صفحه اصلی / فرهنگ مهمان‌نوازی مصوبه اداری می‌شود

فرهنگ مهمان‌نوازی مصوبه اداری می‌شود

 به مصوبه‌ای برای دستگاه‌های اداری تبدیل شود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، نشست خبری همایش «گفتمان فرهنگ مهمان نوازی با رویکرد توسعه گردشگری» با حضور رئیس شورای فرهنگ عمومی و معاون گردشگری کشور پیش از ظهر روز سوم اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات معاونت گردشگری برگزار شد.
در این برنامه سیدحسین شاهمرادی رئیس شورای فرهنگی عمومی کشور گفت: موضوع مهمانداری و مهمان‌پذیری به لحاظ دینی در تمام رفتارها و سبک زندگی ما نهادینه شده است.
در طول تاریخ ایرانیان همیشه به مهمان‌نوازی معروف بوده‌اند. اگر مهمان‌نوازی خوب است باید این موضوع در میان مردم نهادینه شود و این کار را معاونت گردشگری انجام دهد. چون یکی از مهمترین کارها که جزو خروجی این همایش باشد و دستگاه‌ها برای نهادینه‌سازی آن باید دست به دست هم دهند بحث مهمان‌نوازی و مهمان‌دوستی است که می‌بایست به‌عنوان سرمایه اجتماعی تلقی شود.
وی گفت: این همایش یک روزه است اما مثل ستاره دنباله داری که تازه شروع شده و همه دستگاه ها باید پیرامون این موضوع فعالیت کنند. شورای فرهنگ عمومی آمادگی دارد که این موضوع را در دستور کار قرار دهد و با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی دستگاه ها را در بحث نهادینه کردن این حرکت مشارکت دهد.
شاهمرادی ادامه داد: این همایش تاکیدی بر هنجار سبک زندگی است. شعار دیگر حضرت آقا تولید و اشتغال بوده است. تولید و اشتغال در بحث گردشگری و مهمان نوازی بسیار بااهمیت است به واسطه آن ده‌ها شغل ایجاد خواهد شد و تمام صنایع دستی و تولیدات در این زمینه رونق می‌گیرد. اگر به مهمان‌پذیری اهمیت دهیم بیشترین سود و تولید ملی و تعامل دستگاه‌ها در آن دیده خواهد شد، پس دستگاه‌ها وظیفه دارند به کمک بالنده شدن این صنعت بیایند. زمینه آن همایشی است که برگرفته از خلقیات مهمانداری است و در آن موضوعات مختلفی مهمان نوازی و مهمان دوستی مطرح می‌شود.
مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری کشور در ادامه این نشست گفت: ما بارها متذکر شده‌ایم که گردشگری یک فعالیت فرابخشی است که به کمک دستگاه‌های مختلف نمی‌تواند به توفیق دست یابد. ما باید در مبنا و زیرساخت‌های ذهنی یک حضور و تحول جدی را با داشته‌های خود ایجاد کنیم. اخلاق‌مداری و مهمان‌نوازی در ریشه‌های تمدنی ما وجود دارد. مزیت و قوه ما همین دارایی است. وی گفت: همایش گفتمان مهمان نوازی روز دهم اردیبهشت ماه در دانشکده مدیریت تهران در سه بخش برگزار خواهد شد که ۲۱ مقاله در این رابطه ارائه می‌شود. محورهای آن عبارتند از مهمان نوازی در شعر فارسی، فرهنگ عامه، متون تصوف و خرده فرهنگ ها، مردم شناسی مهمان نوازی، آموزش مهمان نوازی و اشتغال و…
رحمانی موحد همچنین سال‌ها از مزیت مهمان نواز بودن ایران نتوانسته ایم استفاده کنیم، در خروجی این همایش باید بتوانیم طیف گسترده مرطبتین با این موضوع جمع کنیم ما ۲۱ موضوع را انتخاب کرده ایم که فراترین طیف توجه به مهمان نوازی است. ما به دنبال ارائه راهکار هستیم دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی نیز پذیرفته که این راهکار را به یک نگاه حکومتی و مصوبه اداری تبدیل کند بنابراین محورهای جمع بندی این همایش در قالب یک مصوبه ارائه خواهد شد.
نگاه همایش داخلی است اما این ظرفیت را دارد که معیارها و شاخص‌ها را در سطح برند بین‌المللی عرضه کنیم. برخی از کشورها هزینه رفت و آمد به کشورشان را تا یک دهم کاهش داده‌اند.
این بخش از زنجیره خدمات را از سودآوری کاهش داده‌اند و در ازای آن گردشگر را در معرض سودآوری ده‌ها شغل دیگر گذاشته اند مانند سودآوری در بخش اقامت، حمل و نقل، سوغات و… اگر چه بخشی سود کمتر بوده اما بخش های دیگر تقویت شده است، بحث مهمان نوازی ما باید چنین خروجی و مشارکتی برای توسعه گردشگری داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.