صفحه اصلی / ریسک ارزی صادرکنندگان چگونه پوشش داده می شود؟

ریسک ارزی صادرکنندگان چگونه پوشش داده می شود؟

 و از آن استفاده نمی کنند اما سال هاست که کار می کند و تا به الان کمک بسیاری هم به صادرات کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران،  صندوق ضمانت توسعه صادرات، سال هاست فعالیت می کند و سعی می کند به صادرکنندگان خدمات ارائه دهد. به هرحال صادرات پر از ریسک است و این صندوق برای پوشش این ریسک ها شروع به کار کرده است. براساس آنچه در سایت این سازمان نوشته شده است: «عدم وصول بموقع مطالبات از خریداران خارجی در اغلب اوقات صادرکننده را در تنگنای مالی قرارداده و در نتیجه باعث ناتوانی وی در ایفای تعهدات مالی وی به اعتبار دهندگان داخلی و گاهی اوقات منجر به ورشکستگی کامل وی می گردد. بمنظور تشویق صادرکنندگان به توسعه فعالیت های صادراتی خود و کاهش نگرانی آنها در این زمینه و ارائه پوشش های لازم به آنها در مقابل ریسک های سیاسی و تجاری، دولت ها اقدام به ایجاد شرکت های بیمه اعتبار صادراتی می نمایند. این قبیل شرکت های بیمه عمدتاً وابسته به دولت و متکی به حمایت های مالی آن بوده و اغلب ریسک هایی را پوشش می دهند که معمولاً از سوی شرکت های بیمه تجاری قابل پوشش نیستند. در این راستا و بمنظور تامین امنیت مالی صادرکنندگان ایرانی و در نتیجه توسعه موثر صادرات غیر نفتی کشور، صندوق ضمانت صادرات ایران با همکاری آنکتاد، بعنوان تنها شرکت دولتی بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس گردیده و فعالیت خود را تحت نظارت مرکز توسعه صادرات ایران آغاز نمود.»
البته طی سالیان مختلف، فعالیت سازمان دستخوش تغییرات شد و حتی چندسالی به دست فراموشی سپرده شد. اما پس از ده سال عدم فعالیت، بار دیگر صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان یک سازمان وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و با شخصیت حقوقی و مالی مستقل مجددا در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد.
حالا هم مجتبی خسرو تاج، قائم مقام وزیر صنعت در نخستین همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق اعلام کرد: قرار شد از صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو به عنوان سپرده در بانک ها قرار بگیرد تا با استفاده از آن ضمانت نامه های لازم برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی صادر شود.
همچنین به گفته خسروتاج، در برخی اوقات نوسانات نرخ ارز موجب متضرر شدن صادرکنندگان می شد، به عنوان مثال روبل در چند مدت اخیر با افت ارزش مواجه بود که به این ترتیب صادرکنندگانی که در مقابل امر صادرات ارز روبل دریافت می کردند، متضرر می شدند. بنابراین مقرر شد، صندوق ضمانت صادرات این اختلاف را پوشش دهد.
به این ترتیب صندوق ضمانت توسعه صادرات سال ها سعی کرده است ریسک های صادرکنندگان را کاهش دهد. احمد صادقیان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران بیان کرد: وظیفه صندوق ضمانت توسعه صادرات همین است که ریسک ها را برای صادرکنندگان کاهش دهد. البته بعضی صادرکنندگان از آن اطلاع ندارند و از آن استفاده نمی کنند. اما سال هاست که کار می کند و تا به الان کمک بسیاری هم به صادرات کرده است.
به گفته صادقیان، صادرات ریسک های خاص خود را دارد و البته صندوق هم آمادگی پوشش این ریسک ها را دارد. او ادامه داد: در این زمینه حرکت های مثبتی انجام شده است. البته در مورد نرخ سود صندوق صحبت های مختلفی گفته می شود که در واقع می توان درباره این نرخ ها با صندوق مذاکره کرد. این نرخ ها قابل کاهش است. به هرحال صندوق هم برای پوشش دادن ریسک صادرکنندگان باید ریسک هایی را قبول کند. برای بررسی این ریسک ها هم دو طرف معامله مهم هستند؛ هم مراجعه کننده داخلی و هم مراجعه کننده ای که اعتبارش مورد سنجش قرار می گیرد مهم است. صندوق با بررسی این افراد، نرخ ها را کاهش می دهد.
براساس صحبت های رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، اقدامات صندوق ضمانت توسعه صادرات شامل تمام محصولات و تولیدات کشاورزی صنعتی هم می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.