صفحه اصلی / رکورد جهانی سد لار در فرار آب

رکورد جهانی سد لار در فرار آب

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم, سد لار در سال ۱۳۶۱ در استان مازندران و در فاصله ۷۵ کیلومتری از تهران و ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل احداث شده است. ذخایر آبی این سد که یکی از ۵ سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است نسبت به دیگر سدهای این استان از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار است. به طوریکه تنها ۲ درصد از مخزن ۹۶۰ میلیون مترمکعبی این سد آب ذخیره شده است.
شرکت آب منطقه ای تهران چندسالی است که پروژه ای با عنوان علاج بخشی سد لار در دست دارد که با وجود فرار گسترده آب از مخزن این سد، هنوز این پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.
«خسرو ارتقایی» مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای تهران ۱۸ بهمن ماه سال ۹۴ به تسنیم گفته بود: "در تلاش هستیم که تا پایان سال جاری بتوانیم پیمانکار این طرح را انتخاب کنیم و در سال ۹۵ شاهد آغاز اجرای این پروژه مهم باشیم." اما به نظر می رسد تلاش مدیران این شرکت به ثمر ننشسته و در حالیکه سال ۹۵ به پایان رسیده و یک ماه از سال ۹۶ گذشته هنوز اجرای طرح علاج بخشی فرار آب سد لار آغاز نشده است.
برآورد بلند مدت (۲۵ ساله) نشان می دهد که حداقل فرار آب از مخزن سد لار ۳ مترمکعب در ثانیه و حداکثر آن حدود ۱۳ مترمکعب در ثانیه است. متوسط فرار آب این سد در طول سال حدود ۷ مترمکعب در ثانیه برآورد می شود. از اینرو، به طور متوسط در یک ۲۴ ساعت، حدود ۶۰۵ هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می کند. این رقم در طول یکسال رقمی بین ۲۲۰ میلیون مترمکعب تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می شود که رقم بسیار بزرگی است. هیچ سدی در دنیا تاکنون این میزان فرار آب نداشته و در این خصوص سد لار رکورد فرار آب را در بین سدهای دنیا از آن خود کرده است.
به نظر می رسد بهره برداری از سد لار با وجود فرار آب به یک رویه معمول بدل شده است. در بازه زمانی اواسط فروردین تا پایان مرداد آب نشت کرده از سد لار که به صورت چشمه هایی در پایین دست جریان می یابد به کشاورزی در دشت مازندران تخصیص پیدا می کند و در دوره غیر کشاورزی در دشت مازندران، آب نشتی از دریاچه لار بدون استفاده به دریا می‌ریزد.
در طرح علاج بخشی سد لار مقرر شده است تا با جمع آوری آب از چشمه های پایین دست و محل های فرار آب، تونلی به طول ۲۹ کیلومتر جهت انتقال فرار آب سد لار به سد لتیان احداث شود. پیش بینی ها مبنی بر این است که با احداث این تونل بخش قابل توجهی از فرار آب سد لار به حجم ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال جمع آوری شده و به سد لتیان منتقل می شود.
پیگیری های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که در طی سال ۹۵ تلاش مدیران شرکت آب منطقه ای تهران با وجود انجام مطالعات گسترده برای اجرای این پروژه بزرگ، در بخش تأمین مالی پروژه به مشکل خورده بود. «محمدرضا بختیاری» مدیرعامل شرکت اب منطقه ای تهران در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح علاج بخشی سد لار با بیان اینکه اجرای این طرح حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد، گفت: مطالعات اجرای این پروژه تقریباً تمام شده و پیش بینی می کنیم عملیات اجرایی احداث تونل انتقال آب از پلور تا نیروگاه کلان در بالادست سد لتیان، نیمه نخست سال جاری آغاز شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.