صفحه اصلی / یزد الگوی پاسداری از میراث ناملموس است

یزد الگوی پاسداری از میراث ناملموس است

محیط زیست برگزار شد یزد را الگوی این نوع میراث دانست.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ سومین نشست تخصصی بین‌المللی مرکز میراث ناملموس تهران با موضوع پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای پایدارسازی محیط زیست با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، بنیاد ایران شناسی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و با حضور نمایندگانی از کشورهای ترکیه، قزاقستان، استرالیا، انگلستان، تاجیکستان و ارمنستان آغاز شد.
«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور و رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران به اهمیت پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای محیط زیستی پایدار پرداخت و گفت:  نقش میراث ناملموس و رابطه آن با توسعه پایدار محیط درحالی بسیار اهمیت دارد که  تعامل این دو مقوله در تداوم محیط زیست، منابع طبیعی، سنت های فرهنگی و دانش سنتی بسیار تاثیرگذار است.
وی همچنین به شهر تاریخی یزد اشاره کرد که حفاظت از میراث ملموس و ناملموس آن منجر به توسعه پایدار و محیطی شده است.به گفته وی، شهر تاریخی یزد یکی از استان های کشور محسوب می شود که تعامل میراث ملموس و ناملموس و طبیعی را می توان در آن دید. به گونه ای که مردم در منطقه ای کویری با اختراع قنات آب را به داخل شهر می آورند و با این شیوه یکی از بهترین روشهای نگهداری و حفاظت از محیط زیست را ایجاد می کنند.
طالبیان افزود:وقتی آب به شهر یزد سرازیر می شود مردم با خاک این منطقه کیمیاگری می کنند و یکی از حیرت انگیزترین معماری های خشتی را به وجود می آورند. در واقع شهر یزد یکی از بهترین نمونه هایی است که تجربه تاریخی آن را در حفظ میراث ملموس و ناملموس و توسعه پایدار محیطی می توان الگو قرار داد.
معاون میراث فرهنگی کشور اما با ارائه تصویری از شهر تاریخی یزد به تشریح جنبه های مختلف شهری پرداخت و محلات شهری را موضوعی بسیار مهم قلمداد کرد.
وی افزود: محله یکی از بخش های مهم شهری است که متاسفانه در شهرسازی جدید فراموش شده است. اینکه چگونه محلات به وجود می آیند و روابط انسان ها در این محلات به چه صورت است از نکاتی است که باید دوباره مورد بازنگری قرار گیرد.
آنطور که رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران معتقد است، در محلات شهری آیین های مختلف و رویدادهای فرهنگی مهمی برگزار می شود که با حفظ میراث ملموس می توان برای حفاظت از میراث ناملموس نیز گام برداشت.
به گفته طالبیان، شهر یزد یکی از مناطقی است که مردم با ادیان مختلف در کنار هم زندگی می کنند و نگاه ادیان به یکدیگر و کنار هم قرار گرفتن آنها نیز تجربه بسیار خوبی است که تعامل میان میراث ملموس، ناملموس و حفظ محیط زیست برقرار کرده است. همچنین اینکه چطور دانش سنتی به حفظ انرژی و محیط کمک کرده است و با پیروی از الگوهای معماری آسایش محیطی ایجاد شده است مورد مطالعاتی بسیار خوبی است که می توان راجع به آن تحقیقات بسیار انجام داد و آن را تبدیل به یک الگو برای دیگر شهرهای کشور کرد.
همچنین «رضا سجودی» رئیس مرکز میراث ناملموس تهران در ادامه افزود: یکی از برنامه های کاری سالانه ما در مرکز میراث ناملموس مطالعه روی میراث ناملموس و جنبه های مختلف توسعه پایدار است به طوری که موضوع پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای پایدارسازی محیط زیست نیز با پیشنهاد خانم جانت بلیک مشاور مرکز و عضو شورای حکام میراث ناملموس با هدف افزایش آگاهی‌ اجتماعات محلی و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در منطقه‌ی آسیای غربی و مرکزی مطرح شد.
وی افزود: از همین رو، برنامه ای برای ارتباط میراث فرهنگی ناملموس و توسعه پایدار تهیه شد و از مقولات توسعه پایدار نیزمبحث پایدارسازی محیط زیست مورد تایید قرار گرفت. تا ارتباطی که میراث فرهنگی ناملموس و دستاوردهای آن می تواند با پایدارسازی محیط زیست داشته باشد مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.