صفحه اصلی / مزایای اتصال فیبر نوری به منازل

مزایای اتصال فیبر نوری به منازل

شایلی قرایی
توسط شرکت مخابرات ایران افتتاح خواهد شد. شرکت مخابرات ایران امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه، فعالیت‌های فیبر نوری و طرح تانوما (تارهای نوری مخابرات ایران) را افتتاح می‌کند. طرح اتصال فیبر نوری به منازل مشترکان (FTTH) از سال گذشته به صورت جدی جزو کارهای استان‌ها قرار گرفت و فاز اول آن از نظر زیرساخت و تحویل فیبر به تعدادی از مشترکان به پایان رسیده است. در حال حاضر نیز مخابرات طرح فیبر تا منازل را در دستور کار قرار داده است. 
به گزارش کسب و کار نیوز با اجرای پروژه «فیبر نوری به منازل»، به جای کابل مسی، فیبر نوری به کاربران خانگی، ادارات و موسسات ارائه می‌شود. طرح اتصال فیبر نوری که سرعت ارتباط را در حد چشمگیری افزایش می‌دهد، در کشورهای مختلف دنیا انجام شده است اما جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتال بسیار زیادی روی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند. 
اتصالات پهن باند فیبر به خانه یا همان اتصالات پهن باند FTTH، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای اماکن به صورت اختصاصی است. این سیستم‌ها که براساس نور هستند، توان انتقال انبوهی از اطلاعات به شکل کارآمدتری از قبیل تلفن، ویدئو، داده و غیره را در مقایسه با شیوه سنتی کابل‌های مسی دارا هستند. این فناوری به سرعت رو به گسترش است زیرا برتری‌هایی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفیت برد بیشتر نسبت به زوج‌های پیچیده رسانا و خطوط DSL از جمله آنهاست. 
بسیاری از محققان و آگاهان این عرصه معتقد هستند که شرکت‌های بزرگ و قدیمی مخابراتی چنانچه بتوانند زیرساخت‌های خود را به‌روز کنند، می‌توانند از طریق اجاره زیرساخت‌ها کسب درآمد کنند. آنچه از این پس مخابرات را درگیر خواهد کرد یافتن مشتریان جدید برای این محصول است. بنابراین در این تاریخ مکان‌های فیبرگذاری‌شده روی نقشه‌های استان‌ها مشخص خواهد شد و باید در انتظار چگونگی اقبال مشتریان مخابراتی به این طرح بود. 
همچنین با وجود این با گذشت زمان زیادی که از طرف اپراتور چهارم با نام ایرانیان نت وعده داده شده بود، محمود واعظی درباره آخرین وضعیت اپراتور چهارم ارتباطی و دلایل ناکامی اپراتور فیبر نوری در تحقق وظایفش اظهار کرد که متاسفانه طبق آنچه در پروانه اپراتور چهارم مورد اشاره قرار گرفته، شرکت ایرانیان نت تاکنون موفق نبوده است. افرادی که این پروانه را گرفتند، فکر نمی‌کردند برای ایجاد شبکه فیبر نوری در کشور چنین سرمایه‌گذاری عظیمی لازم باشد. سرمایه اجرای این طرح در داخل کشور برای شرکت مربوطه وجود نداشت و در دوره تحریم هم این امکان نبود که اپراتور چهارم بتواند از حضور سرمایه‌گذاران خارجی بهره بگیرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایرانیان نت پس از پایان تحریم‌ها مذاکراتی را درباره جذب سرمایه‌گذار خارجی انجام داده، عنوان کرد: اکنون حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد مذاکرات این شرکت با یک شریک خارجی انجام شده و ممکن است ظرف یک ماه آینده قراردادی بین آنها امضا شود. براساس امضای این قرارداد هشت کلانشهر کشور تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهند گرفت. 
فیبر نوری برای فواصل طولانی در مجموع ارزان‌تر است
مهدی زندی،کارشناس ارشد مخابرات
تکنولوژی فیبر نوری در حدود ۴۰ سال قبل با سرمایه‌گزاری چندین شرکت از جمله آزمایشگاه bell در آمریکا و ITT در انگلستان وارد عرصه دنیای مخابرات شد و با نصب نخستین رشته آن در شیکاگو اعلام موجودیت کرد. در دهه ۸۰ تنها مشتریان اصلی این کابل شرکت‌های مخابراتی بودند و سپس در دهه نود وارد دنیای شبکه‌های کامپیوتری شد و در دهه فعلی به استفاده همگانی اعم از شبکه‌های کامپیوتری، تلویزیونی و مخابراتی کشیده شد. فیبر نوری یکی از رسانه‌های انتقال داده با سرعت بسیار بالا و برای مسافت طولانی است و رشته‌ای از تارهای شیشه‌ای است که هر تار ضخامتی به اندازه تار موی انسان دارد که از آن برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. یکی از مزایای اولیه این کابل نسبت به کابل‌های دیگر تاثیر‌پذیری کمتر نسبت به نوسانات و اختلالات موجود در شبکه است. فیبر نوری برای فواصـل طولانی در مجموع ارزان‌تر است، در حقیقت کیلومترها کابل نوری درنهایت از کابل‌های مسی ارزان‌تر تمام می‌شود و همچنین باریک‌تر است. ظرفیت بالاتری در انتقال دیتا دارد، به دلیل بالا بودن ظرفیت انتقال دیتا از طریق فیبر نوری نسبت به سیم مسی می‌توان حجم بیشتری از اطلاعات را به صورت همزمان از طریق آنها مبادله کرد. از سوی دیگر، میزان افت سیگنال در فیبر نوری بسیار کمتر از سیم‌های مسی است. 
در بخش هسته و کابل اصلی (مترو) از کابل‌های فیبر نوری داخلی استفاده می‌شود اما برای رساندن این کابل‌ها به در منازل یا شرکت‌ها باید از میکروکابل استفاده شود چرا که این میکروکابل‌ها هم کوچک‌تر و دارای مفصل کمتری هستند و علاوه‌بر آن تعداد بیشتری از این کابل‌ها را می‌توان از داکت‌ها عبور داد، در نتیجه هزینه طرح کاهش می‌یابد. 
ایجاد شبکه فیبر نوری نیازمند ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است
علی‌اکبر شهیدی، کارشناس مخابرات
دسترسی به شبکه فیبر نوری یا FTTX شرایطی فراهم می‌کند تا پهنای باندی معادل ۲۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار شهروندان قرار گیرد، پهنای باندی که می‌تواند در حوزه‌های مختلف مانند آموزش الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، دولت الکترونیکی یا IPV و ده‌ها مورد دیگر مورد استفاده قرار گیرد اما برای ایجاد این شبکه لازم است بیش از ۵ میلیارد دلار برای ایجاد ۶.۸  میلیون پورت هزینه و سرمایه‌گذاری شود موضوعی که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های اپراتور فیبر نوری یا اپراتور چهارم در کشور را با اما و اگرهای متعدد همراه ساخته است. 
این در حالیست که پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان وزارت ارتباطات قرار گرفته و اگرچه در ابتدا اپراتور چهارمی به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شده بود اما با توجه به مشکلاتی با تاخیر روبه‌رو شده و هنوز به مرحله اجرای کامل نرسیده است. توسعه شبکه ملی فیبرنوری کشور و رشد ۱۴۷ درصدی آن از جمله برنامه‌های پنجم توسعه کشور بود که قرار بر آن شد که تا سال ۹۵ محقق شود. 
در حال حاضر طبق آمارهای اخیر ظرفیت کابل فیبر نوری بین شهری در ایران به ۶۱ هزار کیلومتر رسیده است که ضرورت دارد بر ادامه توسعه آن اندیشیده شود. این در حالست که فناوری‌های جدید همانند فیبر نوری به خدمت گرفته می‌شود تا روند واگذاری تلفن ثابت سرعت گیرد. ضرورت دارد استفاده از فیبر نوری برای واگذاری تلفن ثابت در دستور کار قرار گیرد تا علاوه‌بر تسریع فرآیند واگذاری، بتوان خدمات جدید دیگری هم بر این بستر به مشترکان ارائه کرد. 

همچنین مطالعه کنید:

ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصادو مسکن وزارت راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.