صفحه اصلی / حاشیه‌نشینی اولین محور مناظره

حاشیه‌نشینی اولین محور مناظره

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، نخستین مناظره انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری امروز ۸ اردیبهشت ماه آغاز شد.
این برنامه به طور زنده از شبکه یک سیما و شبکه رادیویی ایران پخش می شود.
**سوال از میرسلیم درباره حاشیه نشینی
سید مصطفی آقامیرسلیم کاندید دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با قرار گرفتن پشت تریبون اولین مناظره زنده تلویزیونی خود از شبکه یک سیما را کلید زد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح دولتش برای مدیریت حاشیه‌نشینی اظهار داشت:  نیروی انسانی باید متناسب با ظرفیت های زیتسی ودر توسعه کشور مشارکت توزیع شود و از استعدادهای آنها به خوبی بهره مند و این استعدادها شکوفا شود اما عدم توجه به مناطق محروم باعث مهاجرت و ایجاد حاشیه نشینی شده است که مشکلات امنیتی، اقتصادی و سیاسی در پی داشته است.
میرسلیم افزود: راه کار دولت ما با توجه به سیاست های آمایش سرزمینی و جمعیت و توجه به مصرف درست آب است، زیرا بسیاری از روستاهای کشور خشک شده و اهالی آن مجبور به مهاجرت به شهرها، حاشیه نشینی و مجبور به کارهایی که دور از شأن آنها است شدند. این عزیزان از تحصیل و آموزش محروم بوده و به اعتیاد روی می آورند. باید پاسخ دهیم که چرا امروز در برخی از استانها مانند سیستان و بلوچستان مواجه با مهاجرت فراوان بوده ایم که اینها به دلیل مدیریت ناصحیح است.
وی در ادامه اظهارداشت: حاشیه نشینی مشکلات فراوان فرهنگی و امنیتی را بوجود آورده است.
نقد هاشمی طبا به سخنان میرسلیم
سیدمصطفی هاشمی طبا  نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد خود نسبت به پاسخ میرسلیم، ضمن تشکرا ز میرسلیم اظهار داشت: لازم می دانم نکته ای را  موردتوجه قرار دهم و آن اینکه بحث آمایش سرزمینی، بحث آب، بحث روستاییان یا بحث های دیگر زیست محیطی که مستقیما به زیستگاه انسان برمی گردد در حقیقت میراثی از گذشتگان و خداوند است که به بشر عطا شده است. 
وی گفت: وقتی ما اولویت برای برخی مسائل قائل می شویم منجر به این می شود که برخی مسائل بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مسائل دیگری که کمتر به چشم می خورد، کمتر مورد عنایت قرار می گیرد بنابراین می خواهم بگویم که واقعا سرزمین ما ایران دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا درحال از بین رفتن و مصادیق متعددی هم دارد.
هاشمی طبا  افزود: بنابراین اولویت اولی که بایدبرای کشور قائل شویم توجه به زیستگاه و حفظ ایران است و اگر قرار باشد بدون توجه به اولویت مسائل را بررسی کنیم این نظر آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت و دست چندم خواهد شد.
نقد روحانی به سخنان میرسلیم
حسن روحانی در نقد سخنان میرسلیم گفت: حاشیه نشینی از معضلات ایران و همه کشورها است. کشوری را سراغ ندارم که حاشیه نشین نداشته باشد. معمولا حاشیه نشینی در کلان شهرها و شهرهای بزرگ وجود داردو ریشه آن به عوامل مختلف بر می گردد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیکاری و عدم درآمد کافی را از عوامل پناه بردن مردم به حاشیه شهرها خواند و گفت: فردی که در یک شهر دور و یا روستا زندگی می کند و منابع درآمدی اش کافی نیست مجبور می‌شود مهاجرت کند. معمولا در شهرهای بزرگ شرایط اشتغال بیشتر است.
وی ادامه داد: این فرد برای زندگی به حاشیه شهر پناه برده و بعد از مدتی اقوام و خویشان خود را نیز از روستاها برای کار به شهرها می آورد و آنها نیز در حاشیه شهرها ساکن می شوند.
نقد قالیباف به سخنان میرسلیم
درباره سخنان میرسلیم گفت: مسئله حاشیه‌نشینی مسئله مهم و کلیدی است، امروز حدود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در شهرها داریم که بر اساس فرصت‌های نابرابر اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود آمده‌اند.
وی افزود: یک روش چاره‌اندیشی در دراز مدت است و البته باید در کوتاه مدت هم برنامه‌ریزی برای حل مشکل این قشر صورت گیرد.
قالیباف ادامه داد: در همه دنیا دولت‌ها از محرومان حمایت می‌کنند و بخشی از این محرومان، حاشیه‌نشینان هستند؛ دولت در کشور ما نیز در هفت سال گذشته تدبیری کرد در قالب پرداخت یارانه‌ها که این یارانه طی هفت سال گذشته پرداخت شد اما گلایه این قشر از جامعه، آنجاست که با گرانی‌های به وجود آمده در کشور، ارزش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۱۵ هزار تومان رسیده است و چرا همپای تورم کشور، یارانه افزایش پیدا نمی‌کند؛ چرا یارانه‌ها بین همه مردم یکسان توزیع می‌شود؟
این کاندیدای ریاست جمهوری خطاب به میرسلیم گفت: جنابعالی برای یک اقدام کوتاه مدت برای محرومان چه اقدامی را انجام می‌دهید و برای دراز مدت که این مشکل ریشه‌کن می‌شود، چه اقدامی را انجام خواهید داد؟
نقد جهانگیری به سخنان میرسلیم
اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین برنامه تلویزیونی مناظره و در نقد دیدگاه های سیدمصطفی میرسلیم نامزد دیگر انتخابات درباره موضوع حاشیه نشینی اظهار داشت: حاشیه نشینی یکی از مهمترین مشکلات کشور است که در تمام نقاط دیده می شود.
وی تأکید کرد: مسئله مهم این است که باید به این مردم توجه کرد تا آنها دیده شوند؛ نباید آنها را افراد اضافی تلقی کرد
جهانگیری ادامه داد: در دولت یازدهم با این پدیده به صورت  کارشناسی و علمی برخورد و سازماندهی شد؛ از جمله اینکه شورایی با عنوان بازآفرینی مناطق سکونتی مردم با توجه به بافت های میانی و حاشیه ای تشکیل شد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تمام حاشیه نشین ها در این دولت بیمه شده اند و مراکز درمانی در نقاط حاشیه ای مستقر شد و برای جوانان آنها که به سن تحصیل رسیده و محروم از تحصیل بوده اند، برنامه درسی پیش بینی شد.
نقد رئیسی به سخنان میرسلیم
سید ابراهیم رئیسی در خصوص سخنان میرسلیم اظهار داشت:  اولین موضوع در بحث حاشیه نشینی بحث آمار است که باید آمار دقیقی در این خصوص منتشر شود چراکه آمار ۱۱ میلیون مربوط به سال ۹۲ است در حالی که امروز آمار حاشیه نشینی در حدود ۱۶ میلیون نفر است.
وی ادامه داد: در خصوص علل پدیده حاشیه نشینی یکی از دلایل آن کم آبی روستاها است که باعث مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرهای بزرگ شده است.
رئیسی با بیان اینکه اولین گام برای ساماندهی حاشیه نشینی نوسازی و بهسازی مسکن و نظام شهری است گفت: تثبیت مالکیت، توجه به بهداشت و مشکلات اجتماعی حاشیه نشین ها، دعوت از سرمایه گزاران و صنایع برای رونق حاشیه شهرها از جمله راه کارهای ساماندهی حاشیه شهرهاست.
**سوال از رئیسی درباره رشد عدالت اجتماعی و کاهش طبقات اجتماعی
نوبت به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندید دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسید. وی با قرار گرفتن پشت تریبون در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش طبقات اجتماعی دارید؟ گفت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست.
وی ادامه داد: آنچه نگران‌کننده است، این است که ضریب جینی نشان‌دهنده این است که در سال‌هایی که هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود، این فاصله کمتر شده و در سال‌های اخیر شاهد افزایش آن از ۰.۳۶ به ۰.۴۳ بوده‌ایم که ۷ واحد افزایش پیدا کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.