صفحه اصلی / واحد جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس آماده بهره برداری است

واحد جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس آماده بهره برداری است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  شانا، با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان و متخصصان داخلی، پروژه واحد جدید بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس مراحل پایانی راه اندازی را طی کرده و آماده بهره برداری است.
هاشم نامور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این باره گفت: واحد جدید بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس با هدف افزایش کمیت و کیفیت بنزین را می‎توان به چهار بخش تصفیه نفتای سنگین، اکتان افزا، احیای کاتالیست و تثبیت کننده تقسیم کرد که عملیات اجرایی بخش تصفیه نفتا (NHT) به عنوان تامین کننده خوراک بخش بنزین سازی، در بهمن‎ماه ٩۵ تکمیل، راه اندازی و بهره برداری شد.
وی با بیان این‌که پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین از طرح‎های مهم کشور و از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی در سیاست‎های کلان کشور به شمار می‎آید، افزود: به‎منظور تحقق این رویکرد و رفع نیاز کشور در حوزه انرژی و تامین فرآورده‎های نفتی، توسعه ظرفیت پالایشی، حفظ منافع ملی و بهره گیری از سرمایه گذاری‎های انجام شده با تلاش کارکنان متعهد، پروژه واحد جدید بنزین سازی آماده بهره برداری است.
وی تصریح کرد: ظرفیت واحد جدید بنزین سازی روزانه ٢۵ هزار بشکه است که سبب تولید روزانه حدود سه میلیون لیتر بنزین با کیفیت استانداردهای یورو ۴ می شود و ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس را تا سقف ١٢ میلیون لیتر در روز افزایش می‎دهد.
به گزارش شرکت پالایش نفت بندرعباس، نامور گفت: با توجه به اهمیت بهره برداری و راه اندازی پروژه افزایش ظرفیت بنزین، کارکنان و متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس در دو شیفت کاری به شکل تمام وقت و حتی در روزهای تعطیل در حال فعالیت بوده‎اند.
وی افزود: اجرای موثر، کارآمد، موفقیت آمیز و همزمانی راه اندازی پروژه با دیگر فعالیت‌های واحد های عملیاتی، با برنامه ریزی، کنترل دقیق، پایش مستمر و روزانه پیشرفت کار با حداکثر بهره گیری از ظرفیت های موجود و با مشارکت، همکاری، همدلی و تلاش خستگی ناپذیر کارکنان شاغل در پروژه محقق شده است.
افزایش ظرفیت تولید بنزین نهایی پالایشگاه، ارتقای کیفیت فرآورده های نفتی، بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود عملکرد اقتصادی، کاهش آلاینده های زیست محیطی، استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها و امکانات داخلی، فراهم شدن زمینه‎های اشتغال مولد و مستمر، ارتقای سطح دانش و تجربه نیروی انسانی شاغل در پروژه‎ها، ارتقای توانمندی شرکت‌های داخلی برای حضور مؤثرتر در عرصه های رشد اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور، زینه‎سازی برای پرورش نیروهای متخصص، ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به توان و تولید داخلی و حرکت به سمت خودکفایی در تولید فرآورده‎های نفتی مورد نیاز کشور از دستاوردهای اجرای این پروژه به شمار می‎آید.
به گزارش شانا، طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس دارای ٩ واحد اصلی است که واحدهای تصفیه نفتای سنگین با ظرفیت ٢۵ هزار بشکه در روز، واحد تصفیه نفتای سبک با ظرفیت ٢١ هزار بشکه در روز، واحد تبدیل کاتالیستی با ظرفیت ٢۵ هزار بشکه در روز، واحد تصفیه نفت گاز با ظرفیت ۵٠ هزار بشکه در روز و واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت ١٢٠ تن در روز از واحد های مهم این طرح است.
با اجرای این طرح ظرفیت تولید بنزین سه میلیون لیتر در روز افزایش می یابد و ۷۰ درصد از بنزین تولید این پالایشگاه (هشت میلیون لیتر) یورو ۴ خواهد شد و سرانجام ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به ۱۲ میلیون لیتر می‎رسد.
وی افزود: به دنبال اجرای این پروژه کیفیت نفت گاز تولیدی پالایشگاه بندرعباس روزانه هشت میلیون لیتر و گوگرد گرانول ٢۵٠ تن در روز افزایش می‎یابد.
شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ٣۵٠ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی سومین پالایشگاه نفت کشور به لحاظ ظرفیت پالایشی است که به دلیل موقعیت مکانی، ویژگی‎هایی همچون استفاده از آب دریا به منظور خنک کردن و تهیه آب شیرین و استفاده از اسکله اختصاصی برای دریافت نفت خام و صادرات فرآورده دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.