ظرفیت های زیستی این سرمایه توزیع شود .
میرسلیم تاکید کرد: درخصوص ظرفیت انسانی استان های کشور دارای طرفیت های متعدد و استعداد های مختلف هستند و باید این استعداد ها و نیروی انسانی به شکوفایی برسد .
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:مسئله حاشیه نشینی موجب ایجاد مشکلات بسیاری در عرصه های فرهنگی ،اجتماعی ، سیاسی و اجتماعی شده است .
وی خاطر نشان کرد: چاره حاشیه نشینی بازگشت به سیاست های آمایش سرزمینی ،توزیع جمعیت و بکار گیری منابع آب است که به دلیل استفاده نامناسب از منابع آبی به بیابان زدایی افتاده ایم یکی از راه ها این است که به خوبی منابع آبی را استفاده نکرده ایم ،چاه های عمیق و غیر مجاز از این جمله است و در عین حال هم نزولات آسمانی کاهش یافته است .
میرسلیم ادامه داد: درحال حاضر روستا نشینان به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند و در عین حال هم شاهد هستیم که از شهرهای کوچک تر هم به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند به دلیل اینکه از بهداشت و درمان ،آموزش و پرورش صحیح برخوردار نبودند .
وی در بخش دیگری ازسخنانش گفت:امروز باید پاسخگو باشیم که چرا در استان سیستان و بلوچستان با مهاجرت بالا وگسترده مواجه هستیم و چرا روستاییان آنجا را ترک کرده اند و همین طور مردم دیگر شهرهای کوچکتر این استان هم این کار را کرده اند،بنابر این آنچه باید مورد توجه جدی قرار گیرد موضوع توجه به سیاست های آمایش سرزمین است .
میرسلیم در جمع بندی نظرات خود درمورد موضوع حاشیه نشینی، گفت: در رابطه با این مسئله اقدامات تکمیلی باید صورت بگیرد؛ چراکه دولت در طول ۴ سال گذشته با وجود بودجه‌های هنگفت برای رسیدگی به این موضوع اقدامات کافی انجام نداده است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به راه ‌حل هایی برای حل معضل حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: رسیدگی به افزایش سطح کشاورزی و تامین امکانات اولیه رفاهی از جمله این راه حل‌هاست. درعین حال ما شاهد بی عدالتی در بسیاری از شهرها هستیم و در برخی شهرها جاذبه های کاذب ایجاد شده که باعث مهاجرت از روستا به شهرها شده است.
میرسلیم با تاکید بر اینکه افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند انسان های شریفی هستند، خاطر نشان کرد: از لحاظ تامین امکانات آموزش و پرورش باید برای این افراد اهتمام بورزیم اما متاسفانه ۱۰.۲ میلیون نفر جمعیت در کشور کاملا بی سواد هستند و باید برای آموزش و پرورش آنها اقدام جدی شود.
این نامزد انتخاباتی همچنین گفت: از لحاظ بهداشت و درمان نیز مشکلات فراوانی برای این افراد وجود دارد و باید سلامت جسمی، روانی و اجتماعی از همه مهمتر سلامت اعتقادی آنها فراهم شود.
میرسلیم با بیان اینکه تشویق به مهاجرت نباید صورت گیرد تصریح کرد: با تامین امکانات لازم برای کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند می توانیم به وضعیت جوانان و بیکاری این افراد رسیدگی کنیم . 
** هاشمی طباء:ایران دچار بحران شدید زیست محیطی شده است
هاشمی طبا با بیان اینکه ایران دچار بحران شدید زیست محیطی شده است،گفت: اولویت اول ما باید توجه به زیستگاه و حفظ ایران باشد.
سید مصطفی هاشمی طباء در واکنش به سخنان ابتدایی سید مصطفی میرسلیم،افزود: وقتی به برخی موارد در موضوع زیست محیطی ارزش قائل می شویم دیگر اولویت ها کنار زده شده و کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری،افزود: بحث آمایش سرزمینی، آب و زیست محیطی در کنار میراثی از گذشتگان است که به بشر عطا شده است.
به گفته هاشمی طباء وقتی اولویت برای بحث های مختلف قائل نباشیم مسائل کم اهمیت تر بیشتر به چشم می آید و مسائل پر اهمیت کمتر دیده می شود.
هاشمی طبا ادامه داد: امروز نباید بدون توجه به اولویت ها درباره محیط زیست زندگی حرکت کرد.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان سید مصطفی میرسلیم درمورد حاشیه نشینی، ادامه داد: موضوع آمایش سرزمینی، آب، روستاییان یا دیگر موضوعات زیست محیطی که مستقیم به زیستگاه انسان برمی گردد در حقیقت میراثی از گذشتگان و خداوند است که به بشر عطا شده است.
هاشمی طبا گفت: وقتی ما اولویت برای برخی مسائل قائل می شویم منجر به این می شود که برخی مسائل بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مسائل دیگری که کمتر به چشم می خورد، کمتر مورد عنایت قرار می گیرد بنابراین می خواهم بگویم که واقعا سرزمین ما ایران دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا درحال از بین رفتن و مصادیق متعددی هم دارد.
هاشمی طبا همچنین در نخستین مناظره زنده تلویزیونی در نقد اظهارات سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری درمورد توجه دولت به محرومان و بی سرپرستان، گفت:این درست است که اقشار محروم، معلولان و بی سرپرستان باید مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و از طریق سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی حمایت شود، اما معنی پرداخت یارانه بیشتر به این قشر این است که یارانه هایی که به صورت عمومی توزیع می کنیم در دسترس آنان قرار دهیم.
وی ادامه داد: اما معنای آن، بزرگتر شدن دولت و فروش هر چه بیشتر ارز، واردات هرچه بیشتر ارز و تبدیل به ریال می شود و به طور طبیعی این ممکن نیست برای اینکه امکانات بهتری در اختیار عموم مردم و طبقات ضعیف تر قرار بگیرد باید تولید ناخالص ملی را با گسترش صنعت، کشاورزی، خدمات و مسئله توسعه گردشگری حل کنیم تا تولید ناخالص ملی و سرانه افراد بالا برود. پرداخت پول به معلول ها تنها چاره درد نیست زیرا منابع ما محدود است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از نخستین مناظره زنده تلویزیونی درخصوص موضوع مسکن، مشکل مسکن را ناشی از مولفه های مختلف دانست و گفت:‌ اگر بخواهیم تنها معلول ها را مورد توجه قرار دهیم بطور یقین راه به جایی نخواهیم برد.
به گفته هاشمی طبا باید به دنبال علت هایی که باعث بروز مشکلات جامعه شد بود باشیم و در ادامه نسبت به برطرف کردن و حل آنها اقدام کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوی با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی دیگر نامزدها در مناظره امروز، تاکید کرد: در تمامی این سخنان حرکت به سمتی بود که دولت چه کارها و اقداماتی کرده است.
هاشمی طبا تصریح کرد: بنظر من دولت در حال حاضر خدمات فراوانی انجام داده است و هم اکنون دیگر امکان بزرگ تری از سوی دولت وجود ندارد بجز اینکه اقتصاد کشور را توانمند و درآمد ملی را افزایش دهیم که این مهم امکانپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون مشکل مسکن زوج های جوان با پرداخت وام های مختلف تا حدودی حل شده ولی کامل نیست؛ برخی از انها در شهرک های اطراف تهران صاحب خانه شده اند.
هاشمی طبا، افزود: امروز باید به توانمندی های زوج های جوان در کنار دغدغه های آنان توجه شود چرا که از مسکن مهمتر و واجب تر موضوع اشتغال و کار است.
وی گفت: امکان ایجاد سرمایه گذاری برای کار و مسکن بیشتر تر از حد امروزی با روش فعلی، امکانپذیر نیست.
هاشمی طبا گفت: اگر زوجهای جوان ما کار و اشتغال داشته باشند بطور یقین می توانند مسکن هم تهیه و تامین کنند.
وی با اشاره به پرداخت وام های مختلف از سوی بانک ها در کشور یادآور شد:‌در برخی نقاط کشور تهیه مسکن به راحتی انجام می شود.
هاشمی طبا افزود: ‌حجم هر چیزی در کشور محدود است لذا نمی توان یک مرتبه سرمایه گذاری انبوه در یک موضوع کرد.
**روحانی: بیکاری و درآمد ناکافی مهمترین دلایل حاشیه نشینی است
روحانی بیکاری و نبود درآمد کافی را به عنوان دو دلیل اصلی و مهم پدیده حاشیه نشینی در کشور عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر «طرح و برنامه چهارساله برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده» افزود: یکی از مشکلات اصلی ایران و حتی همه کشورها، حاشیه نشینی است؛ کشوری سراغ نداریم که با این پدیده مواجه نباشد.
وی ادامه داد: فردی که در یک شهر دور یا روستا زندگی می کند و منابع درآمدی کافی و یا شغلی ندارد، برای اشتغال خود ناچار به مهاجرت می شود.
روحانی افزود: معمولا در شهرهای بزرگ و پایتخت، وضعیت اشتغال بهتر است و این افراد به این مناطق پناه می آورند؛ بتدریج برای اسکان و استراحت خود جایی در حاشیه شهرها می یابند و کم کم خانواده و اقوام و خویشان خود را به آنجا می آورند.
وی، دلیل بعدی حاشیه نشینی در کشور را مساله عدم تعادل برشمرد.
جهانگیری: نباید به حاشیه نشین ها بعنوان افراد اضافه نگاه کرد
اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که باید به آن توجه شود، تصریح کرد: نباید به این قشر بعنوان افراد اضافه نگاه شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، جهانگیری افزود: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که کشور ما در دوران کنونی در اکثر شهرها از تهران تا اصفهان، مشهد، زاهدان، چابهار و همه شهرهای بزرگ کشور با این پدیده روبروست.
وی ادامه داد: مساله ای که در ارتباط با حاشیه نشینی وجود دارد این است که باید به این مردم به صورت جدی توجه کرد؛ آنها ایرانی اند و به دلایل مختلفی به حاشیه شهر پناه آورده اند. باید مسایل آنها مورد توجه قرار داد.
جهانگیری گفت: مهمترین مساله این است که حاشیه نشین ها باید در همه جاها دیده شوند. باید به آنها توجه شود؛ در دولت یازدهم با این پدیده با برخورد بسیار علمی، دقیق و کارشناسی، سازماندهی کردیم.
وی افزود: شورایی به معنای شورای بازآفرینی مناطق سکونتی مردم اعم از بافت های فرسوده، بافت های میانی و حاشیه نشینی ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: برای سلامت آنها برنامه ریزی دقیق کردیم؛ تقریبا تمام حاشیه نشین ها در این دولت بیمه شدند؛ مراکز بهداشت و درمان آنها در مراکز حاشیه نشینی مستقر شد. جوانان و فرزندان آنها که به سن تحصیل می رسند و محروم بودند در این دولت شناسایی شدند و برای آنها برنامه آموزشی دیده شده است.
این نامزد ریاست جمهوری یادآور شد: متاسفانه بخش قابل توجهی از دانشجویان و کسانی که به سن تحصیل رسیده بودند و تحصیل نمی کردند با معلولیت روبرو بودند که البته برای آنها راه کار مهم در نظر گرفتیم.
ادامه دارد…
**رئیس الساداتی: صنایع به حاشیه های شهر بروند
رئیس الساداتی در بیان اهمیت حاشیه نشین ها و برنامه های خود برای رفع مشکلات این قشر گفت: سرمایه گذارها صنایع را به حاشیه شهرها ببرند و وضعیت تثبیت مالکیت حاشیه نشینان نیز باید مشخص شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیس الساداتی افزود: نخستین موضوع در رفع مشکلات حاشیه نشین ها، مساله آمار است. آمار ۱۱ میلیون تعداد حاشیه نشین در کشور مربوط به سال ۹۲ است و اکنون شاید تا ۱۶ میلیون برآورد می شود؛ آمار دقیق باید معلوم شود.
وی نکته دوم را انجام بحث علمی و تحقیقی برای دریافتن علت حاشیه نشینی عنوان و اظهار کرد: سخن این است که با کسانی که در حاشیه شهرها سکونت دارند چه کنیم؟ اولویت باید نوسازی و بهسازی مسکن و خانه آنها باشد.
وی ادامه داد: نظام شهری باید ماموریت ساماندهی در آنجا را پیدا کند؛ چون آنها به دلیل مواجهه با مشکلات، این زندگی را انتخاب کردند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله آموزش بهداشت و مشکلاتی که با آن مواجه اند، جدی است، ادامه داد: تثبیت مالکیت باید صورت گیرد؛ در مشهد بسیاری از حاشیه نشین ها می گفتند خانه هایی که در آن زندگی می کنیم نمی دانیم مال ما هست یا نه.
وی از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع خواست تا در حاشیه های شهر سرمایه گذاری و صنعت ایجاد کنند.
ادامه دارد… 
**قالیباف: ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی به یک سوم کاهش یافته است
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،‌ محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوال درباره رفع مشکل حاشیه نشینی در کشور به وجود ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور اشاره کرد و گفت: دلیل این مشکل، فرصت های نابرابر اجتماعی و بحران اقتصادی است.
وی افزود: برای حل این معضل باید برنامه کوتاه مدت و بلندمدت وجود داشته باشد؛ در همه جای دنیا این افراد مورد حمایت قرار می گیرند.
این نامزد انتخابات ادامه داد: در هفت سال گذشته، یارانه ای در نظر گرفته شده اما گله این افراد این است که ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی به یک سوم کاهش یافته است.
اخبار این مناظره با جزئیات در ادامه منتشر می شود.
رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۹ اردیبهشت همزمان با پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور برگزار می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.