خیرالله خادمی تصریح کرد: در حال حاضر پروژه قزوین – رشت در حوزه زیرسازی پیشرفت ۹۵ درصدی را به ثبت رسانده و در ساخت ایستگاههای این محور نیز رشدی ۸۵ درصدی داشتهایم. ریلگذاری این پروژه ۱۶۵ کیلومتری نیز از چند ماه قبل آغاز شده و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این محور ریلگذاری شده است و پیشبینی میکنیم با توجه به آنکه کار در چهار جبهه مختلف ادامه دارد، ظرف چند ماه آینده ریلگذاری نیز به پایان برسد.
مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه پروژه ریلی قزوین- رشت یکی از اصلیترین اولویتها و در عین حال دشوارترین پروژههای زیرساختی ایران به حساب میآید، توضیح داد: این محور از نظر ساخت ابنیه و تونل یکی از پیچیدهترین شرایط را برای پیمانکاران به وجود آورده است. با توجه به آنکه وضعیت پروژه کوهستانی است و احتمال دارد ریزش بعضی از تونلها وجود دارد، قطعا نیاز به پیگیری کار تحت شرایط خاص وجود خواهد داشت.
خادمی ادامه داد: در این محور ۵۸ تونل تعریف شده که در حال حاضر کار ۵۰ تونل به اتمام رسیده و هشت تونل پایانی نیز مراحل آخر کار را پشت سر میگذارند تا امکان ریلگذاری در آنها فراهم شود. حدود ۵۰ دستگاه پل بزرگ در این پروژه قرار گرفته که اقدامات مثبتی در راستای ساخت و تکمیل آنها انجام شده است.
معاون وزیر راه با اشاره به قرار گرفتن طولانیترین پل ریلی کشور در این پروژه اظهار کرد: این پل که ۱۵۷۰ متر طول دارد در ورودی سد منجیل و اطراف دریاچه این سد قرار گرفته است. خوشبختانه کار اجرایی آن به پایان رسیده و ما این امید را داریم که با انجام ریلگذاری این پل بزرگ نیز در جریان افتتاح پروژه به بهرهبرداری نهایی برسد.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام دشواریها و پیچیدگیهای این پروژه که حدود ۳۵ کیلومتر از آن پل یا تونل است، خوشبختانه منابع مالی لازم فراهم شده و کار با سرعت قابل توجهی ادامه دارد. ما امیدواریم با نهایی شدن کار در بخشهای باقیمانده تا پایان دولت یازدهم امکان بهرهبرداری از این طرح فراهم شده و مردم گیلان از نعمت راهآهن بهرهمند شوند.