صفحه اصلی / ایران در جایگاه ۱۲۰ «سهولت انجام کسب و کار» جهان قرار گرفت

ایران در جایگاه ۱۲۰ «سهولت انجام کسب و کار» جهان قرار گرفت

 نسبت به سال ۲۰۱۶ تغییری نداشته و همچنان کشورمان در رتبه ۱۶ از میان ۲۵ کشور قرار دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران، در شرایطی که کارشناسان و فعالان اقتصادی بزرگ ترین اقدام دولت آینده را بهبود محیط کسب و کار می دانند؛ گزارش جدید بانک جهانی از « سهولت انجام کسب و کار» نشان می دهد که رتبه ایران در بین ۱۹۰ کشور مورد بررسی ۱۲۰ است. بانک جهانی از سال ۲۰۰۵ با انتشار گزارش « سهولت انجام کسب و کار» هر سال میزان سهولت قوانین و مقررات برای کسب و کارها در کشورهای مختلف را با ۱۰ نماگر اندازه گیری و نتیجه را به صورت رتبه بندی کشورها اعلام می کند.
در گزارش سال ۲۰۱۷ ایران در رتبه ۱۲۰ از میان ۱۹۰ کشور جهان قرار گرفته است. تنها اصلاح ثبت شده در گزارش سال ۲۰۱۷ برای ایران نسبت به سال پیش بهبود و توسعه پنجره واحدتجاری ( اقدامی که از سوی گمرک صورت گرفته) است و تبعات آن دز کاهش زمان صادرات و واردات قابل مشاهد بوده است، اما باتوجه به بهبود بیشتر سایر کشورها در این موضوع رتبه ایران در نماگر تجارت فرامرزی از ۱۶۷ به ۱۷۰ در سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا کرده است. البته نکته مهم در این بین روند بهبود شرایط ایران در گزارش « سهولت انجام کسب و کار» در سال های گذشته است، روند رو به رشدی که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است به نحوی که رتبه ایران از ۱۵۲ در سال به ۱۲۰ رسیده است؛ نکته ای که نشان دهنده رشد ۳۲ پله ای کشور در حوزه سهولت کسب و کار در کشور است.
البته مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی در این باره نوشته است که بخش مهمی از این رشد به دلیل اصلاح ساختاری صورت گرفته در ارائه آمارها به مجامع جهانی در سال های گذشته صورت گرفته است که باعث شده آمارهای دقیق تری از شرایط اقتصادی کشورداده شود.
گزارش بانک جهانی نشان می دهد که جایگاه منطقه ایران در میان کشورهای موضوع سند چشم انداز( کشورهای همسایه و منطقه) در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ تغییری نداشته و همچنان کشورمان در رتبه ۱۶ از میان ۲۵ کشور قرار دارد. موضوعی که نشان می دهد برای ارتقای جایگاه منطقه ای کشورمان در گزارش سهولت انجام کسب و کار نیازمند تغییرات زیادی در شرایط اقتصادی هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.