صفحه اصلی / اشتغالزایی کم‌هزینه دانش‌بنیان‌ها

اشتغالزایی کم‌هزینه دانش‌بنیان‌ها

گروه تجارت و توزیع
به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از آنجایی که هزینه ایجاد شغل از طریق دانش‌بنیان‌ها یک سوم هزینه ایجاد شغل در سایر صنایع است، شانس اشتغالزایی از طریق دانش‌بنیان‌ها بیشتر بوده و اشتغال دانش بنیان‌ها هم به صرفه‌تر و هم کم هزینه‌تر خواهد بود.
به گزارش کسب و کار نیوز رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت صندوق ۵۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است، گفت: پتانسیل اشتغالزایی اقتصاد دانش‌بنیان حداقل سه برابر دیگر بخش‌هاست و هزینه آن یک‌سوم است. 
بهزاد سلطانی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۵۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده است، اظهار کرد: این میزان ایجاد اشتغال به‌واسطه تسهیلات پرداخت شده از سوی صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که درنهایت منجر به ایجاد ۱۴ هزار شغل مستقیم و ۴۲ هزار شغل غیرمستقیم شده است. 
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تعداد مصوبات سال گذشته این صندوق به نسبت دو سال پیش رشد صددرصدی داشته است، تصریح کرد: مصوبات این صندوق سال گذشته به یک هزار و ۳۳ مورد رسید که ارزش ریالی آنها بالغ بر ۶۵۲ میلیارد تومان بود. 
وی درباره نحوه ایجاد این میزان اشتغالزایی با توجه به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: براساس فرآیند اعطای تسهیلات، شرکت‌های دانش‌بنیان پولی را از ما می‌گیرند تا طرحی را اجرایی کنند؛ برای اجرای طرح توسعه‌ای خود نیز نیازمند شاغل کردن تعدادی نیرو هستند که ممکن است در خود شرکت‌های دانش‌بنیان نباشند. 
سلطانی با اشاره به اینکه تازه این میزان اشتغال ایجاد شده را با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل مسائل بیمه و مالیات چندان شفاف نیستند، به صورت حداقلی برآورد کردیم، گفت: شاید بخش‌های دیگر آمار اشتغال را براساس معیار حداکثری اعلام کنند اما صندوق با در نظر گرفتن کف اشتغال ایجاد شده، دنبال تصویرسازی از واقعیت حاکم بر حوزه علمی است. 
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: شرکت‌ها بعد از دریافت مهر دانش‌بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، طرح‌های‌شان را برای تصویب پرداخت تسهیلات به ما ارائه می‌کنند؛ آمار اشتغالزایی مذکور هم در ارتباط با طرح‌های تصویب شده از سال ۹۳ تا ۹۵ است. 
وی با بیان اینکه سال ۹۲ هیچ پولی برای حمایت به صندوق تخصیص داده نشد، درباره پتانسیل این بخش برای ایجاد اشتغال در سال جاری عنوان کرد: پتانسیل اشتغالزایی از طریق اقتصاد دانش‌بنیان حداقل سه برابر اشتغالزایی از طریق بخش‌های دیگر است؛ هزینه ایجاد شغل پایدار از طریق اقتصاد دانش‌بنیان ۱۰۰ میلیون تومان است در حالی که برای ایجاد شغل میانگین ۳۳۰ میلیون تومان نیاز است. 
سلطانی با تاکید بر اینکه دولت برای رفع مشکل اشتغال باید سرمایه‌گذاری‌هایش را به این بخش منتقل کند، درباره برآوردش از توانمندی حوزه دانش‌بنیان برای ایجاد شغل تصریح کرد: قطعا هر چه بیشتر تامین مالی شویم، می‌توانیم تعداد بیشتری شرکت دانش‌بنیان را تحت حمایت قرار دهیم و در نهایت شغل بیشتری ایجاد کنیم؛ در ارتباط با بحث ظرفیت هم باید گفت: همانطور که توانستیم طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ و با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، ۵۶ هزار شغل ایجاد کنیم، در آینده هم می‌توانیم همینگونه ادامه مسیر دهیم. 
وی گفت: البته باید یک نکته را در نظر داشت که هر چه جلوتر می‌رویم به دلیل انبوه شدن شرکت‌ها، نرخ ایجاد شغل نیز ارزان‌تر می‌شود.
حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران
ایجاد مشاغل پایدار با دانش بنیان ها
اشتغال زمانی ایجاد می‌شود که کشور از رکود خارج شده و در مسیر رونقی قرار بگیرد. وقتی از رکود خارج شویم اشتغال شروع می‌شود. نمونه این توضیح اشتغالزایی صنعت فولاد است که به دلیل رشدی که داشته، میسر شده است. برخی از صنایع ما هنوز به آن مرحله از رشد دست پیدا نکرده‌اند که بتوانند اشتغالزایی کنند نمونه آن نیز بخش‌های نفتی است متاسفانه هنوز از طریق نفت نتوانسته‌ایم به اشتغال مناسبی برسیم و علت آن هم عدم رونق و رشد اقتصادی است. بنابراین مشکل اساسی بازار ما در حال حاضر شرایط رکودی است که منجر شده هزینه اشتغال بالا باشد. زمانی که رونق فراهم باشد در همه بخش‌ها شغل ایجاد خواهد شد اما مزیت اشتغالزایی از طریق دانش‌بنیان‌ها این است که دیگر با تکیه بر آنها نیازی به واردات تکنولوژی و… نیست چرا که این بخش‌ها خود بر طبق دانش روز دنیا و مطابق با آن عمل می‌کنند قطعا اگر دانش‌بنیان‌های ما بتوانند در بازار دستاوردها خود را تبدیل به کالا کرده و بومی شوند به ایجاد شغل‌های پایداری دامن خواهند زد و مهم‌تر اینکه دیگر برای ایجاد شغل و فعالیت در یک بخش دل نگران تغییر تکنولوژی نخواهیم بود چون آنها با روش‌های روز دنیا آشنایی دارند. دانش‌بنیان‌ها به نسبت چند سال قبل قدم‌های خوبی در کشور بر داشته‌اند و کم کم به این مسیر می‌روند که خود را در بازار نشان دهند و مطرح شوند. اما داشتن بازار تقاضا برای همه و البته دانش‌بنیان‌ها هم الزامی است. وگرنه تا زمانی که تقاضا کم است و قدرت خرید مردم پایین، تولید هر محصول چه دانش بنیان باشد و… فرقی نمی‌کند و روی دست تولیدکننده باقی خواهد ماند. نمونه این بحث نیز پر شدن انبار محصولات در شرایط رکودی این سال‌هاست. 
مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی تهران
توسعه به اشتغال دانش‌بنیان‌ها نیاز دارد
یه نظر نمی‌رسد ایجاد اشتغال از دانش‌بنیان کم هزینه باشد ولی در هر صورت باید بدانیم توسعه به اشتغال دانش‌بنیان‌ها نیاز دارد در حال حاضر این مساله ضرورت توسعه است و نمی‌توان بدون آن توسعه را انجام داد. لازمه توسعه نوآوری و خلاقیت است و این هم از مسیر دانش‌بنیان‌ها حاصل خواهد شد اگر بخواهیم به توسعه برسیم باید از طریق دانش‌بینان‌ها باشد. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد شرکت‌های دانش‌بنیان به اندازه شرکت‌های معمولی دیگر درگیر رکود باشند اما مشکلی که این نوع شرکت‌ها دارند، این است که خود هنوز به آن مرحله از توانایی برای عرض اندام نرسیده‌اند وگرنه اگر قدرت لازم را به دست آورند آنها نه تنها مشکل رکود ندارند بلکه با تکیه بر خلاقیتی که دارند راحت‌تر می‌توانند به بازار متصل شوند. اگر کیفیت کار دانش‌بنیان‌ها خوب باشد حتی در شرایط رکودی هم قادرند محصولات خود را به فروش برسانند و اگر خود به نتیجه‌ای نرسند یا این حد از توانایی را به دست نیاورند در شرایط رونق هم نمی‌توانند امکان فروش محصولات خود را پیدا کنند یا اینکه اشتغالی داشته باشند. 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.