صفحه اصلی / امروز توانسته‌ایم وعده ایجاد اشتغال را محقق کنیم

امروز توانسته‌ایم وعده ایجاد اشتغال را محقق کنیم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در آیین بهره‌برداری مرحله نخست اتصال فیبر نوری به منازل با بیان اینکه جهان امروز جهان نوآوری و خلاقیت است،‌ اظهار کرد: چنانچه که بخواهیم بحث نوآوری و خلاقیت را به صورت جدی در کشور دنبال کنیم، باید بدانیم که کانون اصلی تحول اقتصاد کجا است.
وی با تأکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اقدامات جدید و نوآوری است، گفت: چنانچه اقتصاد، دانش‌بنیان باشد می‌تواند مقاومتی نیز باشد. تفاوت‌های اقتصاد دانش بنیان با روش‌های اقتصاد سنتی در این است که درآمد اقتصادهای قبلی پس از حدود یک قرن هنوز متکی به منابع نفت است. اما در اقتصادهای دانش بنیان درآمد متکی بر فکر، دانش و علم روز است.
معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان اینکه مردم همچنان احساس می‌کنند که اتفاق ویژه‌ای برای آنها نیفتاده است، ادامه داد: تحول زندگی شخصی، افزایش درآمد،‌ ایجاد رفاه و اشتغالزایی از جمله انتظاراتی است که مردم از اقتصاد دارند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: در زمان دولت آقای خاتمی هنگام نگارش سند چشم انداز فکر می‌کردیم که تبدیل شدن به قدرت اول منطقه قابل دسترسی است و امروز نیز با افتخار می‌گوییم که اقتصاد ما در جایگاه هجدهم دنیا قرار دارد اما رتبه رقبای ما در منطقه بالاتر از ما است. به همین دلیل چنانچه فردی در داخل کشور دلسوز ملت و آینده ایران است باید نسبت به چنین شاخص‌هایی حساس باشد.
وی تصریح کرد: افراد نباید صرفاً به این دلیل که می‌توانند دو روز در قدرت باقی بمانند منافع و دارایی‌های مردم را فدا کنند.
معاون اول رییس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین دغدغه ما باید اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده باشد، گفت: جوانان فارغ‌التحصیل بزرگترین سرمایه‌های کشور هستند که دستیابی به ‌آنها امری بسیار دشوار برای سایر کشورها است.
وی خاطرنشان کرد: تنها راه حل موضوع اشتغالزایی برای جوانان خلاقیت، نوآوری و دانش بنیان کردن اقتصاد در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. در همین زمینه دانشگاه‌ها به عنوان کانون‌های اصلی دانش بنیان کردن اقتصاد محسوب می‌شوند. به همین دلیل نگاه به دانشگاه‌ها باید متحول شود و دانشگاه باید به جای محصور شدن به یک سری محدودیت‌های اجباری از بیرون برای توسعه کشور فکر کند و راهکار اتخاذ نماید.
جهانگیری خاطرنشان کرد: امروز این ظرفیت در اقتصاد ایران وجود دارد که از اتکا به منابع نفتی، به فکر و دانش متکی شود. چنانچه که در این جهت حرکت کنیم در بخش‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات شاهد ایجاد مشاغل بسیاری برای جوانان تحصیلکرده خواهیم بود.
 جهانگیری در بخش‌هایی از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه ایجاد مشاغل در تعداد بالا کاری بسیار دشوار است، خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم وزیر ارتباطات اعلام کرد که در سال ۹۵ در حوزه فناوری اطلاعات ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند. در آن زمان من در امکان پذیر بودن تحقق این وعده به تردید افتادم چرا که ایجاد این میزان اشتغال امری بسیار دشوار است. اما امروز مشاهده می‌کنیم که چنین اقدامی انجام شده است.
معاون اول دولت تدبیر و امید گفت: حتماً یکی از جهت‌گیری‌های اصلی کشور حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و استفاده از همه ابزارهای این فناوری خواهد بود.
جهانگیری با انتقاد از برخی اظهارات راجع به فناوری اطلاعات گفت: اینکه عده‌ای فکر می‌کنند می‌توانند با ایجاد محدودیت جلوی توسعه کشور را بگیرند در اشتباه هستند. چرا که امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که ابزار در حال تحول است و چند جوان با ایجاد یک شرکت تحولی نوین در خدمات ایجاد و ده‌ها و صدها برابر شرکت‌های قدیمی سرویس‌دهی می‌کنند.
وی تأکید کرد: باید از ویژگی‌های منحصر بفرد فناوری اطلاعات برای توسعه آینده کشور و ایجاد اشتغال و دانش بنیان کردن اقتصاد استفاده کرد.
معاون اول رییس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در حوزه فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در این حوزه در دولت انجام شده است اجرایی شدن طرح دولت الکترونیک است. این موضوع از زمان آقای خاتمی مطرح بود اما پیشرفت چندانی نداشت. در دولت یازدهم وزارت ارتباطات، سازمان برنامه‌ و بودجه و شورای فناوری اطلاعات طی جلساتی موضوع اجرایی شدن دولت الکترونیک را مورد بررسی قرار دادند.
جهانگیری با بیان اینکه از اجرای دولت الکترونیک به دنبال ارایه خدمات با ارزانترین قیمت و ساده‌ترین روش و همچنین از بین بردن فساد هستیم، خاطرنشان کرد: ما نه می‌توانیم با دستگاه قضایی و نه با دستگاه‌های بازرسی کاری برای مقابله با فساد انجام دهیم. چرا که امروز ۳۷ سال از فعالیت این دستگاه‌ها می‌گذرد و ما هر روز شاهد فسادی در کشور هستیم. در همین زمینه معتقدیم که چنین روش‌هایی باید متحول شود و شفافیت روی کار بیاید. چرا که مردم باید از همه اطلاعات کشور باخبر باشند.
معاون اول رییس جمهور در پایان تأکید کرد: گردش آزاد اطلاعات و دولت الکترونیک می‌تواند به میزان زیادی فساد را از جامعه دور کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.