صفحه اصلی / سرو کهنسال دربید یزد ثبت ملی شد

سرو کهنسال دربید یزد ثبت ملی شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، «ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان یزد با تصریح این خبر گفت: درختان کهنسال یا دیرزیست در هر کشوری، جزو مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی گیاهی آن کشور محسوب می‌شوند و ارزش شناخت و حفظ این منابع از دیدگاه علمی، تاریخ طبیعی و حتی به عنوان میراثی فرهنگی قابل ارزیابی است.
وی افزود: درختان کهنسال در طول هزاران سال، موانع اکولوژیک و تنش‌های نامساعد اقلیمی و محیطی متعدد را پشت سرگذاشته هم‌چنان به زندگی خود ادامه می‌دهند و به‌رغم این‌که هر سال شماری از این ذخایر ارزشمند ملی به‌علت غفلت و ناآگاهی و بندرت توسط عوامل طبیعی آسیب می‌بینند، ضرورت تحقیقات و پژوهش‌های علمی هرچه بیشتر بر روی آن‌ها احساس می‌شود.
به گفته‌ی ریاحی ‌مقدم، ابعاد وسیع اهمیت این درختان، تحقیقات هر چه بیشتر و گسترده‌تر و سرمایه‌گذاری‌های وسیع‌تر در خصوص آن‌ها را اجتناب‌ناپذیر کرده است، چون امروزه اهمیت درختان و نقش آنان در تنوع زیستی، توسعه پایدار، حفظ آب و خاک، مبارزه با گسترش بیابان‌ها، اکوتوریسم و ایجاد فرصت‌های اشتغال تفرجی، مقابله با بلایای طبیعی و ده‌ها موضوع دیگر، انکارناپذیر است.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: برای ایرانیان همه درختان به‌ویژه درخت سرو از احترام ویژه‌ای برخوردار بوده، به گونه‌ای که حتی بسیاری عقیده داشتند که زرتشت درخت سرو را از بهشت به ایران آورده است و از همین‌رو می‌بینیم که درختان کهنسال چند هزار ساله در جای جای ایران هنوز جنبه تقدس خود را حفظ کرده‌اند.
این مسئول در ادامه با بیان این‌که در استان یزد بیش از ۵۰ درخت کهنسال شناسایی شده‌ که از گونه‌های مختلفی مثل سرو، چنار، گردو و زبان گنجشک هستند، افزود: درختانی که هنوز هم در میان مردم حرمت و شکوه دارند و مردم روزهای تعطیل‌شان را در کنار آن‌ها شب می‌کنند.
وی ادامه داد: بیشتر درختان کهن استان بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ سال عمر دارند و سمبلی از مقاومت و پایداری مردم کویرنشین در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی هستند و شاید از همین‌رو باشد که یزدی‌ها این طور به درختان کهن‌سالشان احترام می‌گذارند و آن‌ها را مقدس می‌دانند.
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان  یزد در خصوص سرو روستای دربید گفت: روستای دربید کاملاً در دل کوهستان قرار دارد که خانه‌های این روستا هم‌چنین زمین‌های زراعی و باغات به‌شدت تحت‌تأثیر کوهستان قرار گرفته‌اند به طوری‌که باغات و ساختمان‌ها در این منطقه به صورت پله‌ای در دامنه‌ی کوه بالا می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: این دو سرو کهنسال از همه جهات با توجه به ارتفاع کوهستان و ارتفاع درخت، خود را بسیار زیبا جلوه می‌دهند به طوری‌که در هنگام ورود به روستا که شیب تندی دارد این دو درخت در کنار هم، به‌نحوی استقرار یافته‌اند که به مانند دو برادر در کنار هم خودنمایی می‌کنند، گویا در حال خوش آمدگویی به مسافران می‌باشند.
وی در خصوص ویژگی‌های این درخت چنین اظهار کرد: به‌علت خوش آب و هوا بودن منطقه در استان یزد فضای دیدنی روستا هم‌چنین قدمت بالایی که درخت سرو در این روستا دارد، می‌تواند جاذب گردشگری مناسبی در استان یزد باشد. به‌عبارت دیگر این روستا دارای معماری سنتی، جالب و دیدنی است و خانه‌های این روستا به‌علت کم بودن زمین مسطح برای سکونت، به‌صورت دو طبقه روی هم قرار گرفته‌اند. مزارع و باغ‌ها نیز به‌صورت پلکانی و با سنگ چین از هم جدا شده‌اند.
به گفته‌ی ریاحی‌مقدم، قلعه قدیمی این روستا از سنگ ساخته شده و دارای برج دیده‌بانی است که در زمان‌های گذشته از آن برای محافظت از روستا در برابر دزدان استفاده می‌شد.
وی ادامه داد: هم‌چنین آسیابی با سنگ‌های نسبتاً بزرگ در مسیر قنات روستای دربید قرار دارد که اهالی برای آرد کردن گندم، جو یا سایر حبوبات از آن استفاده می‌کردند که مجموعه این بافت تاریخی، موجب جذب گردشگران جهت بازدید از روستا می شود .
با تلاش اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان یزد درخت کهنسال روستای دربید به شماره ۳۴۸ در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران  به ثبت رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.