صفحه اصلی / برنامه‌ریزی برای بازیافت پسماندهای الکترونیک

برنامه‌ریزی برای بازیافت پسماندهای الکترونیک

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایلنا، معصومه ابتکار به مناسبت روز جهانی زمین در پیامی برای همایش زمین پاک که به میزبانی سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: برای دستیابی به زمین پاک و تغییر وضعیت کنونی زمین، نیازمند تلاش همه آحاد و ارکان جامعه هستیم.
معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: توجه به وضعیت زمین، رهایی آن ازآلودگی‌ها و تخریب‌ها بیش از هر دوره‌ای توجه بشر را به خود جلب کرده چراکه هیچ‌گاه مخاطرات تا این حد اشکار نشده و آثار مداخلات توسعه‌ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود.
ابتکار ادامه داد: از دلایل مهم این وضعیت، الگوی مصرف موجود بوده که جامعه ما نیز در ابعاد مختلف درگیر آن است، مصرف آب، انرژی ، غذا و دیگر مصارف به لحاظ پایداری سرزمین و توجه به حقوق نسل‌های آینده از الگوی صحیحی پیروی نمی‌کند و نیازمند بازنگری جدی است و روز زمین پاک فرصتی برای مرور وضعیت موجود و میسر پیش رو است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: روز زمین پاک در ایران از سال‌ها قبل با فعالیت برمحور مدیریت‌مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی آن از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه کشور صاحب قانون مدیریت پسماند است که سال٨٣ به تصویب رسید و شامل آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی است.
ابتکار ادامه داد: در دولت یازدهم این قانون به عنوان یک اولویت در مدیریت شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفت، طوری‌که ضمن بازنگری آن، تسهیلات و حمایت‌های مختلفی در فعالیت‌های مرتبط با مدیریت پسماند به تصویب رسیده است.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: شهرداری‌ها، شوراهای شهر و روستا، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و در نهایت آحاد مردم در این موضوع نقش مهمی دارند، مشکل اصلی در مدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می‌توانیم پس از بازیافت دوباره آنها را استفاده کنیم اما تبدیل به دورریز و زباله می‌شوند. فعالیت‌های آموزشی هدفمند اینک در سطوح مختلف تحصیلی با موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه است.
وی گفت: همچنین سال ٩٢ طرح سبز – ساحل پاک بر اساس یک تفاهم‌نامه جامع با استانداری‌ها، در مسیرهای گردشگری و تفرجی شمال کشور به اجرا درآمد و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی نیز با جدیت و بر اساس قانون پیگیری می‌شود. امیدوارم رفتارهای فردی و گروهی و شیوه زندگی همگان نیز به کمک تحقق این مهم آید که بدون آن زمین پاک به رویایی دست نیافتنی تبدیل خواهد شد.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.