صفحه اصلی / توان صادرات سالیانه ۷۰ میلیارد دلار کالا در کشور وجود دارد

توان صادرات سالیانه ۷۰ میلیارد دلار کالا در کشور وجود دارد

 و برای دومین سال پیاپی، تراز تجاری کشور مثبت شد،گفت: توانمندی صادرات به میزان سالیانه ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار در آینده وجود دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،«سیدکمال سیدعلی» افزود: ایران با داشتن قابلیت هایی از جمله بزرگترین ذخایر گازی جهان، رتبه چهارم تولید نفت در دنیا، رتبه نخست تا دهم در ۶ ماده معدنی، همچنین مزیت نسبی در تولید پسته، زعفران و … کارکرد صحیح دستگاه های مرتبط با امر صادرات، می تواند روند رشد صادرات را در سال های آینده افزایش و وابستگی را به درآمدهای نفتی کاهش دهد.
وی گفت: رشد صادرات کشور در سال ۱۳۹۵ در حالی بدست آمد که میزان صادرات از نظر وزنی افزایش اما قیمت های جهانی کاهش داشت.
 گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش صادرات و واردات سال ۱۳۹۵ را به ترتیب ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون و ۴۳میلیارد و۶۸۴ میلیون دلار اعلام کرد که بنابراین در دومین سال پیاپی پس از ۳۷ سال و در دولت یازدهم تراز تجاری کشور مثبت و رقم آن ۲۴۶ میلیون دلار شد.
به گفته این مقام مسئول، ایران برای ارتقای صادرات خدمات فنی و مهندسی باید در مرحله نخست سیستم بانکی را فعال سازد و صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای این مهم اختصاص دهد.
وی تصریح کرد: سیستم بانکی کشور بویژه بانک توسعه صادرات باید به ارایه تسهیلات با نرخ های ارزان و قابل رقابت با سایر صادرکنندگان رقیب حاضر در کشورهای هدف صادراتی بپردازد تا گشایش های بیشتری در کار ایجاد شود.
سیدعلی یادآور شد: اقدام هایی برای تضمین قراردادهای صادرات خدمات فنی و مهندسی با استفاده از ارزهای محلی کشورهای همسایه و هدف انجام شده، اما باید با کار اساسی بتوان ضمانتنامه ها را به دلار یا یورو صادر کرد.
 صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در چند سال گذشته از ناتوانی بانک های ایرانی در تامین تضمین های لازم و نداشتن پشتیبانی اعتباری برای اخذ پیش پرداخت پروژه ها، گلایه داشتند و در عین حال بروز مشکلاتی سبب شده در برخی موارد پروژه ها از دست برود و کار به شرکت های رقیب کشورمان در بازارهای هدف صادراتی واگذار شود.
 

همچنین مطالعه کنید:

یارانه ۱۰ هزار یورویی برای تاکسی‌های برقی/​ ۷ هزار خودروی برقی در راه ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن کریمی ‌‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.