صفحه اصلی / دریاچه ارومیه عزیز است اما مردم را فراموش نکنیم

دریاچه ارومیه عزیز است اما مردم را فراموش نکنیم

حوضه آبریز دریاچه ارومیه تدوین خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط‌ عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه در چهلمین جلسه کمیته هماهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه، موضوع توسعه شهرستان تکاب مطرح شد.
شهرستان تکاب در جنوب شرقی حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع است و در شرایط معیشتی و زیر ساخت‌های آموزشی مطلوبی قرار ندارد؛ ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای رسیدن به اهداف خود موضوع توسعه پایدار در تکاب را در الویت کاری احیا قرار داده است. تا بدین ترتیب برخلاف ادعای معارضان، در کنار موضوع احیا، معیشت و توسعه منطقه نیز با قدرت رقم خورد.
بر اساس این برنامه، واحد فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه بنا به درخواست نماینده  مردم  منطقه همایون هاشمی به بررسی وضعیت اقتصادی-اجتماعی  منطقه پرداخته و در چهلمین نشست این ستاد، گزارشی از روند بررسی‌های خود برای توسعه منطقه ارائه کرد. در نهایت نیز به دستور مسئولان ارشد ستاد، تصمیم به عملیاتی کردن مرحله‌ بهبود سریع معیشت مردم منطقه با به ‌کارگیری ظرفیت‌های منطقه‌ای در کنار آموزش و توانمندسازی جوامع محلی برحسب مزیت‌های منطقه‌ای، کردند.
در چهلمین نشست کمیته هماهنگی که با حضور عیسی کلانتری، مجری و دبیرکارگروه ملی طرح نجات دریاچه ارومیه، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیاء و کارشناسان فنی، بودجه و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی این ستاد برگزار شد، مجری و دبیرکارگروه ملی طرح نجات دریاچه با تاکید بر اهمیت توجه به شهرستان تکاب به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم و تاثیرگذار حوضه آبریز اعلام کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه باید با نگاهی کلان و عمیق، برنامه توسعه پایدار در شهرستان تکاب را ارزیابی و با کمک مردم و نهادهای ذیربط عملیاتی و اجرا کند.
او با اشاره به اینکه دیم‌کاران در کل کشور جزء فقیرترین گروه‌های شاغل در کشور هستند، اذعان کرد: باید دیم‌کاران شهرستان تکاب مورد توجه ویژه ستاد قرار گیرند.
کلانتری ادامه داد: گذشته از کشاورزان باید سایر گروه‌های شاغل در شهرستان مورد حمایت قرار گیرند. در جریان اشتغال‌زایی در این شهرستان نیز ستاد موظف است با همکاری نهادهای مردمی و خیرین و ارائه برنامه‌های توسعه‌ای زمینه‌ساز ایجاد کارگاه‌های کوچک و پر بازده شده تا بتوان بیکاری را به حداقل ممکن  رساند.
مجری و دبیر کارگروه ملی طرح نجات دریاچه ارومیه در خصوص دلیل توجه ویژه به شهرستان تکاب گفت: دریاچه ارومیه برای ما عزیز است اما  انسان‌ها هم مهم هستند. ما نباید انسان‌ها را فراموش کنیم. توسعه و احیای دریاچه ارومیه در قالب یک بسته جامع دیده شده و باید به صورت همه جانبه برای اجرای  آن پیش رویم.
وی افزود: در بسته جامع ما  احیای دریاچه، کاهش مصرف ۴۰ درصدی آب، افزایش بهره‌وری کشاورزی و متعاقب آن رونق کشاورزی، بهبود معیشت و در نهایت بهبود کیفیت زندگی مردم حوضه آبریز و بویژه مناطق محروم همچون تکاب است.  
کلانتری تاکید کرد: برای کاهش مصرف آب نیز بهتر است، بیشتر به ارومیه، تبریز، میاندوآب و مناطقی از این دست کار کنیم و فشار  را از روی مناطق محروم حوضه آبریز کمتر کنیم.
وی افزود: در این شهرستان کافی است ما هسته اصلی اشتغال را شکل دهیم. سپس باید کار را بسپاریم به خود آنها که به صورت هیات امنایی یا ریش‌ سفیدی دنبال کنند. یکبار به بخش خصوصی و مردم اعتماد کنیم تا خود همه امور را به دست بگیرند.  
کلانتری به کارشناسان فرهنگی و اجتماعی ستاد توصیه کرد: گذشته از حمایت کشاورزان و باغداران شهرستان تکاب، در جریان  ایجاد مشاغل غیرکشاورزی از جمله صنایع دستی وارد شوند و  به موضوع احداث کارگاه‌های کوچک و پربازده بپردازند.
مجری و دبیرکارگروه ملی طرح نجات دریاچه ارومیه سپس از  کارشناسان واحد فرهنگی و اجتماعی ستاد خواست: طرح توسعه‌ای تکاب مبنی بر مزیت‌های منطقه ای را ظرف مدت ۲ تا ۳ ماه تهیه کنند و هرچه زودتر نتایج آن به صورت مرحله‌ای به اجرا در بیاورند.
در ادامه این جلسه مدیر دفتر  برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیاء با تاکید بر اهمیت توسعه تکاب اظهار کرد: قطعا این برنامه و نگاه توسعه منطقه‌ای مبنی بر مزیت‌های محلی به کمک مردم مورد توجه شهروندان تکابی و نمایندگان آنها در مجلس خواهد بود.
تجریشی افزود: باید همزمان با ترسیم طرح توسعه تکاب، اقدامات اولیه برای این کار با هدف ایجاد زنجیره ارزشی در محصولات و مزیت‌های منطقه‌ای  دنبال شود تا برنامه  نیازمند گذراندن زمانی چندین ساله نباشد.   

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.