چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر تنها راه برون رفت از بحران اعتیاد است

اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر تنها راه برون رفت از بحران اعتیاد است

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایسنا، حسین احمدی نیاز ، در مورد رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر، افزود: این روش یک روش منطقی و مبتنی بر واقعیات جامعه است. قوانین سختگیرانه همواره در خصوص مبارزه با موادمخدر وجود داشته اما متاسفانه با توجه به وضعیت موجود و میزان آسیب های وارده به جامعه از ناحیه موادمخدر ملاحظه می‌شود که هیچ کدام از این سیاست ها نتوانسته آن طور که باید و شاید موثر واقع شود. چون گسترش وسیع حوزه موادمخدر و جهش مصرف کنندگان موادمخدر از سنتی به صنعتی را شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه شکست‌ها ناشی از نبود رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موامخدر است، تاکید کرد: با تجربه‌ای که از کشورهای دیگر (به ویژه کشورهای توسعه یافته و موفق در مبارزه با موادمخدر) داریم می‌بینیم با همین رویکرد به موفقیت ها و پیروزی های زیادی دست یافته‌اند.
این وکیل برجسته کشورمان با بیان اینکه یکی از این کشورها هلند است، بیان کرد: «هلند جزو معدود کشورهایی است که مصرف موادمخدر در آن آزاد است ولی با شرایط، حدود و مقرراتی که برای آن در نظر گرفته اند. در حقیقت موضوع اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر باعث موفقیت این کشور در برخورد با موادافیونی شده است.
احمدی نیاز با اشاره به این که در جامعه ما باید نسبت به اجتماعی شدن این مبارزه زودتر اقدام می‌شد، گفت: با آگاهی دادن به مردم، استفاده از نهادهای مدنی و سمن‌ها و حتی مطبوعات مسلما به موفقیت بیشتری در حوزه پیشگیری می‌رسیدیم. همه می‌دانند که موادمخدر ناپسند، مذموم و خطرآفرین است. اما کشور ما در محل ترانزیت موادمخدر قرار دارد، بیکاری، حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی مزید بر علت در استفاده از این مواد شده است. لذا باید در کنار اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر نسبت به کاهش آسیب‌ها و کنترل شرایط موجود نیز اقدام کرد. در غیراین صورت نمی‌توان به موفقیت چشمگیری دست یافت.
به گفته وی، ما در جامعه دچار گسست شده ایم. گسست موجود یک واقعیت تلخ است که برخی از مسئولین حاضر به قبول آن نیستند. بخشی از این گسست جوانانی هستند که در دام اعتیاد قرار گرفته اند.
احمدی نیاز تصریح کرد: جامعه به علت این گسست دچار فشارهای بسیاری در زمینه پرخاشگری اجتماعی و خشونت های موجود شده است. برای این که بتوانیم گام موفقی برداریم اول باید با چشم اجتماعی به آسیب های اجتماعی نگاه کنیم. همه ما محصل بودیم ولی هیچ کدام از درس‌هایمان به ما یاد نداد که درست زیستن چگونه است. بنابراین این حرکت ستاد که عزم خود را جزم کرده تا مهارت‌های زندگی را به دانش آموزان آموزش دهد یک قدم بسیار منطقی و بزرگ است.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موامخدر احمدی نیاز در پایان؛ با اشاره به این که تمام شبکه های تلویزیونی پر از پند و موعظه است، گفت: ولی خروجی آن آنقدرها هم خوب نبوده و ما شاهد آسیب های اجتماعی و اعتیاد در کشورمان هستیم، بنابراین نتوانسته ایم این موعظه ها را درست به مخاطب خودمان منتقل کنیم. این موارد زنجیروار به هم متصل هستند و تا زمانی که نتوانیم حلقه ها را بشناسیم و برخورد منطقی با آن داشته باشیم، نمی توانیم گام های اساسی را برداریم و به گمان من این داستان تکرار خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.